سؤال 167- نماز میّت باید متصل به تدفین باشد یا منفصل هم مانعی ندارد؟
جواب: نماز میت باید قبل از دفن میّت باشد و لازم نیست متصل به دفن باشد. و اللّه العالم.
سؤال 168- در نماز بر میّت اگر ادعیه مأثورة مقدم و مؤخر خوانده شود مثلًا بعداز تکبیر اوّل دعای سوم، و بعد از تکبیر سوم دعای اوّل خوانده شود، در صورتهای زیر چه حکمی دارد؟در بین نماز متوجّه شوند.) بعد از نماز بر میّت متوجه شوند.بعد از دفن میّت متوجه شوند؟
جواب: در هر سه مورد عدم وجوب اعاده نماز بعید نیست ولی احتیاط باعاده نماز ترک نشود، البته در صورتی که میّت دفن شده بقبر او نماز خوانده شود.
سؤال 169- شخصی گاهی نماز میّت میخواند اعراب را دقّت نمیکند ولی خودش متوجه نیست آیا نماز باطل است یا نه و نمازهایی که تا حال خوانده ولی شک دارد که اعراب را اشتباه خوانده یا نه برای این نمازها چهکار کند؟
جواب: در هر موردی که معلوم شود غلط خوانده باید نماز میت دوباره خوانده شود. و اللّه العالم.
سؤال 170- در روستائی که مرسوم است برای تجهیز میت مردم به مشارکت یکدیگر اقدام میکنند و جمعی معیّن و غیر معیّن مشغول غسل شده و یک نفر خاصّ نماز میت را میخواند آیا غسلدهندگان و یا آنکه نماز میخواند بازبایستی از ولی میت اذن بگیرد- یا اینکه چون این کیفیت رسم شده احتیاج به اذن نیست؟
جواب: بعید نیست اکتفاء به دلالت ظاهر حال اولیاء میت بر رضای آنها باقدام دیگران، بلی اگر ولیّ میّت عالم به حکم اعتبار اذن او در اقدام دیگران نباشد احوط استیذان از او است اگر چه علم برضای او داشته باشند.
سؤال 171- اگر ولیّ نمازخوان نبود و کس دیگری خواست نماز بخواند- یا ایام دهه محرم یا ماه مبارک بود و روحانی برای تبلیغ آمده بود- آیا آنها احتیاج به اذن گرفتن دارند؟
جواب: اگر سیره محلّی بر اقامه نماز از طرف روحانی باشد و میّت را برای نماز بر آن بگذارند که روحانی بر آن نماز بخواند مثل شاهد حال دلالت بر اذن ولی دارد.
سؤال 172- اگر یکی از اولیاء میت در محل نباشند و یک روز یا دو روز و گاهی بیشتر طول میکشد تا مراجعت نمایند وظیفه چیست آیا بایستی صبر کنند یا اینکه میت را تجهیز کنند؟
جواب: در فرض سؤال از بقیه اذن بگیرند.
سؤال 173- نماز خواندن بر میت در قبرستان جایز است یا خیر؟
جواب: جایز است.