انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس جهیزیه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 747- پولی که برای دختر و یا پسر و نیازهای تحصیلی و یا ازدواج و جهیزه کنار می‌گذارد آیا خمس دارد یا نه- و آیا وسیله‌ای و چیزهائی که برای پسر خریداری می‌کنند و می‌گذارند آیا مانند دختر که اجناس و جهیزه‌اش خمس ندارد این هم ندارد؟

جواب: به جهیزیه‌ای که برای دختر و در سالهائی که در معرض ازدواج است تهیه می‌شود خمس تعلق نمی‌گیرد ولی خمس پولی که برای جهیزیه یا ازدواج مخارج تحصیلی کنار گذاشته میشود باید ادا شود.

سؤال 748- برای جهیزیه دختر پول یا لوازم منزل کنار بگذاریم متعلّق خمس می‌شود؟

جواب: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذرد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلًا دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد و همچنین اگر برای دختر چه کوچک باشد و چه بزرگ پول کنار بگذارند و یک سال بر آن بگذرد خمس دارد.

سؤال 749- مادری که با چهار فرزند دخترش قالی‌بافی می‌کنند بقصد خرید جهیزیه اگر پول آن ذخیره شود سر سال خمس دارد یا نه؟

جواب: اگر فعلًا محتاج به جهیزیه است میتواند آن را در بین سال درآمد خریداری نماید و خمس ندارد و اگر تهیه آن بدون ذخیره پول آن ممکن نباشد و درآمد دیگر نداشته باشد تعلق خمس به آن معلوم نیست.

سؤال 750- اگر برای جهیزیه دختر پول یا لوازم زندگی کنار بگذاریم آیا خمس دارد؟

جواب: جهیزیه برای دختری که در سنین ازدواج تهیه میشود جزء مؤونه است و خمس ندارد ولی پولی که جهت جهیزیه کنار گذاشته میشود این حکم را ندارد بلی اگر تهیّه بعض اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن میگذرد و برای شخص یکجا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلق نمیگیرد.

سؤال 751- و در مسأله 1786 تبیین شده اگر انسان در شهری باشد که معمولًا هر سال مقداری از جهیزه دختر را تهیّه میکنند و تهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد؛ سؤال مورد حاجت اینست که شخصی دختری دارد که حال تقریباً شانزده‌ساله میباشد و از سه سال قبل یک تخته فرش را بقصد جهیزیه آن دختر مشغول بافتن شده است حال میخواهد بداند آیا خمس آن را باید بدهد یا خیر؟

جواب: در مورد سؤال چنانچه مرسوم محل این باشد که فرش بعنوان جهیزیه برای دختر مورد نظر در آن سنّ و سال تهیه می‌کنند خمس ندارد و الّا بعد از پایان بافت فرش اگر سال بر آن بگذرد خمس دارد.

سؤال 752- دختر جهیزیه‌ای که پدر به او داده بخانه شوهر میبرد، امّا از تمام آن استفاده نمیکند و از مجتهدی تقلید مینماید که خمس هبه را واجب می‌داند. آیا خمس چیزی که از آن استفاده ننموده واجب است؟

جواب: در فرض سؤال اگر چیزی که از آن استفاده ننموده معرض حاجت فعلی او است و اتفاقاً در بین سال مورد استفاده قرار نگرفته و یا چیزی است که جزء جهیزیه قرار دادن آن از شئون عروس است خمس ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -