انهار
انهار
مطالب خواندنی

تکبیرة الاحرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – کیفیت دستها هنگام تکبیر اوّل نماز

سؤال: تکبیر اول نماز را باید وقتی دستها پایین می اید گفت یا دستها بالا باشد؟

جواب: بهتر آن است که با شروع تکبیر دستها به سمت بالا حرکت کند و با رسیدن به کنار گوش تکبیر پایان یابد.

٢ – گفتن حرف "ر" بصورت مشدد در تکبیرة الإحرام

سؤال: در تلفظ تکبیرة الاحرام اول نماز، حرف (ر) درکلمه ( اکبر) را وقتی تلفظ می کنم شبیه رای مشدد تلفظ میشود.آیا صحیح است؟

جواب: در صورتیکه واقعاً بصورت مشدّد باشد باطل است ولی مراقب باشید گرفتار وسواس نشده باشید.

٣ – نحوه بلند کردن دست ها حین تکبیرة الاحرام

سؤال: در تکبیرة الاحرام گفتن ذکر «الله اکبر» زمانی که دست ها کنار گوش است، یا در حین پایین آمدن، یا زمانی که ثابت شد باید گفته شود؟

جواب: تفاوتی ندارد و نماز صحیح است ولی بهتر است همزمان با شروع تکبیر دست ها را حرکت دهید و با پایان تکبیر دست ها به کنار صورت برسد.

٤ – کسی که به اشتباه قبل از امام تکبیرة الاحرام گفته است

سؤال: گاهی اوقات امام جماعت قبل از تکبیرة الاحرام دعایی را می خواند. اگر مأموم به خیال اینکه امام تکبیر گفته است، تکبیرة الاحرام بگوید (یعنی قبل از تکبیرة الاحرام امام) وظیفه اش چیست؟ نمازش چه حکمی دارد؟

جواب: وظیفه اش آن است که نماز را به طور فرادی تمام کند.

٥ – خواندن دعای "یا محسن قد اتاک" قبل از تکبیرة الاحرام

سؤال: در رساله عملیه حضرت عالی در مساله شماره ۸۷۶ استحباب دعای "یا محسن قد اتاک المسیع ..." بعد از تکبیرة الاحرام ذکر شده، در صورتیکه در سیمای جمهوری اسلامی دیدم شما این دعا را قبل از تکبیرة الاحرام قرائت فرمودید. با عنایت به اینکه مدت های مدیدی است که من این دعا را بعد از تکبیرة الاحرام می خوانم لذا خواهشمندم بفرمایید آیا نمازهای من صحیح بوده یا خیر؟

جواب: بعد از تکبیر خواندن بجا است و ما هم قبل از تکبیر به نیت ذکر مطلق می خوانیم.

٦ – گفتن هفت تکبیر در اول نماز

سؤال: آیا گفتن هفت تکبیر در اول نماز سنت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) است؟

سؤال: آیا اصلا این کار وارد شده است و از اسلام است و یا اینکه اصلا چنین چیزی نداریم؟

سؤال: اگر وارد شده تکبیر اول و شش تکبیر بعدی را به چه نیتی باید گفت؟ نیت شش تکبیر بعدی تکبیر استحبابی ورود به نماز است یا فقط به نیت ذکر مطلقه خداوند؟

جواب: مستحب است. به نیت ذکر مطلق بگویید و می توانید هفتمی را تکبیرة الاحرام نماز قرار دهید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -