انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس مال به ارث رسیده

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 684- اگر به شخصی ارثی برسد و از پول آن ارث، خانه‌ای تهیّه کند آیا بر وی خمس واجب است یا خیر؟

جواب: در فرض سؤال اگر در همان سالی که فروخته با آن خانه مورد لزوم برای سکونت خود را خریده خمس ندارد و اگر خانه را در سال بعد خریده به مقدار ارزش مال موروثی در روز فوت مورّث خمس ندارد و مقدار زائد بر آن خمس دارد. و اللّه العالم.

سؤال 685- اگر به قیمت ارثی که به وارث رسیده اضافه شده باشد و وارث آن را (مال موروث را) بفروشد، آیا هر وقتی که آن را فروخت خمس آن را باید بدهد یا اگر زائد بر مؤونه سال او باشد خمس آن واجب است؟

جواب: در فرض سؤال: اصل مال موروثی تا فروخته نشده خمس ندارد و بعد از فروش آنچه زائد بر قیمت روز فوت مورّث است از عوائد سال فروش محسوب می‌شود که اگر قبل از رسیدن سال صرف در مؤونه شود خمس ندارد.

سؤال 686- زمینی را که برایم به ارث رسیده فروخته‌ام اگر پول آن را در سپرده‌های درازمدت بانک گذاشته و سود آن را هر ماه دریافت کنم آیا به اصل پول خمس تعلق می‌گیرد؟ در صورتی که به پول (سودی که بانک می‌پردازد) احتیاج داشته باشم آیا پول سود که بانک هر ماه می‌پردازد حلال است یا خیر؟

جواب: چنانچه قیمت روز فروش آن با زمانی که به شما به ارث رسیده تفاوت نکرده خمس به آن تعلق نمیگرد و الّا باید خمس تفاوت قیمت را بدهید و سپرده را در صورتی که به بانک داده باشید که طبق ضوابط شرعی بانکی با آن معاملات بنماید و درصدی از سود آن را بشما بدهد و در صدی را خود بانک بعنوان حق الزحمة و اجرت عمل بردارد ظاهراً آنچه را ماهیانه طبق قرار داد می‌پردازد اشکال ندارد.

سؤال 687- زمین کشاورزی که از ارث به فرد برسد آیا بر او خمس تعلّق می‌گیرد یا خیر؟ و چنانچه خمس بر او تعلّق بگیرد باید به قیمت فعلی حساب شود یا به قیمت سابق؟

جواب: در فرض سؤال زمین زراعتی که به ارث به شخص منتقل شده خمس ندارد مگر اینکه یقین داشته باشد که مورث در صورت تعلق خمس بعین آن، خمس آن را نداده که در این صورت باید خمس آن را بقیمت فعلی بدهد.

سؤال 688- آیا کسی که سال خمسی دارد حالا از دنیا می‌رود و هنوز سال خمسی آن شخص نرسیده و طبق وصیت هم عمل شده مقداری برنج و پول نقدو غیره زیاد آمده آیا مال ورثه هست و آیا خمس به آنها تعلق می‌گیرد؟

جواب: باید عواید بین سال متوفی که موجود است و یا طلب دارد کلًا تخمیس شود هر چند سال خمسی متوفی نرسیده باشد فقط مخارج تا حین موت او خمس ندارد نه بعد از موت. و اللّه العالم.

سؤال 689- مادر یکی از دوستانم فوت کرده است و از اموالی که به جای مانده مغازه‌ای است که شوهر آن خانم پول آن را به عنوان هدیه به ایشان پرداخت کرده است آیا وارثین باید خمس بپردازند یا خیر؟

جواب: در فرض مسأله اگر وارث مقلد کسی است که هدیه را متعلق خمس می‌داند باید خمس آن را بدهد.

سؤال 690- ماترک مرحوم پدر بنده در سال 1353 پس از پرداخت مالیات بر ارث و حقوق حقّه زوجه ایشان به بنده ارث رسیده است در حال حاضر بر اثر فقدان رسید وجوهات شرعیه برای وارث پرداخت خمس واجب میگردد یا نه؟

جواب: در صورتی که ورثه یقین ندارند که مورّث آنها بدهی خمسی دارد چیزی از لحاظ خمس بر ورثه واجب نیست. و اللّه العالم.

سؤال 691- شخصی زمین زراعتی به ارث برده بعد از مدّتی می‌فروشد به قیمت بالاتر، خمس تفاوت قیمت را باید بدهد یا نه؟

جواب: ترقی قیمت سوقیه جزء درآمد سال فروش است که اگر تا آخر سال صرف در مؤونه نشود خمس دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -