انهار
انهار
مطالب خواندنی

بي نيازي وقف از وسايل وقف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال125:چند عد بخاري چوب سوز را قبلاً وقف مسجدي نموده اند و فعلاً با تعويض بخاريها ، ديگر احتياجي به آنها در اين مسجد نيست و مسجدي در يك روستا احتياج مبرم به بخاري ارد با امام جماعت مسجد شهر در اين مورد مشورت شد كه ايشان اجازهٔ استفاده از آنها رابدهند اما فرمودند نامه اي به حضور امام بنويسند اگر حضرت امام اجازه دادند مانعي ندارد،لذا از حضور حضرت امام تقاضا مي شود نظر مبارك را در جواز ويا عدم جواز بيان فرمائيد!

جواب: اگرمسجدي كه بخاري براي آن وقف شده احتياج ندارد،مي توانند با نظر متصدي شرعي،در مسجد ديگر از آن استفاده نمايند.

سؤال126:اثاث حسينيه اي كه الان متروكه ومخروبه شده و اگر بماند ضايع مي شود حكمش چيست؟

جواب:اگر در آن حسينيه يا حسينيهٔ ديگر قابل استفاده نيست بفروشند وصرف احتياجات حسينيه نمايند.

سؤال127:چادر تكيه اي به نام حضرت ابوالفضل (عليه السّلام) در شهر مورد لزومنيست،زميني براي احداث تكيه خريداري شده،آيا مي توانيم چادر تكيهٔ مذكور را فروخته تبديل به احسن نماييم و وجه آن را براي ساختمان همان تكيه مصرف كنيم.

جواب:جايز نيست.

سؤال128:آيا ظروفي كه در اماكن مقدّسه مازاد به شمار مي آيد،قابل فروش هست يا خير؟

جواب:اگر وقف براي استفاده در مكان خاصّي نشده،به جاي ديگر اگر حاجت دارند انتقال دهد وچنانچه هيچ گونه مورد حاجت نباشد فروش آن و صرف پول در احتياجات آن محل مانع ندارد.

سؤال129:محله اي كه شش دانگ آن ،ويا به عبارتي همه آن محله و حومه آن (زميناي حومه آن) وقف است در زينهائي كه پنبه زار است مي خواهند شاليزارش كنند چون پنبه زارها در سطح خيلي بلندتري از شاليزارها قرار دارند آن را «ديزل» مي زنند تا كشت كنند ومسلماً خاكهاي آن را دريك جا جمع مي كنند واز گِلهاي جمع شده استفاده اي نمي كنند ، گِلهاي آن بسيار حاصلخيز است.آيا مي شود آن گِل را به محل ديگري انتقال داد ويا به عبارتي ديگر مي توان آن را براي زمينهائي كه خاكشان شور است ببرند و از آن استفاده كنند؟ يا در زمينهايي بريزند واز آن كشاورزي كنند و سطح توليد كشور را بالا ببرند؟ و آيا مي شود آن را به خانه خاي خود كه در محل وقف واقع نيست ببرند واز آن استفاده نمايند؟ آيا بايد در ازاي گِلي كه از آنجا مي برند پول پرداخت كنند؟ يا گِلي ديگر به جاي آن به همان اندازه به همانجا ببرند؟لازم به ياد آوري است كه اين محله وقف ابدي است.

جواب:با نظر متولي شرعي ار خاك در زمين مذكور مورد حاجت نيست بايد صرف در ممائل شود با  امكان وگرنه فروخته شود وپول،صرف در جهت وقف گردد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -