انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس درآمد زن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 692- زنی که درآمدی از خودش داشته باشد می‌تواند از درآمدش خمس بدهد بدون اجازه شوهر یا خیر؟

جواب: بلی واجب است و اجازه شوهر لازم نیست. و اللّه العالم.

سؤال 693- شوهر خرجی خانه را در اختیار همسر خود می‌گذارد همسر مخارج خانه را تأمین می‌کند ولی سالیانه از وجهی که شوهر در اختیار او گذاشته اضافه می‌آید آیا زن می‌تواند خمس آن را بپردازد- با حفظ اینکه شوهر می‌گوید راضی نیستم- یا خیر؟

جواب: در فرض سؤال، چنانچه وجهی که شوهر در اختیار همسر قرار داده تملیک به همسر نموده، وجه متعلّق به زن است و بر خود زن واجب است خمس آن را بدهد و ربطی به شوهر ندارد و اگر تملیک نکرده و فقط اجازه داده که از آن برای مخارج خود مصرف نماید، در این صورت مقدار زاید در آخر سال، متعلّق به شوهر و پرداخت خمس آن منوط به اجازه شوهر است بلی اگر امتناع نماید و به زن بگوید برای مخارج مصرف کن، زن می‌تواند با اجازه مجتهد، خمس آن را از طرف شوهر بدهد.

سؤال 694- زنی که مهر خود را فروخته و با پول آن خانه‌ای خریده است در صورتی که ازدیاد قیمت پیدا کند و آن را بفروشد، متعلّق خمس هست یا خیر؟

جواب: در مورد سؤال زیادی قیمت نسبت به ارزش موقعی که خانه را خریداری کرده ربح سال فروش است چنانچه آن زیادی قیمت صرف مؤونه نشود و سال بر آن بگذرد خمس به آن زیادی تعلق می‌گیرد.

سؤال 695- چندی قبل مسأله ای با مضمون ذیل از محضر آن جناب استفتاء شده «زنی که خرج او را شوهرش می‌دهد، و خود زن سال خمسی هم دارد، فیش تلفنی داشته که آن را فروخته و مقداری منفعت هم برده، ولی پول فیش را بطور ماهیانه می‌گیرد و خرج می‌کند آیا سهمین بدهکار می‌شود یا خیر»؟

جواب مرقوم فرموده‌اید: «در مورد سؤال چنانچه فیش تلفن را از پول مخمّس تهیه نموده و فعلًا هم آنچه بعنوان قسط می‌گیرد صرف مؤونه زندگی می‌نماید، خمس ندارد»

بعرض می‌رسد که: با توجه به اینکه فیش از پول مخمّس تهیه نشده اما قسط مذکور را صرف مؤونه زندگی می‌نماید. آیا خمس تعلق می‌گیرد یا نه؟

جواب: در فرض سؤال، چنانچه فیش را از عوائد خمس نداده خریده باشد و سال بر آن گذشته باشد و در موقع گرفتن هر قسط خمس همان قسط را بپردازید.

سؤال 696- زنی از درآمد خود بعضی از اوقات خوراکی می‌خرد و بمنزل همسرش می‌آورد اگر پوشاک یا خوراکی آخر سال زائد باشد خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟ همسر زوج باید بپردازد یا زنی که خریده است؟

جواب: اگر به زوج نبخشیده باشد باید خود زوجه خمس آن را بپردازد و اگر به شوهر خود بخشیده باشد خمس آن بر زوجه واجب نیست و باید خود زوج خمس آن را بدهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -