انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل مس میّت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  154- شخص نابالغی که مس میت کرده برای صحت نمازش قبل از بلوغ باید غسل مس میت نماید یا لازم نیست؟

جواب:  در فرض سؤال صحت نماز او موقوف به غسل مس میت است. و الله العالم.

سؤال  155- شهیدی که در عملیات مرصاد بشهادت رسیده است آیا کسی دست ببدن آن شهید بزند بر این شخص غسل واجب است یا خیر؟ و ضمناً این شخص تا بحال غسل نکرده است آیا نماز و روزه‌اش صحیح است یا خیر؟

جواب:  شهید در معرکه غسل ندارد و دست زدن به او هم موجب غسل مس میت نمی‌شود و اگر در خارج از معرکه بشهادت رسیده باشد هرچند از اثر جراحاتی باشد که در معرکه باو رسیده غسل دارد و با دست زدن به او غسل مس میّت واجب می‌شود و در صورت واجب شدن غسل مس میّت روزه‌ها تمام صحیح است و نمازها هم از آن موقعی که غسل جنابت کرده هرچند غسل مس میت در نظرش نبوده صحیح است ولی باید نمازهائی را که تا قبل از انجام غسل جنابت بجا آورده قضا کند.

سؤال  156- آیا مس میت وضو را باطل می‌کند؟

جواب:  بنابر احتیاط مس میت مبطل وضو است. و اللّه العالم.

سؤال  157- مسّ میّت کافر غسل لازم دارد؟

جواب:  بلی با مسّ بدن کافر، غسل مسّ میّت لازم می‌شود. و اللّه العالم.

سؤال  158- اگر میّتی را به جهت عذری مثل شکستگی یا سوختگی و مانند آنها نتوانند غسل دهند و بدل از غسل تیمم داده باشند آیا بر مسّ‌کننده واجب است غسل مسّ میت کند یا نه؟

جواب:  در مورد سؤال، غسل مسّ میّت واجب نیست ولی تیمم دهنده باید غسل مس میّت بنماید.

سؤال  159- تیم پزشکی در صورت سکته قلبی تنفسی بیماران، موظف بانجام

عملیات احیاء بیماران بمدت نیم ساعت حد اقل، می‌باشد، آیا در صورتی که عمل پزشکان نتیجه‌بخش نباشد غُسل مس میت بر افرادی که در این حال با بیمار در تماس می‌باشند واجب است یا خیر؟

جواب:  غسل مس میت در صورتی واجب می‌شود که تمام بدن میت سرد شده باشد پس اگر هنوز تمام بدن سرد نشده چنانچه عضوی از انسان به موضع سرد شده هم برسد غسل ندارد.

سؤال  160- آیا با مسح (لمس) خون جامد شده انسان که در جنازه موجود است، غسل مسّ میّت واجب می‌شود یا نه؟ برای اینکه جنازه خشک نشود به داخل آن ماده‌ای بنام (فرمالین) تزریق می‌کنند آیا با لمس این ماده که هنگام تشریح از بدن آن خارج می‌شود، غسل واجب می‌شود یا نه؟

جواب:  در مورد هر دو سؤال اگر بدن میّت مس نشده لمس خون جامد یا ماده مذکور، غسل واجب نیست.

سؤال  161- آیا غسل جمعه مجزی از غسل مسّ میّت هست یا نه؟

جواب:  غسل جمعه مجزی از غسل مسّ میت نیست فقط غسل جنابت مجزی است هرچند غفلت از غسل مس میّت داشته باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -