انهار
انهار
مطالب خواندنی

اقسام زنان حائض

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 969. زنان حائض چند قسم مى باشند؟

جواب: زن هاى حائض بر شش قسمند:

1) صاحب عادت وقتيه وعدديه، وآن زنى است كه دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون حيض ببيند وشماره روزهاى حيض او هم در هر دو ماه يك اندازه باشد، مثل آن كه دو ماه پشت سر هم از اوّل ماه تا هفتم آن خون ببيند.

2) صاحب عادت وقتيه، وآن زنى است كه دو ماه پشت سر هم در وقت معين، خون حيض ببيند ولى شماره روزهاى حيض او در هر دو ماه يك اندازه نباشد، مثلاً دو ماه پشت سر هم از روز اوّل ماه خون ببيند ولى ماه اوّل روز هفتم وماه دوم روز هشتم از خون پاك شود.

3) صاحب عادت عدديه، وآن زنى است كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد، ولى وقت ديدن آن دو خون يكى نباشد، مثل آن كه ماه اوّل از پنجم تا دهم وماه دوم از دوازدهم تا هفدهم خون ببيند.

4) مضطربه، وآن زنى است كه چند ماه خون ديده ولى عادت معينى پيدا نكرده، يا قبلاً عادت داشته ولى عادتش به هم خورده وعادت تازه اى پيدا نكرده است.

5) مبتدئه، و آن زنى است كه دفعه اوّل خون ديدن او است.

6) ناسيه، وآن زنى است كه عادت خود را فراموش كرده است.

ترك عبادت به ديدن خون

سؤال 970. خانمى كه عادت وقتيه وعدديه دارد (در وقت معين حيض مى شود و تعداد روزهاى عادتش هم معين است)، اگر در وقت عادت يا دو سه روز جلوتر يا دو سه روز عقب تر خون ببيند، به طورى كه بگويند حيض را جلو يا عقب انداخته آيا مى تواند به محض ديدن خون نماز و روزه را ترك كند؟

جواب: اگرچه آن خون، نشانه هاى حيض را نداشته باشد، بايد به احكامى كه براى زن حائض گفته شد عمل كند و چنان چه بعد بفهمد حيض نبوده، مثل اين كه پيش از سه روز پاك شود، بايد عبادت هايى را كه به جا نياورده قضا نمايد.

خون ديدن قبل و بعد عادت كمتر از 10 روز

سؤال 971. زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر چند روز پيش از عادت و همه ى روزهاى عادت و چند روز بعد از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود چند روز حيض است؟

جواب: اگر روى هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است.

خون ديدن قبل و بعد عادت بيشتر از 10 روز

سؤال 972. زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر چند روز پيش از عادت و همه ى روزهاى عادت و چند روز بعد از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر شود چند روز حيض است؟

جواب: اگر از ده روز بيشتر شود، فقط خونى را كه در روزهاى عادت خود ديده، حيض است و خونى كه پيش از عادت وبعد از آن ديده استحاضه مى باشد، و بايد عبادت هايى را كه در روزهاى پيش از عادت وبعد از عادت به جا نياورده قضا نمايد.

خون ديدن وقتيه و عدديه قبلِ عادت كمتر از 10 روز

سؤال 973. زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر همه روزهاى عادت را با چند روز پيش از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود؟

جواب: اگر روى هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است.

خون ديدن وقتيه و عدديه در عادت و بعد عادت بيشتر از 10 روز

سؤال 974. زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر همه روزهاى عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر شود چه حكمى دارد؟

جواب: فقط روزهاى عادت حيض و باقى استحاضه است.

خون ديدن وقتيه و عدديه مقدارى از عادت و قبل عادت بيشتر از 10 روز

سؤال 975. زنى كه عادت وقتيه وعدديه دارد اگر مقدارى از روزهاى عادت را با چند روز پيش از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر شود، چه حكمى دارد؟

جواب: روزهايى كه در عادت خون ديده با چند روز پيش از آن، كه روى هم به مقدار عادت او شود، حيض، و روزهاى اوّل را استحاضه قرار دهد.

در وقتيه و عدديه مقدارى از عادت و بعد عادت بيشتر از 10 روز

سؤال 976. زنى كه عادت وقتيه وعدديه دارد اگر مقدارى از روزهاى عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر شود؟

جواب: بايد روزهايى كه در عادت، خون ديده با چند روز بعد از آن كه روى هم به مقدار عادت او شود، حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.

عادت اوّل تا هفتم خون از اوّل تا دوازدهم

سؤال 977. زنى كه عادت حيض او از اوّل ماه تا هفتم است، اگر از اوّل تا دوازدهم خون ببيند چه روزهايى حيض است؟

جواب: هفت روز اوّل آن حيض وپنج روز بعد استحاضه مى باشد. چون زنى كه عادت وقتيه وعدديه دارد، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند، خونى كه در روزهاى عادت ديده اگرچه نشانه هاى حيض را نداشته باشد، حيض است، وخونى كه بعد از روزهاى عادت ديده اگرچه نشانه هاى حيض را داشته باشد استحاضه است.

دخترانى كه براى اوّلين بار عادت مى شوند

سؤال 978. مبتدئه (دخترى كه براى اوّلين بار عادت مى شود) اگر بيشتر از ده روز خون ببيند چه حكم دارد؟

جواب: اگر خون ديده شده، چند روز آن نشانه حيض و چند روز ديگر آن نشانه استحاضه داشته باشد، چنان چه خونى كه نشانه حيض دارد از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد همه حيض است والاّ، بايد از اولى كه خون نشانه حيض دارد، حيض قرار دهد ودر عدد به خويشاوندان خود رجوع كند وبقيه را استحاضه قرار دهد.

مضطربه (نداشتن عادت معين)

سؤال 979. خانمى كه مضطربه است اگر چند ماه (بيش از دو ماه) پشت سرهم بيشتر از ده روز خون ببيند چه مقدار از اين خون ها حيض و چه مقدار از آن استحاضه است؟

جواب: با نبودن تميز و عدم امكان رجوع به اقارب احوط اختيار هفت روز در هر ماه است و اين احتياط مربوط به مبتدئه و ناسيه نيست.

فراموشى عادت

سؤال 980. ناسيه، يعنى زنى كه وقت وعدد عادت خود را فراموش كرده است، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند چه حكم دارد؟

جواب: 1) در مرحله اوّل بايد روزهايى را كه خون او نشانه حيض دارد تا ده روز، حيض قرار دهد وبقيه را استحاضه قرار دهد.

2) اگر نتواند حيض را به واسطه نشانه هاى آن تشخيص دهد، بنا بر احتياط واجب بايد هفت روز اوّل را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد، مگر اين كه بداند به طور مسلم در روزهاى اوّل، حيض نمى شده است كه در آن صورت بعد از آن روزها را بايد حيض قرار دهد.

3) اگر گمان اطمينانى پيدا كرد كه ايام عادتش مثل خويشان خود است عادت آن ها را براى خود انتخاب مى كند

فراموشى وقت عادت

سؤال 981. خانمى هميشه عادتش در وقت معين و عدد معين بوده اما وقت خودش را فراموش كرده و قدر متيقن وقت ندارد، چه وظيفه اى دارد؟

جواب: محتمل، تخيير او است در تحيض به عدد معتاد او در هر طرف از اطراف احتمال عادت سابقه، لكن احتياط در تحيض در ابتداى روءيت خون در اوّل اطراف احتمال در صورت عدم تمييز مخالف، ترك نشود. وبه همين ترتيب در ماه هاى ديگر در صورت استمرار.

فراموشى عدد عادت با دانستن اوّل وقت

سؤال 982. خانمى هميشه عادتش در وقت معين با عدد معين بوده اما اكنون وقت خود راداند ولى عدد خودش را فراموش كرده، او چه وظيفه اى دارد؟

جواب: اگر اوّل وقت را مى داند، آن را به سه روز تكميل مى نمايد، بلكه تا مقدارى كه احتمال نمى دهد عادتش از آن قدر كمتر بوده است، و در بقيه تا ده روز، حكم حيضيت مى نمايد، و با گذشت از ده روز، در آن مقدار كه احتمال ايام عادت نمى دهد، ظاهرا بايد به وظيفه مستحاضه عمل كند.

فراموشى عدد عادت با دانستن آخر وقت

سؤال 983. خانمى هميشه عادتش در وقت معين با عدد معين بوده و آخر وقت خود راداند اما عدد خودش را فراموش كرده، وظيفه او چيست؟

جواب: اگر آخر حيضش را مى داند، تكميل مى نمايد روز آخر را با سابق بر آن تا سه روز، ودر بقيه سابق، احتياط مى نمايد در هر روز احتمال دخول در عادت تا آن كه مجموع، ده روز شود. وبا عدم احتمال دخول در عادت، حكم به عمل مستحاضه با عدم تمييز، در صورت تجاوز مجموع، از ده روز، اظهر است و گرنه مورد احتياط است. و بعد از آخر حيض، غسل حيض را مقدم بر غسل استحاضه مى نمايد با عدم تداخل و با استمرار خون و با اين كه خون متأخّر از خون حيض ـ در آن مورد كه فرض شود ـ از قليله نباشد.

فراموشى عدد عادت با دانستن وسط وقت

سؤال 984. خانمى هميشه عادتش در وقت معين با عدد معين بوده اما عدد خودش را فراموش كرده است، وظيفه او چيست؟

جواب: اگر وسط حيض را مى داند كه دو طرف مساوى است، پس وسط وطرفين حيض يقينى است ودر بقيه تا ده روز از طرفين، احتياط مى نمايد، لكن در صورت تجاوز مجموع از ده روز، در مقدار زايد كه احتمال دخول در عادت نمى دهد، عمل استحاضه با عدم صفات حيض، اظهر است. و در احتياط، غسل حيض را ضميمه مى نمايد در موارد احتمال انقطاع خون حيض و هم چنين اگر نداند غير از حيض بودن يك روز را مثلاً در تكميل و در احتياط تا ده روز، مگر در صورت تجاوز از ده روز كه زايد بر احتمال عادت، استحاضه است بنا بر اظهر، و در ضميمه كردن غسل حيض در وقت احتمال انقطاع حيض واقعى.

استقرار عادت جديد

سؤال 985. خانمى كه صاحب عادت عدديه يا وقتيه و عدديه مى باشد، اگر چند ماه (بيشتر از دو ماه) پشت سرهم بيش از ده روز خون ببيند، آيا عادت او به هم خورده و عادت جديدى برايش مستقر شده است؟ در اين صورت حكم خون هايى كه مى بيند چيست؟

جواب: به دست آمدن عادت جديد تنها در صورتى است كه دو مرتبه پشت سرهم به يك شكل بر خلاف عادت قبل ببيند، پس در مورد سؤال عادت جديد به وجود نيامده است.

زوال عادت قبل

سؤال 986. برطرف شدن عادت به چه صورت است؟

جواب: زوال عادت قبل در صورتى است كه به دفعات خلاف آن ديده شود به طورى كه عرفا بگويند اين خانم عادت معين ندارد.

زوال عادت قبل به دو بار خلاف ديدن

سؤال 987. آيا دو بار عدد غير مماثل در عادت عدديه، موجب به هم خوردن عادت مى شود؟

جواب: بله.

به هم خوردن عادت عدديه

سؤال 988. عادت عدديه فردى 7 روز است. يك ماه 8 روز و ماه ديگر 9 روز خون مى بيند و بعد از آن هميشه از 10 روز تجاوز مى كند. لطفا بفرماييد آيا مى توان 7 روز حيض و بقيه را استحاضه قرار داد؟

جواب: اين خانم مضطربه است (زنى كه چند ماه خون ديده ولى عادت معينى ندارد يا عادتش به هم خورده) اگر همه خون هايى كه ديده يك جور باشد، چنان چه عادت خويشان او مشخص است آن مقدار را براى خود حيض و بقيه را استحاضه قرار مى دهد. اما اگر چند روز آن نشانه ى حيض و چند روز ديگر آن نشانه استحاضه دارد، چنان چه خونى كه نشانه حيض دارد كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد، همه آن حيض است، واگر خونى كه نشانه ى حيض را دارد كمتر از سه روز باشد بايد بنابر احتياط تا هفت روز را حيض قرار دهد.

سؤال 989. عادت عدديه خانمى 7 روز است. دو ماه پى در پى است كه ايشان 12 روز خون مى بيند آيا عادت عدديه سابق ايشان به هم خورده است؟ وظيفه ايشان چيست؟

جواب: در دو ماه اخير عادت او 7 روز است و عادت عدديه او به هم نخورده است.

خون ديدن بدون فاصله 10 روز

سؤال 990. خانمى 7 روز پس از پاك شدن خون حيض مجددا خونى با علايم حيض مى بيند كه حداقل تا 7 روز ادامه مى يابد. وظيفه وى چيست؟

جواب: دومى محكوم به استحاضه است.

صاحب عادت 6 روزه اى كه 9 روز خون ديده

سؤال 991. اگر خانمى كه عادت 6 روزه دارد يك ماه تا روز نهم خون ببيند و روز دهم پاك شود و روز پانزدهم مجددا خون ببيند، وظيفه او چيست و چه روزهايى را حيض و چه روزهايى را استحاضه قرار دهد؟

جواب: شش روز آن حيض و بقيه استحاضه است.

لكه بينى پس از ايام عادت

سؤال 992. اگر شخصى كه عادت شش روزه دارد روز هفتم پاك شود ولى از همان روز هفتم تا روز دوازدهم چند لحظه در وسط روز لك ببيند و بقيه روز پاك باشد وظيفه او چيست و آيا اين حالت، گذشتن خون از ده روز محسوب مى شود؟

جواب: بله تجاوز از ده روز است.

به هم خوردن عادت پس از زايمان

سؤال 993. وقتى دختر بودم عادت معينى داشتم و بعد از ازدواج، عادتم به هم خورد و قبل از اين كه به صورت معين بشود باردار شدم و اكنون خون نفاس از ده روز گذشته است آيا بايد عادت معين قبل از ازدواج را بگيرم يا حكم مضطربه را دارم؟

جواب: اگر يك مرتبه بر خلاف عادت سابق حيض ديده ايد، عادت زايل نشده است؛ ولى اگر چند مرتبه باشد به نحوى كه نزد عرف صدق كند عادت زايل شده است مضطربه هستيد.

لك بينى پس از عادت

سؤال 994. خانمى بعد از پنج روز ايام عادتش پاك شده و غسل كرده، روز هشتم يك قطره خون مى بيند، اين خون چه حكمى دارد؟ و اگر عادتش به اين نحو است، وظيفه او از روز پنجم تا روز هشتم چيست؟

جواب: در فرض سؤال كه تا روز هشتم است، حكم حيض را دارد، حتى روزهايى كه در بين پاك بوده است.

سؤال 995. خانمى بعد از روز پنجم يا ششم لك زرد رنگى مى بيند، نمى داند خون است يا نه، وظيفه او چيست؟

جواب: اگر عرفا صدق خون بر آن نكند و بداند كه در باطن هم خون نيست، پاك شده است و الا محكوم به حيض است تا وقتى كه از ده روز تجاوز نكند.

لك بينى پس از پاكى از حيض

سؤال 996. اگر زنى پس از پاكى از حيض و پيش از ده روز، لكه زرد رنگى بيند كه خون بودن آن مشكوك است، وظيفه اش چيست؟ آيا پاك است يا ادامه حيض قبلى محسوب مى شود؟

جواب: اگر خون باشد هر چند به مرتبه ضعيفه از خون يا يك نقطه اى از خون هم باشد و يا معلوم شود كه در باطن به صورت خون است، محكوم به ادامه حيض است.

ترشحات زرد رنگ كه تركيبات خونى ندارد

سؤال 997. پزشكان مى گويند: ترشحات زرد رنگ دو روز آخر حيض قطعا خون نيست و به هيچ وجه تركيبات خونى ندارد بلكه سلول هاى مرده جدار داخلى رحم است كه به تدريج خارج مى شود.

لطفا حكم اين ترشحات را از جهت حيض بودن يا نبودن و طهارت و نجاست آن بفرماييد؟

جواب: اگر زن احراز كرده كه ترشحات مزبور خون نيست حكم خون ندارد و همين طور اگر شك دارد و با تفحص علم به خون بودن پيدا نشد حكم خون را ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -