انهار
انهار
مطالب خواندنی

شناخت خون حیض

بزرگ نمایی کوچک نمایی

قاعدگى چيست؟

سؤال 930. قاعدگى چيست و به چه كسى حائض گفته مى شود؟

جواب: خونى كه به طور غالب در هر ماه چند روز از رحم زن دفع مى شود، خون حيض (قاعدگى) است و زن را به هنگام خون ديدن «حائض» مى نامند.

تحقق عادت

سؤال 931. معيار پيدايى (تحقق) عادت چيست؟

جواب: اگر زن دوبار به يك صورت خون حيض ببيند، عادتش محقق مى شود. منتها در وقتيه و عدديه مورد اتفاق است، ولى در وقتيه يا عدديه فقط حضرت امام فرموده اند: تحقق عادت با دوبار مشكل است وشايسته است احتياط را ترك ننمايد، يعنى هنوز حكم به تحقق عادت نكند.

معيار به هم خوردن عادت حائض

سؤال 932. چگونه عادت حائض به هم مى خورد؟

1) يك بار بر خلاف عادت قبلى ديده است، عادت قبلى زايل نمى شود.

2) دوبار ديده: الف) هر دو بار يك شكل بوده است: عادت قبلى زايل مى شود. ب) مختلف بوده است: روشن نيست، مگر بيش از دو بار باشد كه عرفا صدق كند كه اين زن عادت معينى ندارد كه در آن صورت، مضطربه خواهد شد.

علامات وصفات حيض

سؤال 933. خون حيض به چه شناخته مى شود و علامات و صفات آن چيست؟

جواب: خون حيض، در اغلب اوقات و اغلب زنان، به تيرگى رنگ و غلظت و جهيدن و گرمى و سوزاندن فرج هنگام بيرون آمدن شناخته مى شود.

شك در خروج خون

سؤال 934. خانم احتمال مى دهد چيزى از او خارج شده چه حكم دارد؟

جواب: بايد بنا را بگذارد كه چيزى خارج نشده و وارسى هم واجب نيست.

شك در چيزى كه خارج شده

سؤال 935. خانم مى داند چيزى خارج شده اما نمى داند چيزى كه خارج شده خون است يا چرك و يا ترشحات معمول و يا چيز ديگر؟

جواب: حكم به پاكى و طهارت آن بكند و در نتيجه نه نياز به شستن دارد و نه غسل و وضو مى خواهد و احتياج به وارسى هم نيست.

شك در خروج خون از مهبل

سؤال 936. خانم مى داند چيزى كه خارج شده خون است؛ اما نمى داند از جاى ديگر خارج شده يا از مهبلش، در اين صورت چه حكمى دارد؟

جواب: فقط نياز به شستشو دارد ولى غسل و وضوى او باطل نشده است و احتياج به وارسى هم نيست.

اختلاف خون ها با يكديگر

سؤال 937. زنى مى داند خون از فرج خارج شده اما نمى داند كدام يك از خون هاى پنج گانه (حيض، نفاس، استحاضه، زخم و بكارت) است؟

جواب: هر كدام حالت جداگانه اى دارد. و از جواب مسايل گذشته و آينده روشن مى شود.

شناخت خون بكارت از حيض

سؤال 938. هر گاه خون حيض، اشتباه به خون بكارت شود، شناختن آن به چه طريق است؟

جواب: در تشخيص و شناختن آن، بايد قدرى پنبه، داخل مهبل كند وقدرى صبر نمايد، و بهتر آن است كه وقتى مى خواهد اين عمل را انجام دهد به پشت بخواهد و پاها را بلند كند، وبعد از گذشت مدتى پنبه را آهسته بيرون آورد، پس اگر خون در دور آن واقع شده باشد، خون بكارت است واگر خون تمام پنبه را گرفته باشد، خون حيض است. در اين آزمايش شرط است كه زخمى اطراف فرج مثل بكارت نداشته باشد و هم چنين خون بسيار نباشد كه نتوان تشخيص داد.

وارسى در اشتباه بكارت و حيض

سؤال 939. اگر خونى ببيند كه نداند خون حيض است يا بكارت، ولى احتمال خون ديگرى مثل خون جراحت وزخم را هم ندهد، چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بايد خود را وارسى كند، يعنى مقدارى پنبه داخل فرج نمايد وكمى صبر كند، بعد بيرون آورد؛ پس اگر اطراف آن آلوده باشد، خون بكارت است واگر به همه آن رسيده، حيض مى باشد. البته بايد خون زياد نباشد تا به وسيله فوق بتواند بين خون حيض وبكارت فرق بگذارد.

عدم تشخيص خون بكارت

سؤال 940. اگر خانم خونريزى داشته باشد و نداند اين خون بكارت است يا خون هاى ديگر و در صورت آزمايش نتواند تشخيص دهد يا اصلاً نتواند خود را آزمايش كند، وظيفه اش چيست؟

جواب: در صورت عدم امكان تشخيص وعدم حصول يقين، اگر در ايام عادت است، حكم به حيض بودن مى كند وگرنه به حالت قبلى خود عمل مى نمايد.

نماز خواندن بدون وارسى هنگام شك در حيض

سؤال 941. زن كه نمى داند خونش حيض است يا بكارت و مى توانسته خود را وارسى كند اگر بدون وارسى نماز بخواند چه حكمى دارد؟

جواب: اگر بدون امتحان مذكور با ممكن بودن آن نماز به جا آورد، نماز باطل است هر چند بعد، ظاهر شود كه خون بكارت بوده است مگر آن كه به اميد مطابقت با واقع نماز به جا بياورد و در واقع هم همان باشد كه اميد داشته است.

حكم خون بكارت

سؤال 942. بعد از نزديكى و پاره شدن بكارت، به غير از غسل جنابت براى نماز، براى چيزهايى كه نياز به طهارت دارد خانم ها چه وظيفه اى دارند؟

جواب: به غير از تطهير موضع حكمى ندارد.

اشتباه بين خون زخم و حيض

سؤال 943. خون حيض اگر مشتبه به خون قرحه (زخم) شود، طريق شناختن آن، به چه نوع است؟

جواب: طريق شناختن ندارد واحتياط واجب جمع بين تروك حائض و اعمال طاهر است؛ ولى اظهر، اعتبار خروج از طرف چپ است براى حيض بودن وخروج از راست است براى قرحه (زخم) و براى تشخيص به پشت بخوابد و انگشت وسطى را داخل كند تا بفهمد كه جريان خون از راست يا چپ است، البته در صورتى كه اين آزمايش امكان داشته باشد؛ و گرنه به حكم كسى كه طريق شناخت ندارد عمل مى كند يعنى به حالت سابق خودش رجوع مى كند؛ يعنى اگر قبلاً حيض بوده، يعنى خون حيض ديده وممكن است اين خون دنباله آن باشد حيض است؛ واگر سابقا پاك بوده، وظيفه اى نسبت به حيض ندارد.

اشتباه خون حيض با نفاس

سؤال 944. خانمى خونى ديده و نمى داند خون حيض است يا نفاس، مثل آن كه احتمال سقط و ولادت را بدهد ولى مطمئن نباشد، چه وظيفه اى دارد؟

جواب: اگر در ايام عادتِ زن باشد آن را خون حيض قرار مى دهد وگرنه بايد به وظيفه اى كه مشترك بين حيض و نفاس است عمل كند، يعنى لازم نيست آن چه بر حائض واجب است ولى بر نفساء واجب نيست وآن چه بر نفساء واجب است وبر حائض واجب نيست به جا آورد. گرچه انجام دادن مجموع وظايف حائض و نفساء، مطابق احتياط است؛ بلكه اين احتياط در صورت امكان ترك نشود ودر صورت عدم امكان احتياط، مخالفت قطعيه ننمايد.

سؤال 945. آيا خون حيض مى تواند شبيه خون استحاضه كم رنگ باشد؟

جواب: بله.

استحاضه در وقت حيض

سؤال 946. آيا كسى كه استحاضه است مى شود حيض هم باشد؟

جواب: خون كه از 10 روز مى گذرد در حقيقت در بيشتر اوقات حيض با استحاضه آميخته مى شود ولى نمى شود زن حائض مستحاضه باشد و بر عكس

اگر خون خارج نشود حيض است يا نه

سؤال 947. خانم به خاطر دل درد يا علامت ديگر مى داند خون از رحم به مهبل آمده ولى به خاطر بسته بودن مجرا و يا وجود نوار مخصوص داخل هنوز خون بيرون نيامده آيا حائض حساب مى شود؟

جواب: در اين حالت احتياط ترك نشود به جمع بين تروك حائض و افعال طاهر و احتمال دارد احتياط به ترك عبادت باشد يعنى مراعات احتمال حائض باشد. ولى به محض خروج خون ولو به وسيله چيزى، احكام حيض جارى مى شود. و خروج خون حيض ولو به اندازه سر سوزن، باعث جارى شدن احكام مى شود.

سؤال 948. براى شروع و ادامه آيا خارج شدن خون ملاك است يا وجود خون در داخل كافى است؟

جواب: براى شروع خروج مهم است و لو به وسيله چيزى، اما براى ادامه حيض وجود خون در داخل مهبل كافى است.

هفت روز پاكى بين دو خون ديدن

سؤال 949. خانم كه عادت معين دارد 7 روز خون ببيند و 7 روز پاك شود دو باره 3 روز خون ببيند چه حكم دارد؟

جواب: خون دوم استحاضه است چون: هر خونى كه بعد از قطع شدن ـ خون كه از جهت عادت يا غير آن حكم به حيض بودن آن شده ـ ديده شود، اگر بين دو تا خون 10 روز پاكى فاصله نشده و چون دو تا خون از 10 روز بيشتر هستند نمى توان هر دو را حيض حساب كرد پس خون دوم استحاضه است.

منظور از روز در احكام حيض

سؤال 950. منظور از روز 24 ساعت است يا از صبح تا غروب؟

جواب: منظور از روز از طلوع فجر (اذان صبح) تا غروب است پس شب ها خارج است.

ملاك احتساب ماه در صاحب عادت وقتيّه

سؤال 951. ملاك احتساب ماه براى صاحب عادت وقتيّه چيست؟ آيا ملاك، 30 روز تمام است يا ماه قمرى؟

جواب: بايد همان شرطيت حيض، به اين كه كمتر از 3 روز و بيشتر از 10 روز نباشد را در نزديك وقت عادت رعايت كند و كار با همين تمام مى شود و نيازى به احتساب ماه نيست.

ترك عبادت با ديدن خون با وجود وقت معين

سؤال 952. به محض ديدن خون مى توانيم عبادت را ترك كنيم؟

جواب: كسى كه در وقت معين عادت مى شود، چه عدد روزهاى حيضش هم معين باشد يا نه، به مجرد ديدن خون در ايام عادت، هر چند صفات حيض را نداشته باشد، خود را حائض حساب مى كند و عبادت را ترك مى كند. هم چنين اگر عادتش را جلو و عقب بيندازد و چند روز قبل و بعد از عادتش خون ببيند.

ديدن خون با نبود وقت معين

سؤال 953. كسى كه در وقت معين عادت نمى شود و فقط عدد معين دارد چه موقع با ديدن خون عبادتش را بايد ترك كند؟

جواب: بنابر اقوى به محض ديدن خون عبادتش را ترك نكند مگر ويژگى حيض را داشته باشد يا بداند حيض است يا بداند در 3 روز ادامه خواهد يافت در غير اين صورت تا 3 روز اعمال مستحاضه را انجام دهد و كارهايى كه بر حائض حرام است را ترك كند. بعد از 3 روز تا 10 روز خود را حائض قرار دهد و ديگر اعمال مستحاضه را انجام ندهد.

قضاى عبادت در جايى كه حيض نبوده

سؤال 954. كسى كه در وقت معين حيض مى شده اگر عبادتش را ترك كند بعد بفهمد حيض نبوده، مثلاً چون قبل از 3 روز پاك شده چه وظيفه اى دارد؟

جواب: عبادات خود را قضا نمايد.

ترك عبادت با ديدن خون

سؤال 955. كسى كه وقت عادت معين ندارد اما از حالات ديگر مثلاً دل درد يا اين كه هر ماه فقط حيض مى شود به محض ديدن خون مى داند حيض است آيا مى تواند خود را حائض قرار دهد و عبادت را ترك كند؟

جواب: بنابر اقوى به محض ديدن خون عبادتش را ترك نكند مگر ويژگى حيض را داشته باشد يا بداند حيض است يا بداند در 3 روز ادامه خواهد يافت و اگر عبادت را ترك كرد و معلوم شد حيض نبوده قضا كند.

پاك وسط ايام عادت

سؤال 956. خانمى حداقل 3 روز متوالى خون ديده و بعد پاك شده دوباره چند روز خون ديده و كل روزهايى كه خونريزى داشته با پاكى وسط از 10 روز بيشتر نشده آيا روزهاى پاك را بايد غسل كند؟

جواب: هر دو خون با پاكى وسط همه حيض حساب مى شود چه هر دو خون در ايام عادت باشند يا هر دو خارج ايام عادت يا يكى در ايام عادت و چه هر دو ويژگى هاى حيض را داشته باشند يا نه.

پاك وسط دو خون بيشتر از 10 روز

سؤال 957. خانمى حداقل 3 روز متوالى خون ديده و بعد پاك شده دوباره چند روز خون ديده و كل روزهايى كه خونريزى داشته با پاكى وسط از 10 روز بيشتر شده است آيا روزهاى پاك را بايد غسل كند؟

جواب: كسى كه عادت معين دارد و يكى از دو خون يا مقدارى از آن در ايام عادت باشد، همان حيض است.

كم ترين زمان حيض

سؤال 958. آيا مى شود خون حيض از 3 روز كمتر باشد؟

جواب: مدت حيض كمتر از سه روز نمى شود واگر مختصرى هم از سه روز كمتر باشد حيض نيست.

سؤال 959. اگر كمتر از سه روز خون ببيند و سپس پاك شود و بعد سه روز خون ببيند كدام حيض است؟

جواب: خون دوم حيض است وخون اوّل اگرچه در روزهاى عادتش باشد حيض نيست.

حداكثر ايام حيض

سؤال 960. حداكثر ايام حيض چند روز است؟

جواب: مدت حيض بيشتر از ده روز نمى شود.

سؤال 961. اگر 3 روز اوّل پشت سر هم باشد ولى چند روز پاك شود و دو باره خون ببيند چه حكمى دارد؟

جواب: در صورتى كه روزهايى كه خون ديده و روزهايى كه در وسط پاك بوده، روى هم از ده روز بيشتر نشود، تمام اين مدت را حيض قرار مى دهد.

سه روز غير متوالى

سؤال 962. اگر دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود، دو باره يك روز خون ببيند حيض حساب مى شود؟

جواب: حيض نيست؛ زيرا بايد سه روز اوّل حيض پشت سر هم باشد، پس 3 روز غير متوالى در 10 روز كافى نيست.

سؤال 963. خانمى در يك ماه به اين صورت خون ديده است. 3 روز خون ديده (البته 3 ساعت قبل از تمام شدن كامل 3 روز پاك شده است) و مجددا 2 روز خون ديده است. حكم اين خون ها با توجه به اين كه 3 روز اوّل كامل نشده است چيست؟ حيض است يا استحاضه؟

جواب: اگر در باطن خون ندارد استحاضه است.

شك در استمرار 3 روز اوّل

سؤال 964. خانمى چون نمى دانسته بايد خود را اختبار (وارسى) كند، شك دارد كه در 3 روز خون اتصال داشته يا خير يا اين كه در روز سوم شك كند كه 2 روز قبل، خون اتصال داشته يا خير، وظيفه اش چيست؟

جواب: مورد احتياط است.

شك بين زخم و حيض

سؤال 965. اگر زنى بيش از سه روز خون ديد وده روز يا كمتر از آن پاك شد، چنان چه نمى داند خون زخم وجراحت است يا نه آيا حيض است؟

جواب: اگر در ايام عادت زن باشد يا اين كه شرايط حيض را داشته باشد آن را خون حيض قرار مى دهد.

دو بار حيض در يك ماه با حداقل فاصله ده روز

سؤال 966. اگر حائض پاك شد و بعد از گذشتن ده روز يا بيشتر، دوباره خون ديد خون دوم حيض است؟

جواب: اگر از سه روز بيشتر طول بكشد ولى از ده روز بيشتر نباشد وساير شرايط حيض را داشته باشد، خون دوم نيز حيض است.

خون ديدن در غير ايام عادت

سؤال 967. خانمى هميشه ماهى يك بار حيض مى شده، اگر در يك ماه دو بار خون ببيند كه يكى در ايام عادت و يكى خارج از ايام عادت كدام حيض است؟

جواب: اگر بين دو خون حداقل 10 روز فاصله شده هر كدام كه در ايام عادت است حيض و خون ديگر اگر ويژگى هاى حيض را دارد حيض حساب مى شود اما اگر ويژگى حيض را ندارد و شبيه استحاضه است بايد كارهايى كه بر حائض حرام است ترك كند و عبادت ها را هم انجام دهد.

دو خون هر دو خارج از عادت

سؤال 968. خانمى هميشه ماهى يك بار حيض مى شده اگر در يك ماه دو بار خون ببيند كه هر دو خارج از ايام عادت او باشد كدام حيض است؟

جواب: هر دو تا حيض است چه هر دو ويژگى حيض را داشته باشند يا هر دو ويژگى حيض را نداشته باشند يا يكى ويژگى حيض را داشته باشد و يكى نداشته باشد، اگرچه بهتر است در خون دوم كه ويژگى حيض ندارد، احتياط كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -