انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس سرقفلی و مغازه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 643- شخصی بین سال خمسی سرقفلی مغازه‌ای را خریده بعد از مدّتی سرقفلی افزایش یافته آیا فعلًا که می‌خواهد خمس آن را بدهد قیمت خرید را حساب کند یا قیمت فعلی را که افزایش یافته است؟

جواب: اگر سرقفلی حق مشروعی برای او شده باشد خمس قیمت خرید را بدهد و هر وقت آن را بقیمت بیشتر فروخت زائد بر قیمت خریداری شده جزو فوائد سال فروش است که اگر در مؤونه صرف نشد باید خمس آن ادا شود.

سؤال 644- کسی که خمس میدهد بین سال خمسی سرقفلی مغازه‌ای را میدهد که در آن کسب کند چند سال گذشته فعلًا میخواهد خمس آن را بدهد قیمت خرید را باید بدهد؟

جواب: در صورتی که بعین پولی که خمس به آن تعلق گرفته یا از عوائد سال بوده نخریده باشد و بذمه خریده باشد و بعد از فائده و درآمد آن را ادا کرده باشد اداء خمس قیمت خرید کافی است.

سؤال 645- مغازه‌ای را به عنوان سرقفلی خریداری نموده‌ام آیا خرید مغازه هم جزء سرمایه محسوب می‌شود و خمس دارد؟

جواب: بلی مبلغی را که داده‌اید باید تخمیس نمایید. به این صورت که مثلًا اگر جنابعالی صد هزار تومان پول نقد برای معامله و سرمایه در نظر گرفته باشید و پنجاه هزار تومان سرقفلی مغازه را خریده باشید سی هزار تومان خمس به آن تعلق میگیرد که اگر از سرمایه آن را بپردازید اصل سرمایه هفتاد هزار تومان میشود. و اللّه العالم.

سؤال 646- اگر مغازه را به صورت قسطی بخریم آن هم خمس دارد؟

جواب: در هر سال هر مقدار از اقساط را که می‌دهید خمس آن را باید بدهید. و الله العالم.

سؤال 647- شخصی یک میلیون سرقفلی و یک میلیون جنس در مغازه بعنوان سرمایه دارد درآمد باندازه مخارج و مؤونه زندگی است آیا خمس دارد یا نه؟

جواب: خمس دارد.

سؤال 648- اگر مغازه‌ای را که چند سال در اجاره داشته با اذن مالک به دیگری واگذار کند و مبلغی را سرقفلی به او بدهند فوراً باید خمس او را بدهد یا تا سر سال خمسی میتواند تأخیر بیندازد چنانچه از خرجش زیاد آمد بدهد؟

جواب: در فرض سؤال میتواند تا سر سال تأخیر بیندازد تا در صورت عدم صرف در مؤونه خمس آن را بدهد.

سؤال 649- شخصی سرقفلی را که متداول است برای یک مغازه میدهند از پولی که خمس آن را داده است داده و فعلًا آن سرقفلی ترقی کرده البته تا مادامی‌که به کسی واگذار نکرده میفرمائید خمس زیادی سوقیه را لازم نیست بدهد حال این شخص فوت کرده ورثه آن مغازه را با سرقفلی که چندین برابر اصل شده به دیگری فروخته و واگذار نموده‌اند آیا بر این ورثه لازم است خمس آن را که در زمان حیات مورث ترقی کرده است بدهند یا نه؟

جواب: در مورد سؤال، چنانچه ترقی سوقی مربوط به قبل از فوت مورث بوده بعداز فوت او به ورثه خمس آن واجب نیست و اگر ترقی آن تماما و یا مقداری از ترقی مربوط به بعد از فوت مورث بوده مقدار ترقی بعد از فوت، ربح سال فروش محسوب است که در صورت صرف در مؤونه قبل از سال خمسی خمس ندارد و اگر صرف در مؤونه نشود و سال خمسی برسد خمس دارد.

سؤال 650- اگر خمس ابزار کسب خود مثل ویترین و میز و برق و تلفن و غیره را داده باشد در سالهای بعد اگر قیمت ترقی نماید آیا باید خمس بدهد؟

جواب: ترقی اشیاء مذکوره تا فروخته نشود خمس ندارد.

سؤال 651- کاسب، تاجر و مغازه‌داری که دائماً سرمایه و درآمدش در حال تغییر است و حساب دقیق داشتن از دخل و خرج مغازه برایش میسر نیست تکلیف او در پرداخت وجوهات چیست؟ آیا می‌تواند بطور تقریبی و حدسی سالیانه مبلغی را بپردازد یا خیر؟

جواب: در حال تغییر بودن درآمد، منافات با رسیدگی حساب درآمد ندارد و اگر بعض جزئیات را بطور دقیق متعذّر است رسیدگی کند، حدس و تخمین کافی است. و اللّه العالم.

سؤال 652- در محل کسب ملک شخصی یا اجاره ای، مخارجی می‌کند که بعضی مربوط به کسب می‌شود و بعضی مربوط به کاسب مانند تلفن و آب و برق و تهویه هوا و بعض مخارج اثری در کسب ندارد مانند بنّائی و کارگری یا تعمیرات، مثل سنگفرش و ... اگر همه اینها خمس دارد چگونه قیمت‌گذاری کند، درحالی‌که بعضی نایاب شده و چندین برابر قیمت پیدا کرده مثل تلفن و وسایل تهویه.نظر مبارک را اعلام فرمائید.

جواب: در فرض سؤال خمس قیمت خرید وسائلی که در بین سال خمس جهت محل تهیه شده و عین آنها موجود است مانند تلفن و وسائل تهویه و آب و برق را باید ادا نماید ولی ترقی قیمت سوقی آنها تا نفروخته‌اند خمس ندارد و مخارج دیگر که برای تعمیر مغازه مصرف شده اگر موجب افزایش قیمت مغازه نشود خمس ندارد و در مغازه اجاره‌ای در صورت افزایش قیمت نیز خمس ندارد. و اللّه العالم.

سؤال 653- شخصی با پول تخمیس نشده مغازه‌ای خریده و کاسبی می‌کند آیامی‌تواند خمس پولی را که مغازه خریده و تخمیس نشده از طریق کاسبی در این مغازه بپردازد؟

جواب: اگر با پولی که سال بر آن گذشته و خمس به آن تعلق گرفته مغازه بخرد و معامله عین بعین باشد باید خمس ارزش فعلی مغازه را بدهد و اگر معامله بنحو کلی در ذمّه بوده خمس قیمت خرید کافی است و چنانچه با حاکم شرع دستگردان و بدهی خود را معلوم کرده باشد پرداخت خمس از درآمد مخمّس مغازه اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -