انهار
انهار
مطالب خواندنی

سگ

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نجاسات(آیت الله العظمی بهجت)

سگ

سگ شکاری

سوال334. آیا سگ شکارى و یا سگ چوپان پاک است؟

پاسخ: در حکم نجاست با سگ معمولى فرق نمى کند.

تغذیه گوسفند از شیر سگ

سوال335. اگر گوسفند از شیر سگ بخورد، آیا گوشت آن نجس و حرام است؟

پاسخ: خیر، حلال است.

محل دندان سگ شکارى

سوال336. آیا محل دندان هاى سگ شکارى بر بدن شکار را باید شست؟

پاسخ: تطهیر لازم است.

خاک مالى ظروف که سگ از آن خورده

سوال337. چرا ظرفى که با آب دهان سگ تماس پیدا کرده، بدون خاک مالى پاک نمى شود ولى گوشت شکار و غیر آن که با آب دهان سگ تماس پیدا کرده با آب قابل تطهیر است؟

پاسخ: چون حکم تعفیر (خاک مالى) مختصّ به ظرف است.

سوال338. ظرفى را که سگ لیسیده، با مواد شوینده قوى هم چون صابون، پودر لباس، مایع ظرفشویى و.... مى توان پاک کرد و ضد عفونى نمود؟ آیا این مواد مى توانند جایگزین خاک مال کردن ظروف شوند؟

پاسخ: مواد شوینده نمى تواند جایگزین خاک مال کردن ظرف شود و براى تطهیر آن کافى نیست؛ مگر در مواردى که خاک مال کردن به واسطه ى ویژگى ظرف مشکل یا غیر ممکن باشد.

عبور سگ از زمین خیس

سوال339. اگر سگى بر زمین گل آلود یا برف راه رود، آیا زمین را نجس مى کند؟ و آیا پس از خشک شدن برف به واسطه ى آفتاب، زمین پاک مى گردد؟

پاسخ: فقط همان محل عبور سگ نجس مى شود مگر آن که زمین به مقدارى خیس باشد که نجاست آن به دیگر محل ها سرایت نماید و در هر صورت اگر محل به واسطه آفتاب خشک شود پاک است.

سوال340. آیا هنگامى که باران بند مى آید چنان چه سگى عبور کند، زمین نجس مى شود؟

پاسخ: اگر زمین خیس باشد محل عبور سگ و جاهایى که با رطوبت سرایت کننده به آن جا متصل است، نجس مى شود.

آب دهان سگ

سوال341. در رساله درباره ى آب دهان سگ که در ظرف ریخته، خاک مالى بنابر احتیاط، لازم دانسته شده است، آیا این حکم فقط مربوط به ظرف است، یا چوب و گوشت و میوه و سفره و... را هم شامل مى شود؟

پاسخ: این احتیاط فقط مربوط به ظروف است.

سوال342. اگر سگ، استخوانى را که لیسیده در ظرفى که مایعى ـ مثل شیر ـ دارد بیندازد آیا باید ظرف را خاک مال کنیم؟

پاسخ: احتیاطا ظرف خاک مال شود.

پاک شدن حیوانات

سوال343. اگر ظاهر حیوان حرام گوشت یا حلال گوشت نجس شوند چگونه تطهیر مى شوند، آیا همین مقدار که عین نجاست برطرف شود پاک مى گردند؟

پاسخ: با بر طرف شدن عین نجس پاک مى شود.

مایه ى پنیر از خوک

سوال344. گفته شده است مایه پنیرهاى وارداتى به برخى از کشورهاى اسلامى از پودر خوک گرفته مى شود. حکم آن را اعلام فرمایید؟

پاسخ: محکوم به طهارت است، تا اطمینان به نجاست حاصل شود.

ژلاتین استخوان خوک یا گاو

سوال345. حکم ژلاتین که از استخوان خوک یا گاو گرفته مى شود چیست؟

پاسخ: آن چه از استخوان خوک باشد، نجس است و آن چه از استخوان گاو است، نیز اگر از کشور غیراسلامى آمده نجس است.

قلم مو با موى حیوان نجس

سوال346. قلم موهاى نقاشى که از خارج مى آید و از موى سگ و خوک ـ که نجس العین هستند ـ مى باشد، حکم فقهى این ها چگونه است؟ و خرید و فروش این ها چه حکمى دارد؟

پاسخ: نجس است و خرید و فروش آن هم فى الجمله جایز نیست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -