انهار
انهار
مطالب خواندنی

تشریح

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – از بین بردن نطفه رشد یافته در آزمایشگاه

سؤال: اطبا در آزمایشگاه، منى مرد «اسپرم» را با منى زن «اوول» در لوله آزمایش قرار داده و آن را رشد مى دهند، بفرمایید:

الف) آیا نطفه رشد یافته را مى توان دور افکند یا این که حکم سقط جنین را پیدا مى کند و باید تا طفل کامل (صاحب روح) شدن از وى محافظت نمود؟

ب) اگر دور افکندن آن جایز نباشد، آیا باید دیه سقط جنین پرداخت شود و در صورتى که باید پرداخت شود به عهده کیست؟

ج) آیا دور اندازى آن در زمان قبل از ولوج روح یا بعد از ولوج، فرق دارد، لطفاً بیان نمایید؟

د) در مورد سؤال فوق آیا فرقى بین منى مرد اجنبى با منى زن اجنبیّه براى لقاح و رشد در لوله آزمایشگاهى هست؟

هـ) اگر منى مرد و زن اجنبى و اجنبیّه باشد، آیا اصل انجام این عمل جایز است؟

جواب: الف) نگهدارى آن واجب نیست.

جواب: ب) از جواب قبل روشن شد که دیه ندارد.

جواب: ج) مادامى که به صورت انسان زنده اى در نیامده، حفظ آن دلیلى ندارد.

جواب: د) تفاوتى نیست.

جواب: هـ) خالى از اشکال نیست.

٢ – میت مسلمانی که وصیت به تشریح کرده

سؤال: آیا مجازیم مسلمانى را که وصیّت کرده بعد از وفاتش وى را تشریح کنند، تشریح نماییم؟

جواب: تشریح مرده مسلمان براى مقاصد طبّى به چند شرط جایز است:

الف) مقصود یادگرفتن و تکمیل اطّلاعات طبّى براى نجات جان مسلمانان بوده باشد و بدون تشریح این مقصود حاصل نشود.

ب) دسترسى به مرده غیر مسلمان نباشد.

ج) به مقدار ضرورت و احتیاج قناعت شود و اضافه بر آن جایز نیست. با چنین شرایطى تشریح جایز بلکه واجب است.

٣ – خرید و فروش میت مسلمان جهت تشریح

سؤال: آیا خرید و فروش میّت مسلمان جهت تشریح، در جایى که جسد کافر در دسترس نباشد، جایز است؟

جواب: هرگاه آن تشریح براى فرا گرفتن علم پزشکى جهت حفظ جان مسلمین ضرورت داشته باشد، و از غیر این راه دسترسى نداشته باشد، مانعى ندارد.

٤ – تشریح جسد برای تشخیص قاتل

سؤال: در صورتى که ضرورت داشته باشد علّت مرگ یک شخص به طور مثال جهت تعیین قاتل وى مشخص شود، آیا مجازیم جسد وى را در پزشکى قانونى تشریح نماییم و یا اگر مدفون باشد، نبش قبر کرده، جسد وى را بررسى نماییم؟

جواب: در صورت ضرورت هر دو مورد جایز است.

٥ – جمع آوری استخوان میت از قبرستان های قدیمی برای تشریح

سؤال: برخى از اساتید براى فراهم ساختن استخوان جهت تشریح، نمره در نظر مى گیرند. آیا براى چنین کارى تشریح استخوان هاى مکشوفه از قبرستان جایز است؟ آیا در این جهت، میان قبرهاى قدیمى و جدید، استخوان هاى زیر زمین و آنچه در سطح قرار گرفته، زن و مرد، تفاوتى وجود دارد؟

جواب: هیچ کدام جایز نیست.

٦ – نگاه کردن به عورت میت هنگام تشریح

سؤال: نگاه کردن به دستگاه تناسلى مردان و زنان میّت در حال تشریح چه حکمى دارد؟ آیا این حکم در مورد بدن مسلمانان و غیر مسلمانان یکسان است؟

جواب: جز در موارد ضرورت جایز نیست; و فرقى در میان آنها نیست.

٧ – تشریح بدن جنین

سؤال: تشریح بدن جنین چه حکمى دارد؟ بر فرض جواز، آیا دیه دارد؟

جواب: در صورتى که براى پیشرفت علم پزشکى، و جهت حفظ جان مسلمین ضرورتى داشته باشد جایز است، و دیه هم ندارد.

٨ – اجازه گرفتن برای تشریح

سؤال: در مواردى که تشریح بدن مسلمان به خاطر ضرورتها جایز است، آیا اجازه او قبل از مرگ، ضرورت دارد؟

جواب: جایز است، هرچند خودش قبل از مرگ اجازه نداده باشد. و احتیاط آن است که از اولیاى میّت اجازه بگیرند.

٩ – تشریح جسدی که معلوم نیست کافر است یا مسلمان

سؤال: اگر ندانیم جسدى که در اختیار ماست جسد یک مسلمان است یا کافر یا اهل کتاب، آیا مجازیم آن را تشریح نماییم؟

جواب: اگر جسد از بلاد اسلامى نباشد مانعى ندارد و اگر مربوط به بلاد اسلامى است ظاهر این است که جسد مسلمان است و احکام مسلمان بر او جارى مى شود و اگر از بلدى است که هر دو گروه به طور وسیع در آن هستند نیز مانعى ندارد و اگر ندانیم از کدام بلد است آن هم جایز است.

١٠ – تفاوت حکم تشریح بین شیعه و سنی

سؤال: آیا تفاوتى بین اهل تسنّن و اهل تشیّع در عدم جواز تشریح جسد بدون ضرورت وجود دارد؟

جواب: تفاوتى وجود ندارد.

 

١١ – تفاوت حکم تشریح بین شیعه و سنی

سؤال: آیا تفاوتى بین اهل تسنّن و اهل تشیّع در عدم جواز تشریح جسد بدون ضرورت وجود دارد؟

جواب: تفاوتى وجود ندارد.

١٢ – تشریح جسد افراد اعدامی

سؤال: آیا مى توان جسد افراد به ظاهر مسلمان ـ مسلمان اسمى ـ را که به خاطر ارتداد، فساد اخلاقى، قاچاق موادّ مخدر، مسائل سیاسى و ... اعدام شده اند تشریح نمود؟

جواب: در مورد مرتد جایز است و در مورد دیگران تنها طبق ضرورتهاى فوق جایز مى باشد.

١٣ – نبش قبر غیر مسلمان برای تشریح

سؤال: آیا مى توان براى تشریح، جهت آموزش، به علّت کمبود جسد و استخوان که بدون آنها آموزش امکان پذیر نیست اقدام به نبش قبر غیر مسلمان نمود؟

جواب: هرگاه مفسده خاصّى بر آن مترتب نشود، اشکالى ندارد.

١٤ – استفاده از استخوان میت برای تشریح

سؤال: در صورت کمبود جسد استخوان، آیا مى توانیم استخوانهایى را که در بیابان و قبرستان ها مى یابیم و یا به وسیله عملیّات حفارى شهردارى ها در سطح خاک ظاهر مى شوند چه متعلّق به مسلمان باشد و چه غیر مسلمان مدّتى جهت آموزش استفاده کرده و بعد از اتمام کار، به یک مرکز آموزشى هدیه نماییم و یا دفن کنیم؟

جواب: نسبت به غیر مسلمان اشکالى ندارد و نسبت به مسلمین تنها در صورت ضرورت تشریح و تکمیل اطّلاعات طبّى جایز است و بعداً باید آن را دفن کرد.

١٥ – تهیه جسد کافر برای تشریح

سؤال: با وجود امکان تهیّه جسد کافر از خارج ـ چنانچه در بعضى از ممالک اسلامى عمل مى شود ـ آیا واجب است مسؤولین مربوطه اقدام نمایند؟ و با وجود امکان تهیّه، ضرورت جواز تشریح میّت مسلمان پیدا مى شود یا خیر؟

جواب: لازم است تا آن جا که امکان دارد از جسدهاى دیگر استفاده شود.

١٦ – دیه تشریح جسد انسان

سؤال: آیا تشریح بدن در جایى که جایز است دیه دارد؟

جواب: تشریح بدن انسان در آن جا که شرعاً جایز است، بنابر احتیاط دیه دارد.

١٧ – تشریح جسد میت مسلمان

سؤال: الف: آیا تشریح کالبد میت مسلمان در دانشگاههای علوم پزشکی جایز است؟

ب: در صورتیکه شخصی اولیای میتی را تشویق به رضایت به تشریح کالبد فرزندشان نماید آیا ضمانی متوجه وی میباشد؟

جواب: الف- در صورتیکه دسترسی به مرده غیر مسلمان نباشد به مقدار رفع ضرورت مانعی ندارد.

ب- با شرایط بالا مانعی ندارد.

١٨ – خرید جمجمه برای استفاده پزشکی

سؤال: باسمه تعالی خرید جمجمه اجنبی جهت استفاده علمی در دانشکده دندانپزشکی چه حکمی دارد؟

جواب: اشکالی ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -