سؤال 154- شخص نابالغی که مس میت کرده برای صحت نمازش قبل از بلوغ باید غسل مس میت نماید یا لازم نیست؟
جواب: در فرض سؤال صحت نماز او موقوف به غسل مس میت است. و الله العالم.
سؤال 155- شهیدی که در عملیات مرصاد بشهادت رسیده است آیا کسی دست ببدن آن شهید بزند بر این شخص غسل واجب است یا خیر؟ و ضمناً این شخص تا بحال غسل نکرده است آیا نماز و روزهاش صحیح است یا خیر؟
جواب: شهید در معرکه غسل ندارد و دست زدن به او هم موجب غسل مس میت نمیشود و اگر در خارج از معرکه بشهادت رسیده باشد هرچند از اثر جراحاتی باشد که در معرکه باو رسیده غسل دارد و با دست زدن به او غسل مس میّت واجب میشود و در صورت واجب شدن غسل مس میّت روزهها تمام صحیح است و نمازها هم از آن موقعی که غسل جنابت کرده هرچند غسل مس میت در نظرش نبوده صحیح است ولی باید نمازهائی را که تا قبل از انجام غسل جنابت بجا آورده قضا کند.
سؤال 156- آیا مس میت وضو را باطل میکند؟
جواب: بنابر احتیاط مس میت مبطل وضو است. و اللّه العالم.
سؤال 157- مسّ میّت کافر غسل لازم دارد؟
جواب: بلی با مسّ بدن کافر، غسل مسّ میّت لازم میشود. و اللّه العالم.
سؤال 158- اگر میّتی را به جهت عذری مثل شکستگی یا سوختگی و مانند آنها نتوانند غسل دهند و بدل از غسل تیمم داده باشند آیا بر مسّکننده واجب است غسل مسّ میت کند یا نه؟
جواب: در مورد سؤال، غسل مسّ میّت واجب نیست ولی تیمم دهنده باید غسل مس میّت بنماید.
سؤال 159- تیم پزشکی در صورت سکته قلبی تنفسی بیماران، موظف بانجام
عملیات احیاء بیماران بمدت نیم ساعت حد اقل، میباشد، آیا در صورتی که عمل پزشکان نتیجهبخش نباشد غُسل مس میت بر افرادی که در این حال با بیمار در تماس میباشند واجب است یا خیر؟
جواب: غسل مس میت در صورتی واجب میشود که تمام بدن میت سرد شده باشد پس اگر هنوز تمام بدن سرد نشده چنانچه عضوی از انسان به موضع سرد شده هم برسد غسل ندارد.
سؤال 160- آیا با مسح (لمس) خون جامد شده انسان که در جنازه موجود است، غسل مسّ میّت واجب میشود یا نه؟ برای اینکه جنازه خشک نشود به داخل آن مادهای بنام (فرمالین) تزریق میکنند آیا با لمس این ماده که هنگام تشریح از بدن آن خارج میشود، غسل واجب میشود یا نه؟
جواب: در مورد هر دو سؤال اگر بدن میّت مس نشده لمس خون جامد یا ماده مذکور، غسل واجب نیست.
سؤال 161- آیا غسل جمعه مجزی از غسل مسّ میّت هست یا نه؟
جواب: غسل جمعه مجزی از غسل مسّ میت نیست فقط غسل جنابت مجزی است هرچند غفلت از غسل مس میّت داشته باشد.