انهار
انهار
مطالب خواندنی

رساندن دست و بدن به خط قرآن و دعا و قرآن خواندن حايض

بزرگ نمایی کوچک نمایی

كراهت همراه داشتن قرآن

سؤال 1033. همراه داشتن قرآن داخل غلاف براى حائض چه حكمى دارد؟

جواب: مكروه است.

كراهت رساندن بدن به حاشيه قرآن

سؤال 1034. دست زدن حائض به حاشيه قرآن و بين سطر ها چه حكمى دارد؟

جواب: مكروه است.

لمس قرآن برجسته توسط حائض نابين

سؤال 1035. آيا خانم هاى نابينا به هنگام عادت ماهانه مى توانند قرآن بخوانند؟ با توجه به اين كه قرآن براى آن ها به صورت برجسته نوشته شده و بايستى آن را براى خواندن لمس كنند.

جواب: لمس مزبور جايز نيست و مى توانند حايلى قرار دهند و يا دستكش به دست كنند و يا به همراه گوش دادن به مثل ضبط صوت به تلاوت بپردازند، البته در غير سوره هايى كه آيه سجده دارد و خواندن بيش از هفت آيه براى آنان مكروه است.

مراد از هفت آيه

سؤال 1036. اين كه زن حائض مى تواند هفت آيه از غير سوره هاى سجده دار بخواند، آيا مراد از هفت آيه در مجلس واحد يعنى به نحو مستمر است يا به صورت منفصل مراد است؟

جواب: ظاهرا به نحو مستمر مراد است.

منظور از كراهت قرآن خواندن

سؤال 1037. براى خانم ها كراهت قرائت سوره هايى كه آيه سجده ندارند را از جهت كم بودن ثواب آن دانستيد. آيا تحصيل ثواب كم بهتر است يا اصلاً قرائت را ترك كنند؟

جواب: كراهت خواندن قرآن، كراهت عبادتى است نه حقيقى. پس ترك خواندن نه احوط است و نه بهتر. پس خواندن با ثواب كمتر اولويت دارد.

شركت حايض در مجالس ختم قرآن

سؤال 1038. آيا زن حائض مى تواند در مجالس ختم قرآن كه معمولاً در ماه مبارك رمضان تشكيل مى شود شركت كند و قرآن را گوش بدهد با توجه به اين كه سوره هاى سجده دار را هم مى خوانند و اگر آيه سجده را استماع كرده اند وظيفه چيست؟

جواب: استماع قرآن اشكال ندارد و با شنيدن آيه سجده بايد سجده كند و طهارت در آن شرط نيست.

تلاوت سهوى آيه سوره ى سجده دار

سؤال 1039. آيه سوره ى سجده دار كه در دعاى كميل يا ادعيه ديگر وارد شده، اگر زن حائض ندانسته يا از روى غفلت تلاوت كند، آيا اشكال دارد؟

جواب: اشكال ندارد.

سوره سجده در دعاه

سؤال 1040. خانمى مى داند كه اگر دعاى كميل يا دعاهاى ديگر را شروع كند وقتى به آيه سوره سجده دار رسيد، از روى غفلت آن را قرائت خواهد كرد. آيا جايز است اصل دعا را بخواند؟

جواب: آن موضع را علامت بگذارد كه آن را نخواند.

تفحص از آيه هاى سوره سجده دار

سؤال 1041. آيا بر خانم ها لازم است كه قبل از خواندن دعاهاى وارده از و جود آيه يا آيات سوره هاى سجده دار تفحص كنند ويا آيا لازم است اطلاع كامل از متن سوره مذكور داشته باشند تا به جهل تقصيرى به تلاوت آن ها نپردازند؟

جواب: با ندرت وجود آن در ادعيه، ظاهرا فحص لازم نيست.

قرائت زيارت عاشورا در زمان عادت

سؤال 1042. آيا زنان در عادت ماهيانه ميتوانند زيارت عاشورا بخوانند؟

جواب: بله مى توانند.

رفتن حائض به حرم مطهر ائمه ـ عليهم السّلام ـ

سؤال 1043. آيا رفتن زن حائض به رواق هاى اطراف ضريح مطهر امام رضا ـ عليه السّلام ـ اشكال دارد؟ گرچه قبر را ببيند و به ضريح خيلى نزديك باشد؟

جواب: عبور، حتى از خود حرم مطهر اشكال ندارد، و نشستن در حرم شريف جايز نيست و در رواق خلاف احتياط است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -