انهار
انهار
مطالب خواندنی

نیّت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – عدول در نیت یک نماز به نماز دیگر

سؤال: عدول های زیر چه حکمی دارند:

1. عدول از نماز واجب(ادا یا قضا) به نماز مستحب؟

2. عدول از نماز واجب ادا به قضای ما فی الذمه؟

3. عدول از نماز واجبی که قرائت آن آهسته است(مثلاً ظهر) به نماز قضایی که قرائت آن بلند است(مثلاً صبح) و بالعکس؟

جواب: عدول از هیچ نمازی به نماز دیگر نمی توان کرد مگر عدول از نماز عصر به ظهر و از عشا به مغرب در حالی که محل عدول باقی باشد و از ادا به قضای همان روز.

٢ – تغییر نیت نماز در اثناء آن

سؤال: آیا می توان در وسط نماز نیت را تغییر داد و مثلا از نماز دو رکعتی به نماز چهار رکعتی ادامه داد؟

جواب: جایز نیست مگر در جایی که مثلا در نماز عصر باشد و یادش بیاید که نماز ظهر را نخوانده در اینجا نیت را برمی گرداند.

٣ – عدول از نماز ادا به قضا و برعکس

سؤال: آیا می توان در بین نماز واجب، نیت نماز قضا نمود یا بالعکس؟

جواب: در صورتیکه به هنگام خواندن نماز ظهر مثلاً به خاطرش بیاید که نماز صبح قضا شده پیش از گذشتن محل می تواند نیت قضای صبح کند و همچنین اگر مشغول نماز مغرب باشد و به یادش بیاید نماز ظهر یا عصر قضا شده اما غیر از این اشکال دارد.

٤ – تغییر نیت در رکعت سوم نماز چهار رکعتی

سؤال: اگر قبل از خواندن نماز، نیت خواندن قضای نماز صبح کنیم و اشتباهاً به جای 2 رکعت، 3 رکعت بخوانیم آیا می توانیم در رکعت سوم نیت خود را به قضای نماز مغرب تغییر دهیم؟

جواب: جایز نیست.

٥ – تفاوت قصد رجا و قربت مطلقه

سؤال: تفاوت بین قصد قربت مطلقه و قصد رجا چیست؟

جواب: قربت مطلقه امر دارد؛ ولی در قصد رجا، امر مشکوک است.

٦ – به زبان آوردن نیت

سؤال: آیا در نماز شکسته چهار رکعتی در هنگام نیت لازم است بگوییم: مثلا دو رکعت نماز شکسته ظهر می خوانم قربةً الی الله؟

جواب: به زبان آوردن نیت مخصوصاً نیت شکسته یا تمام لازم نیست.

٧ – تغییر نیت از چهار رکعتی به دو رکعتی

سؤال: آیا می توان در بین نماز نیت را تغییر داد؟ (مثلا از نیت نماز چهار رکعتی به نیت نماز دو رکعتی)

جواب: جایز نیست.

٨ – نیّت خودِ امام در نماز جماعت

سؤال: نیّت امام جماعت باید چگونه باشد ، منظور نیّت فرادی کند یا جماعت ؟

جواب: بهتر است نیّت جماعت کند تا از ثواب نماز جماعت بهره مند شود .

٩ – حکم خواندن نماز به نیت قضاء در وقت آن

سؤال: اگر کسی نداند که وقت نماز گذشته (مثلا در خصوص نماز صبح نداند زمان دقیق طلوع خورشید کی بوده یا دسترسی به ساعت نداشته) و نماز را قضا بخواند و بعدا (پس از گذشتن وقت نماز) بفهمد که برای خواندن نماز هنوز وقت داشته، حکم آن نماز چیست؟

جواب: باید آن نماز را دوباره بخواند و در این مواقع نماز را به نیت ما فی الذمه بخوانند.

١٠ – هدف قلبی از انجام نماز

سؤال: ما باید چه نیتی نماز بخوانیم و یا به عبارتی هدف قلبی ما از نماز خواندن باید چه باشد تا بیشتر مورد قبول خدا گردد؟

جواب: به نیت تقرب و نزدیکی به خدا و امتثال امر او.

 ١١ – به زبان آوردن نیت

سؤال: آیا در نماز شکسته چهار رکعتی در هنگام نیت لازم است بگوییم: مثلا دو رکعت نماز شکسته ظهر می خوانم قربةً الی الله؟

جواب: به زبان آوردن نیت مخصوصاً نیت شکسته یا تمام لازم نیست.

١٢ – تغییر نیت نماز شکسته به نماز صبح

سؤال: شخصی وظیفه اش نماز شکسته بوده و در بین نماز متوجه این امر می شود و چون حکم را نمی دانسته نیت را به نماز قضای صبح بر می گرداند، آیا نمازش کفایت از نماز قضای صبح می کند؟

جواب: در صورتیکه قضای صبح همان روز در ذمه اش بوده اشکالی ندارد در غیر اینصورت اعاده کند.

١٣ – نیّت خودِ امام در نماز جماعت

سؤال: نیّت امام جماعت باید چگونه باشد ، منظور نیّت فرادی کند یا جماعت ؟

جواب: بهتر است نیّت جماعت کند تا از ثواب نماز جماعت بهره مند شود .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -