انهار
انهار
مطالب خواندنی

يائسگى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

يائسگى در سيده و غير سيده

سؤال 1007. زنان در چه سنى يائسه مى شوند؟

جواب: زن هاى سيده بعد از تمام شدن شصت سال قمرى يائسه مى شوند، يعنى خون حيض نمى بينند، و زن هايى كه سيده نيستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمرى يائسه مى شوند.

تطبيق 50 و 60 سال شمسى با قمرى

سؤال 1008. شصت سال و پنجاه سال قمرى برابر چند سال شمسى مى شود؟

جواب: شصت سال قمرى معادل 58 سال و 77 روز و 12 ساعت شمسى مى شود. و پنجاه سال قمرى معادل 48 سال و 179 روز شمسى مى باشد.

عدول به مراجع ديگر در مسأله يائسگى

سؤال ب) در صورتى كه سن يائسگى در زنان غير سيده پنجاه سالگى باشد آيا مى توانند در اين مسأله به نظر مراجع ديگر عدول كنند؟

جواب: خير، نمى توانند.

خون ديدن بعد از پنجاه سال قمرى

سؤال 1009. خانمى هستم 50 سال قمرى من تمام شد ولى مثل جوانى كه سر ماه رگل شدم، خون مى بينم. وظيفه ام چيست؟ آيا يائسه هستم؟

جواب: اگر زن غير سيده باشد، يائسه و استحاضه است.

حيض پس از يائسگى با قرص هورمون

سؤال 1010. بعد از 3 سال كه از سن يائسگى من گذشته به جهت مصرف قرص هاى هورمونى مجددا رگل مى شوم با اين كه اطبا متفق اند ديگر قابليت حمل در من نيست ولى آن خون را عادت ماهانه مى دانند وظيفه من چيست؟

جواب: وظيفه شما عمل به حكم استحاضه است.

شك در يائسگى

سؤال 1011. اگر شك كنيم كه يائسه شده ايم يا نه چه بايد كرد؟

جواب: زنى كه شك دارد يائسه است يا نه خود را يائسه به حساب نياورد.

حيض و شك در يائسگى

سؤال 1012. زن نمى داند يائسه شده يا نه و خونريزى هم دارد آيا حيض است يا استحاضه؟

جواب: زنى كه شك دارد يائسه شده يا نه، اگر خونى ببيند ونداند حيض است يا نه بايد بنا بگذارد كه يائسه نشده است.

خون يائسگى چيست؟

سؤال 1013. خونى كه خانم يائسه مى بيند چه حكمى دارد؟

جواب: اين خون استحاضه حساب مى شود اگر احتمال بدهيم استحاضه باشد و احتمال ديگر و نيز اماره معتبره اى دالّ بر اين كه استحاضه است، در ميان نباشد.

زنان قرشى و هاشمى

سؤال 1014. چه زنانى تا شصت سالگى خونشان حيض محسوب مى شود؟

جواب: حد يأس در «قرشيه»، از هنگام ولادت تا تمام شدن شصت سال قمرى شرعى است، و قرشى كسى است كه نسبت او به «نضر بن كنانه» برسد واز طرف پدر و مادر يا از طرف پدر به تنهايى باشد، واما از طرف مادر به تنهايى، كفايت نمى كند و از قرشيه در اين زمان غير از زنان هاشميه كسى معروف نيست، بلى قبيله اى كه منسوب به قريش باشند اگر معلوم شود انتساب ايشان به «نضر بن كنانه»، در وجه تسميه، نيز همين حال را دارند.

شك در سيده بودن

سؤال 1015. خانم نمى داند سيده است يانه سيده حساب مى شود يا غير آن؟

جواب: سيده حساب نمى شود.

حيض پس از زايمان

سؤال 1016. آيا زائو مى تواند حيض بشود؟

جواب: پس از زايمان حداقل بايد 10 روز فاصله شود تا خون بعد حيض حساب شود.

تقارن عادت با نفاس

سؤال س. زنى كه عادت ماهانه وقتيه وعدديه دارد اگر وقت عادت او با روز تولد بچه يكى باشد، خونى كه مى بيند حيض است يا نفاس؟

جواب: پس از خروج اوّلين جزء بچه، نفاس است.

حكم حيض با بيرون آوردن رحم

سؤال 1017. زنى حيض شده روز دوم حيض رحمش را با عمل جراحى درآوردند، آيا غسل حيض واجب است يا غسل استحاضه؟

جواب: به قصد وظيفه ى فعليّه غسل كند، كافى است.

خون ديدن زن هايى كه رحم خود را خارج كرده اند

سؤال 1018. زن هايى با عمل جراحى رحم خود را بيرون مى آورند و پس از آن خون هايى مى بينند. آيا خون حيض است؟

جواب: اگر شرايط را نداشته باشد خون حيض نيست و محكوم به خون زخم است، خصوصا اگر علامت آن را دارا باشد كه خروج از طرف راست باشد همين طور اگر دو روز خون حيض ديد. و روز سوم به جهت اخراج رحم ديگر خون نديد، غسل حيض بر او واجب نيست.

حيض حامله و زن شير دهی

سؤال 1019. خونى كه زن حامله وزنى كه بچه شير مى دهد مى بيند چه حكمى دارد؟

جواب: زن حامله وزنى كه بچه شير مى دهد ممكن است حيض ببيند بنا بر اقوى ، ولى اگر بيست روز از ايام عادت ديرتر بود، احتياطا هم وظيفه حائض وهم مستحاضه را انجام دهد.

خون قبل از سقط

سؤال 1020. اگر زن حامل بر اثر ترسيدن يا ضربه اى كه به او اصابت كرده چند روز خون ببيند و بعد سقط كند. خون قبل از سقط چه حكمى دارد؟

جواب: به مسأله ى 407 و 401 رساله و به جواب سؤال قبلى مراجعه شود.

پزشك بايد احكام زنان را بداند

سؤال 1021. پزشك زنان (اعم از متخصص زنان و ماما و...) كه بانوان دچار خونريزى نامنظم رحمى را تحت درمان قرار مى دهند آيا لازم است احكام مربوطه را بياموزند تا بيماران خود را راهنمايى كنند؟

جواب: در حد ابتلا بايد مسايل را بياموزد.

نظر متخصص زن و ماما در حكم خون هاى زنانه

سؤال 1022. آيا نظر پزشك زنان (اعم از متخصص زنان و ماما و...) كه بانوان دچار خونريزى نامنظم رحمى را تحت درمان قرار مى دهند، در تشخيص موضوعات مربوطه براى زنان مى تواند حجيّت داشته باشد؟

جواب: اگر قولشان موجب اطمينان باشد، حجت است.

روش هاى به ياد خدا بودن در زمان حيض

سؤال 1023. در ايام عادت كه خانم ها از عبادت محرومند، چه اعمالى مى توانند انجام دهند تا از خدا غافل نمانند؟

جواب: مستحب است حائض در اوقات نماز پنبه را تعويض كند، وضو بگيرد و به مقدار نماز خود رو به قبله مشغول ذكر خداوند شود.

حرمت عبادات بر حائض

سؤال 1024. چه عباداتى بر حائض جايز نيست؟

جواب: نماز، روزه، طواف، اعتكاف و نماز احتياط بر حائض جايز نيست و اگر انجام دهد، باطل است.

نماز ميّت توسط زن حائض

سؤال 1025. زن حائض مى تواند نماز ميّت بخواند؟

جواب: زن حائض اگر نماز ميّت را به جماعت مى خواند، در صفى تنها بايستد.

نماز احتياط و سجده سهو

سؤال 1026. خانمى پس از اتمام نمازش حيض شده در حالى كه بايد نماز احتياط و سجده سهو به جا آورد، در اين صورت مى تواند حال نماز احتياط و سجده سهو را انجام دهد؟

جواب: نماز احتياط را در حال حيض نمى تواند بخواند اما بنابر احتياط واجب هم سجده سهو را بلافاصله در حال حيض به جا آورد و هم پس از پاك شدن دوباره تكرار كند.

وجوب قضاى روزه

سؤال 1027. آيا قضاى روزه بر حائض واجب است؟

جواب: بله، بنا بر اقوى قضاى روزه هاى واجب چه رمضان يا روزه هاى واجب ديگر مانند: روزه ى نذر بر حائض؛ پس از پاك شدن واجب است.

عدم وجوب قضاى نماز بر حائض

سؤال 1028. آيا قضاى نماز بر حائض واجب است؟

جواب: قضاى نمازهاى واجب يوميّه واجب نيست اما قضاى نمازهاى واجب غير يوميّه مانند: نماز آيات و نماز نذر و نماز طواف ـ اگر اقوى نباشد بنابر احتياط واجب ـ لازم است.

حيض شدن پس از وقت نماز

سؤال 1029. خانمى پس از گذشتن مقدارى از اذان حيض شده آيا بايد نمازش را قضا كند؟

جواب: اگر مقدارى از وقت نماز گذشته كه مى توانسته بر حسب حال خودش كه مسافر بوده يا نبوده وضو و غسل (مثلاً جنابت) يا تيمم كند و نماز بخواند بايد آن نماز را قضا كند. اگرچه احتياط مستحب است كه اگر وقت كافى براى ساير شرايط را نداشته اما مى توانسته با طهارت نماز بخواند آن نماز را قضا كند.

فكر مى كرد وقت نداشته

سؤال 1030. خانمى كه حيض بوده و در اواخر وقت پاك شده و فكر مى كرده وقت كافى براى غسل و نماز ندارد، ولى بعد متوجه شده وقت داشته؛ آيا نماز را بايد قضا كند؟

جواب: بله، قضاى آن نماز بر او واجب است.

كسى كه فكر مى كرد براى دو نماز وقت دارد

سؤال 1031. اگر پس از پاكى فكر مى كرد براى هر دو نماز وقت داشته اما بعد متوجه شد فقط براى نماز دوم وقت داشته قضاى هر دو بر او واجب است؟

جواب: قضاى نماز دوم واجب است.

كسى كه فكر مى كرد براى دو نماز وقت ندارد

سؤال 1032. خانمى پس از پاكى فكر مى كرد براى هر دو نماز وقت ندارد و نماز دوم را به جا آورد آيا نماز دوم صحيح است؟

جواب: بله نماز دوم صحيح است و نماز اوّل را هم بايد به جا آورد و اگر وقت گذشته، قضا نمايد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -