انهار
انهار
مطالب خواندنی

دستگردان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 772- با توجه روایاتی که میفرماید الخمس بعد المؤونة که نمونه آن در جلد 2 استبصار باب 30 موجود است چرا مراجع بزرگوار وجوب خمس را فوری نمی‌دانند و مهلت دستگردان میدهند آیا مهلت را از (من ذلک فی حل لیزکوا) استنباط می‌فرمایند و آیا مهلت یک سال، با آن مقدار خمسی که به بعد از مؤونه تعلق گرفته و تا مدت یک سال از بین میرود منافات ندارد؟

جواب: استناد به روایت محمد بن سنان از عبد الصمد بن بشیر که در ذیل آن میفرماید (الا أن أبی جعل شیعتنا فی ذلک فی حل لیزکوا) بر ولایت فقیه بر امهال و دستگردان بجهت ضعف سند آن تمام نیست ولی به روایات دیگر مثل صحیحه فضلاء عن أبی جعفر (ع) استناد ممکن است به این بیان که تحلیل امام (ع) بر حسب ولایت بر خمس بوجه و به اصطلاح حکم ولایتی و نظامی است و اگر ولایت فقیه نیز بر خمس ثابت شود چنانکه در اخذ و مصرف آن ثابت میدانند فقیه هم در موارد و اقتضاء مصلحت میتواند در اداء آن مهلت بدهد مع ذلک اثبات این ولایت که مأخذ تحقیق باشد برای فقیه خالی از اشکال نیست ولی در مواردی که من علیه الخمس بطور عرف و عادت متمکن از اداء نباشد و مصلحت از باب خمس هم امهال باشد ولایت بر آن موجه است بلی اذن در تأخیر اداء بدون مصلحت ارباب خمس و تمکن من علیه الخمس از اداء خالی از اشکال نیست و مقصود از بخش دوم سؤال کاملًا معلوم نشد زیرا بفرض صحت مهلت و انتقال خمس بذمه شخص چیزی از مال خمس تضییع و تفویت نمیشود.

سؤال 773- آیا می‌توان مبلغ خمس را به صورت اقساط پرداخت نمود؟

جواب: بدهی خودتان را باید دست گردان بکنید بعد از دستگردان در صورتی که متمکن از پرداخت دفعی آن نباشید می‌توانید به اقساط بپردازید. و اللّه العالم.

سؤال 774- آیا می‌توان وجوهات شرعیّه را به شماره حساب دفتر جنابعالی واریز نمود و از دست گردان وجوه مستغنی است؟

جواب: اگر بخواهید همه وجوهات متعلّقه به اموال خود را در سر سال خمسی دفعةً بپردازید دست گردان لازم نیست ولی اگر بخواهید تدریجاً بپردازید باید بدهی خود را دست گردان نمائید.

سؤال 775- با سند منزلم و مقداری وجه نقد سه دانگ از یک ماشین را خریدم بعد از درآمد آن اقساط وام را پرداختم و یک دانگ دیگر هم خریدم و اگر بخواهم وجوهات را حساب کنم مجبورم سهمی از آن را بفروشم و زندگی من تأمین نگردد آیا خمس بر آن تعلق می‌گیرد یا خیر؟

جواب: در مورد سؤال چنانچه ماشین را جهت کار خریده‌اید خمس دارد، باید خمس آن را دستگردان کنید و به تدریج بدهی خود را بپردازید. و اللّه العالم.

سؤال 776- اگر کسی فعلًا نتواند خمس را بپردازد می‌تواند بتأخیر بیندازد و یا اینکه قرض کند و خمس را پرداخت نماید؟

جواب: با مجتهد یا مأذون از طرف او دستگردان کند و تدریجاً بپردازد. و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -