انهار
انهار
مطالب خواندنی

ذکر رکوع و سجود

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – گفتن ذکر و ترحم علی عجزنا ... در رکوع

جواب: سلام علیکم. آیا گفتن برخی ذکرهای مستحبی که در رساله توضیح المسائل معظم له نیست مانند و ترحم علی عجزنا و اغثنا بحقهم در رکوع و... چه حکمی دارد؟ آیا میتوان آنها را در نماز واجب بکار برد؟ به چه نیتی باید آنها را بکار برد؟ متشکرم

جواب: به قصد قربت مطلقه و به نیت ذکر مطلق مانعی ندارد.

٢ – گفتن ذکر رکوع در سجده

جواب: اگر در سجده اول ذکر رکوع را بگوئیم و بعد از سر برداشتن از آن یا در سجده دوم متوجه اشتباه شویم تکلیف چیست؟ اگر درسجوده دوم اشتباه بگوئیم و بعد از سر برداشتن از آن متوجه اشتباه شویم تکلیف چیست؟

جواب: اگر سر از سجده برنداشته ذکر سجده را اعاده کند ولی اگر سر برداشته اعاده لازم نیست.

٣ – اشتباه گفتن ذکر رکوع

جواب: من چند سالی بود که ذکر رکوع را به این صورت می خواندم: «سبحان ربی الاعظیم و بحمده»

آیا باید قضای نمازها را بجا بیاورم؟

جواب: در صورتی که جاهل مقصر نبوده اید اعاده ندارد.

٤ – قرائت ادعیه در سجده

جواب: حکم کسی که دعا را در سجده بخواند چیست؟

جواب: سجده اگر طولانی باشد حکمش چیست مثلاً یک ساعت طول بکشد؟

جواب: بهتر است این کار را در سجده نماز مستحب انجام دهد نه واجب.

٥ – اضافه کردن "و عجل فرجهم" به صلوات های ذکر رکوع و سجود

جواب: آیا گفتن عبارت (و عجل فرجهم) پس از صلواتی که بعد از ذکر سجده یا بعد از ذکر رکوع در هنگام نماز گفته می شود اشکالی دارد یا خیر؟ و در صورتی که که این کار اشکال دارد آیا بر ما سجده ی سهو واجب می شود؟

جواب: اشکالى ندارد، ولى گاه ترک شود تا تصوّر نشود جزء نماز است.

٦ – گفتن ذکر سبوح قدوس ... در سجده نماز

جواب: آیا در سجده می توان این اذکار را گفت؟ «سبوح قدوس رب الملائکه و الروح»

جواب: علاوه بر گفتن ذکر سجده گفتن ذکر مزبور مانعی ندارد.

٧ – قرائت آیة الکرسی در سجده

جواب: آیا می توان در نماز چهار رکعتی آخر سجده بعد از ذکرسجده آیة الکرسی خواند؟

جواب: در سجده و قنوت اشکالی ندارد.

٨ – آگاهی از تلفظ غلط ذکر بعد از گذشتن از محل

جواب: اگر درنماز یومیه ذکری را به اشتباه تلفظ کنیم و بعد از گذشتن از آن محل متوجه اشتباهمان شویم و نتوانیم برگردیم (مثلا ذکر رکوع بعد از اینکه سر از رکوع برداشتیم) تکلیف چیست؟

آیا واجب است سجده سهو بجا آوریم؟

جواب: احتیاط انجام سجده سهو است.

٩ – عدم توانایی بیمار در کامل گفتن ذکر رکوع

جواب: تکلیف بیمارى که نمى تواند به مقدار رکوع در حالت رکوع باقى بماند، (یعنى تنها قسمتى از ذکر را مى تواند در حالت رکوع بگوید) چیست؟

جواب: همان مقدار که مى تواند بگوید; مثلا یک سبحان الله.

١٠ – خواندن دعای تحویل سال در بین نماز

جواب: خواندن دعای تحویل سال در اذکار نماز چه حکمی دارد؟

جواب: به قصد قربت مطلق اشکالی ندارد.

 

١١ – گفتن ذکر رکوع در سجده

جواب: اگر در سجده اول ذکر رکوع را بگوئیم و بعد از سر برداشتن از آن یا در سجده دوم متوجه اشتباه شویم تکلیف چیست؟ اگر درسجوده دوم اشتباه بگوئیم و بعد از سر برداشتن از آن متوجه اشتباه شویم تکلیف چیست؟

جواب: اگر سر از سجده برنداشته ذکر سجده را اعاده کند ولی اگر سر برداشته اعاده لازم نیست.

١٢ – عدم توانایی بیمار در کامل گفتن ذکر رکوع

جواب: تکلیف بیمارى که نمى تواند به مقدار رکوع در حالت رکوع باقى بماند، (یعنى تنها قسمتى از ذکر را مى تواند در حالت رکوع بگوید) چیست؟

جواب: همان مقدار که مى تواند بگوید; مثلا یک سبحان الله.

١٣ – آگاهی از تلفظ غلط ذکر بعد از گذشتن از محل

جواب: اگر درنماز یومیه ذکری را به اشتباه تلفظ کنیم و بعد از گذشتن از آن محل متوجه اشتباهمان شویم و نتوانیم برگردیم (مثلا ذکر رکوع بعد از اینکه سر از رکوع برداشتیم) تکلیف چیست؟

آیا واجب است سجده سهو بجا آوریم؟

جواب: احتیاط انجام سجده سهو است.

١٤ – خواندن دعای تحویل سال در بین نماز

جواب: خواندن دعای تحویل سال در اذکار نماز چه حکمی دارد؟

جواب: به قصد قربت مطلق اشکالی ندارد.

١٥ – قرائت آیة الکرسی در سجده

جواب: آیا می توان در نماز چهار رکعتی آخر سجده بعد از ذکرسجده آیة الکرسی خواند؟

جواب: در سجده و قنوت اشکالی ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -