انهار
انهار
مطالب خواندنی

تبعیت زن و اولاد در وطن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

احکام مسافر- آیت الله العظمی فاضل قدس سره

تبعیت زن و اولاد در وطن

سؤال 471 :آیا زن در وطن تابع شوهر است؟

پاسخ: زن تابع نیست و میزان تصمیم و قصد خودش مى باشد.

سؤال 472 :در مورد تبعیت اولاد از والدین در قصر و اتمام نماز، اولا آیا اولاد تابع پدر و مادر هر دو هستند یا تابع پدر؟ و چنانچه وطن مادر غیر از وطن پدر باشد وظیفه اولاد چیست؟ با توجه به اینکه پدر در وطن مادر مسافر است؟ و ثانیاً این تبعیت تا چه زمانى است؟ و ثالثاً شهرى که فرزند در آن متولد شده لکن نه وطن پدر او است و نه وطن مادر او آیا وطن او محسوب مى شود؟

پاسخ: به طور کلى تبعیت به این است که شخص در اراده و زندگى استقلال نداشته باشد و تابع اراده و زندگى دیگرى باشد و در این جهت فرقى بین صغیر و کبیر و پدر و مادر و همسر و بیگانه نیست. بنابراین اگر فرزند تابع مادر بوده و خواه ناخواه با مادر و در وطن مادر زندگى کند و در آنجا بزرگ شود، وطن مادر او هم خواهد بود اگرچه وطن پدر محسوب نشود و پدر در آنجا مسافر باشد و این تبعیت تا زمانى است که فرزند در زندگى و اراده مستقل شود و به میل خود تصمیم ماندن یا اعراض بگیرد.

سؤال 473 :تابعیت زن و فرزند از شوهر و پدر در توطن و اعراض قهرى است یا اختیارى و مربوط به نظر و تصمیم خود زن و فرزند است یا نه؟

پاسخ: زن و فرزند در توطن و اعراض تابعیت ندارند، مگر اینکه بنا داشته باشند هرکجا شوهر و پدر زندگى مى کند زندگى کنند و خود در تصمیم گیرى استقلال عرفى نداشته باشند، در این صورت تابعیت عرفى در توطن و اعراض هست. ولى در صورتى که خود مستقل در تصمیم گیرى هستند و زن از وطن اصلى خود چشم نپوشیده اعراض محقق نمى شود، اگر چه شوهر مثلا چشم پوشیده باشد و همینطور است فرزند. پس فرزند وقتى در زندگى مستقل شد، از تابعیت خارج مى شود.

سؤال 474 :شخصى از قم به تهران رفته است و در آنجا ساکن شده و ازدواج کرده است، ولى از وطن خود (قم) اعراض نکرده، اکنون بفرمایید اگر همسرش را از تهران براى دو یا سه روز زیارت و صله رحم به قم بیاورد در حالى که خودش نماز را در قم تمام مى خواند، همسرش چه وظیفه اى دارد؟

پاسخ: در فرض سؤال، نماز همسر در قم قصر است، مگر اینکه قصد ماندن ده روز بکند.

سؤال 475 :دخترى که شوهر کرده، آیا در انتخاب وطن تابع شوهر است و یا خود باید مستقلا تصمیم بگیرد و اگر به وطن اصلى خود برود، چه وظیفه اى دارد؟

پاسخ: زن در انتخاب وطن تابع شوهر نیست و در صورتى که از وطن اصلى خود اعراض نکرده باشد، نماز وى در آنجا تمام و روزه واجب است.

سؤال 476 :آیا زن در وطن یا اعراض از وطن تابع شوهر خود مى باشد یا مى تواند مستقل باشد؟

پاسخ: زن در وطن تابع شوهر خود نیست، بلکه در صورتى که بخواهد همراه شوهر و در محل زندگى او زندگى کند، وطن زوج وطن او هم مى شود. ولى اگر بخواهد با توافق شوهر یا حتى بدون توافق شوهر در جاى دیگرى زندگى دائمى داشته باشد، همانجا وطن او مى باشد.

سؤال 477 :آیا فرزند در وطن یا اعراض از آن تابع پدر است یا مى تواند مستقل باشد؟

پاسخ: فرزند تا وقتى مستقل نشده، در وطن تابع سرپرست خود مى باشد. اما هرگاه زندگى مستقل پیدا کرد، مى تواند براى خود وطن انتخاب کند یا اعراض کند.

سؤال 478 :اگر انسان از شهر دیگر زن بگیرد، وطن زن شهر خودش مى باشد یا شهر شوهرش؟

پاسخ: اگر قصد شوهر این باشد که تا آخر عمر در وطن خودش زندگى کند و قصد زن هم این باشد که تا آخر عمر همراه شوهر و در شهر او زندگى کند، شهر شوهر وطن زن مى شود و شهر خود زن دیگر وطن او نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -