انهار
انهار
مطالب خواندنی

آب وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

زياده روى در مصرف آب هنگام وضو

سؤال 572. آيا باز گذاشتن شير آب، هنگام وضو، از مصاديق اسراف و گناه است؟

جواب: اگر وجه شرعى دارد ـ هر چند احتياطى باشد ـ به قدر ضرورت و نياز مانع ندارد و در غير اين صورت اجتناب شود.

سؤال 573. درباره حكم شرعى زياده روى در مصرف آب هنگام وضو، راهنمايى فرماييد.

جواب: وضويش صحيح است، موارد اسراف مختلف است و اگر سبب ضرر رساندن مالى شود، حرام است.

آبى كه توسط خورشيد گرم شده و سپس سرده شده

سؤال 574. وضو با آبى كه با نور خورشيد گرم شده مكروه است. آيا اين كراهت درباره آبى كه پس از گرم شدن با خورشيد، سرد شود نيز باقى است؟

جواب: كراهت وضو با آب گرم شده با خورشيد، پس از خنكى آن بنابر احوط باقى است.

وضو در مكان هاى عمومى

سؤال 575. در پارك هاى عمومى يا ميدان ها حوض هاى آب است، وضو گرفتن با آن ها چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال ندارد.

استفاده ى ميهمان از آب اداره براى وضو

سؤال 576. شخصى سرايدار يكى از اماكن دولتى ـ مثل اداره ى بهزيستى ـ است. اگر شخصى از اطرافيان اين شخص به عنوان ميهمان به منزلشان برود و از آب آن اداره براى وضو استفاده كند، آيا وضوى او صحيح است؟

جواب: در صورت نبودن شرطى از طرف اداره جهت آوردن ميهمان، وضوى او صحيح است.

طهارت در مجتمع هاى مسكونى

سؤال 577. اشخاصى در مجتمع هاى مسكونى زندگى مى كنند كه هزينه خدماتى آن از قبيل آب سرد و گرم، تهويه، نگهبانى و... را بر دوش ديگران مى اندازند، حكم اين اشخاص در مورد استفاده از آب در وضو و غسل چگونه است؟

جواب: اگر قصد دارد اصل پول آب را ندهد، حكم آب غصبى دارد و اما در غير آن از امتيازهاى مشترك مورد توافق، هر چند ذمّه ى او مشغول است و بايد بپردازد، اما وضو و غسلش صحيح است.

وضو گرفتن از نهر عمومى

سؤال 578. حكم وضو گرفتن از نهرى كه محل تقسيم آب روستا (به وسيله لوله ها) مى باشد را بيان فرماييد.

جواب: اشكال ندارد، مگر اين كه صاحب آن ها از وضو گرفتن نهى كند كه در اين صورت اگر سيره و روش مسلمين استفاده از آن ها باشد، وضو صحيح و گرنه باطل است. (رجوع شود به مسأله ى 275 رساله.)

وضو از شيرهاى آب عمومى

سؤال 579. وضو از شيرهاى عمومى كوچه و خيابان كه براى استفاده عموم نصب شده جايز است يا خير؟

جواب: اشكالى ندارد.

وضو از آب هايى كه مالك مشخصى دارند

سؤال 580. وضو گرفتن از چاه ها يا جوى هايى كه در مزارع مردم وجود دارد، با عدم علم به رضايت صاحبان آن، چه حكمى دارد؟

جواب: تا وقتى كه احراز كراهت و عدم رضايت صاحبان آن نشده باشد، اگر معمولاً متدينين از آن آب وضو مى گيرند، وضو گرفتن از آن ها اشكالى ندارد.

وضو از وضوخانه مسجد

سؤال 581. وضوخانه اى وجود دارد كه تابع مسجد است ولى پول آب آن از غير بودجه مسجد پرداخت مى شود، آيا استفاده از آن آب براى وضو اشكال دارد؟

جواب: اشكالى ندارد.

لوله اى كه از زمين ديگران عبور داده شده است

سؤال 582. چشمه اى در منطقه اى وجود دارد و اگر بخواهيم آب را براى منطقه اى كه مقدارى از آن جا فاصله دارد لوله كشى كنيم، مستلزم عبور از زمين هاى ملكى ديگران است، در صورتى كه صاحبان ملك اجازه ندهند، حكم استفاده از آب براى وضو و غسل چيست؟

جواب: جايز نيست لوله را بدون اجازه عبور دهند، اما وضو و غسل باطل نيست.

وضو از چاه ها و جوى هاى مزارع

سؤال 583. اشخاصى كه به مسافرت مى روند، در بين راه به مزارعى مى رسند كه آب جارى و حصارى هم در اطراف آب نيست آيا براى وضو گرفتن احراز رضايت مالك، شرط است يا گمان نداشتن به عدم رضايت كافى است؟

جواب: تا وقتى كراهت صاحبان آن احراز نشود، وضو گرفتن اشكالى ندارد.

مقدار جواز استفاده از آب مسجد

سؤال 584. تميز كردن بعضى از اعضاى بدن قبل از وضو با آب مسجد چه حكمى دارد؟

جواب: در حدّ متعارف اشكال ندارد.

وضو گرفتن در مسجد و نماز نخواندن در آن جا

سؤال 585. وضو گرفتن در مسجد و نماز خواندن در مسجد ديگرى يا در مكان ديگر چه حكمى پيدا مى كند؟

جواب: اگر مزاحمت با وضو گرفتن كسانى كه مى خواهند در آن جا نماز بخوانند نداشته باشد، اشكال ندارد. (جهت اطلاع بيشتر به مسأله ى 273 رجوع شود.)

آب با كلر

سؤال 586. اگر آب وضو كه از شير آب مى باشد به علت كلر به رنگ سفيد درآيد، آيا آن آب مضاف است يا خير؟

جواب: اگر عرفا به آن آب اطلاق شود، مضاف نيست و تطهير و وضو با آن جايز است.

وضو با آب قليل

سؤال 587. اگر دست نجس بود و انسان يادش رفت آن را بشويد و با آب قليل وضو گرفت و نماز خواند آيا نماز صحيح است؟

جواب: اگر احتمال ندهد كه دستش را ولو با آب قليل شسته، بايد وضو و نماز را دوباره به جا آورد.

پاك كردن دست با آبى كه كر بودن آن مشكوك است

سؤال 588. در صورتى كه دست نجس بود و آن را با آبى كه كر بودن آن مشكوك است شسته و وضو گرفته، آيا دست پاك شده و وضو صحيح است؟

جواب: دست را اگر قبل از شستن داخل آن آب كرده، بايد دست را آب بكشد ولى وضويش صحيح است.

تصفيه بودن آب وضو

سؤال 589. آيا آب وضو بايد تصفيه شده باشد؟

جواب: ضرورت ندارد، مگر آن كه موادّ محلول، آب را مضاف كرده باشد.

وضو با آب غصبى در صورت جهل و نسيان

سؤال 590. اگر كسى سهوا يا از روى جهل با آب غصبى وضو بگيرد، وضويش صحيح است؟

جواب: صحيح است ولى قيمت آب را ضامن است.

استفاده از آب ميوه براى وضو

سؤال 591. اگر آب ميوه تصفيه و صاف شود مى توان براى وضو استفاده كرد؟

جواب: جايز نيست.

وضو گرفتن از آب هاى معدنى يا گل آلود

سؤال 592. وضو گرفتن از آب هاى معدنى مثل آبگرم مغان و سبلان و سرعين و در كل آب هايى كه آهكى و گوگردى هستند، چه حكمى دارد؟ هم چنين از آب هايى كه گل آلود است ـ مثل رود ارس ـ مى شود وضو ساخت يا خير؟

جواب: تا صدق آب مطلق بر آن ها بكند، اشكال ندارد.

وضو با آب آلوده

سؤال 593. اگر وضو گرفتن فقط با آب آلوده وكثيف امكان داشته باشد آيا وضوى با اين آب صحيح است يا بايد تيمم بگيرد؟

جواب: در صورت مضاف شدن يا نجاست و يا ترس از ضرر رساندن آب آلوده، وضو با چنين آبى صحيح نيست؛ مگر در بعض موارد صورت اخير.

وضو گرفتن از درياچه اروميه

سؤال 594. با توجه به غلظت و شورى درياچه اروميه، آيا وضو گرفتن از آن صحيح مى باشد؟

جواب: بله صحيح است.

اجازه از ميزبان براى طهارت

سؤال 595. آيا ميهمان براى وضو و غسل بايد از ميزبان اجازه بگيرد؟

جواب: لازم نيست.

غصبى بودن آب

سؤال 596. اگر در بين وضو بفهميم كه آب غصبى است، ادامه وضو بنابر اين قصد كه قيمت آب را بپردازيم، چگونه است؟

جواب: نمى توان وضو را ادامه داد، مگر اين كه در همان بين بتوان صاحبش را راضى نمود يا اطمينان به رضايت او داشت؛ هر چند به پرداخت قيمت آب به او.

انشعاب آب بدون مجوّز

سؤال 597. شخصى بدون اطّلاع سازمان آب و فاضلاب انشعاب آب كشيده، وضوى او چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

سؤال 598. شخصى از منزل همسايه و بدون اطلاع سازمان آب لوله فرعى كشيده و پول آب را به همسايه مى دهد وضو و غسلش با آن آب چه حكمى دارد؟

جواب: با اجازه از سازمان آب اشكال ندارد و بدون اجازه حكم آن گذشت.زياده روى در مصرف آب هنگام وضو

سؤال 572. آيا باز گذاشتن شير آب، هنگام وضو، از مصاديق اسراف و گناه است؟

جواب: اگر وجه شرعى دارد ـ هر چند احتياطى باشد ـ به قدر ضرورت و نياز مانع ندارد و در غير اين صورت اجتناب شود.

سؤال 573. درباره حكم شرعى زياده روى در مصرف آب هنگام وضو، راهنمايى فرماييد.

جواب: وضويش صحيح است، موارد اسراف مختلف است و اگر سبب ضرر رساندن مالى شود، حرام است.

آبى كه توسط خورشيد گرم شده و سپس سرده شده

سؤال 574. وضو با آبى كه با نور خورشيد گرم شده مكروه است. آيا اين كراهت درباره آبى كه پس از گرم شدن با خورشيد، سرد شود نيز باقى است؟

جواب: كراهت وضو با آب گرم شده با خورشيد، پس از خنكى آن بنابر احوط باقى است.

وضو در مكان هاى عمومى

سؤال 575. در پارك هاى عمومى يا ميدان ها حوض هاى آب است، وضو گرفتن با آن ها چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال ندارد.

استفاده ى ميهمان از آب اداره براى وضو

سؤال 576. شخصى سرايدار يكى از اماكن دولتى ـ مثل اداره ى بهزيستى ـ است. اگر شخصى از اطرافيان اين شخص به عنوان ميهمان به منزلشان برود و از آب آن اداره براى وضو استفاده كند، آيا وضوى او صحيح است؟

جواب: در صورت نبودن شرطى از طرف اداره جهت آوردن ميهمان، وضوى او صحيح است.

طهارت در مجتمع هاى مسكونى

سؤال 577. اشخاصى در مجتمع هاى مسكونى زندگى مى كنند كه هزينه خدماتى آن از قبيل آب سرد و گرم، تهويه، نگهبانى و... را بر دوش ديگران مى اندازند، حكم اين اشخاص در مورد استفاده از آب در وضو و غسل چگونه است؟

جواب: اگر قصد دارد اصل پول آب را ندهد، حكم آب غصبى دارد و اما در غير آن از امتيازهاى مشترك مورد توافق، هر چند ذمّه ى او مشغول است و بايد بپردازد، اما وضو و غسلش صحيح است.

وضو گرفتن از نهر عمومى

سؤال 578. حكم وضو گرفتن از نهرى كه محل تقسيم آب روستا (به وسيله لوله ها) مى باشد را بيان فرماييد.

جواب: اشكال ندارد، مگر اين كه صاحب آن ها از وضو گرفتن نهى كند كه در اين صورت اگر سيره و روش مسلمين استفاده از آن ها باشد، وضو صحيح و گرنه باطل است. (رجوع شود به مسأله ى 275 رساله.)

وضو از شيرهاى آب عمومى

سؤال 579. وضو از شيرهاى عمومى كوچه و خيابان كه براى استفاده عموم نصب شده جايز است يا خير؟

جواب: اشكالى ندارد.

وضو از آب هايى كه مالك مشخصى دارند

سؤال 580. وضو گرفتن از چاه ها يا جوى هايى كه در مزارع مردم وجود دارد، با عدم علم به رضايت صاحبان آن، چه حكمى دارد؟

جواب: تا وقتى كه احراز كراهت و عدم رضايت صاحبان آن نشده باشد، اگر معمولاً متدينين از آن آب وضو مى گيرند، وضو گرفتن از آن ها اشكالى ندارد.

وضو از وضوخانه مسجد

سؤال 581. وضوخانه اى وجود دارد كه تابع مسجد است ولى پول آب آن از غير بودجه مسجد پرداخت مى شود، آيا استفاده از آن آب براى وضو اشكال دارد؟

جواب: اشكالى ندارد.

لوله اى كه از زمين ديگران عبور داده شده است

سؤال 582. چشمه اى در منطقه اى وجود دارد و اگر بخواهيم آب را براى منطقه اى كه مقدارى از آن جا فاصله دارد لوله كشى كنيم، مستلزم عبور از زمين هاى ملكى ديگران است، در صورتى كه صاحبان ملك اجازه ندهند، حكم استفاده از آب براى وضو و غسل چيست؟

جواب: جايز نيست لوله را بدون اجازه عبور دهند، اما وضو و غسل باطل نيست.

وضو از چاه ها و جوى هاى مزارع

سؤال 583. اشخاصى كه به مسافرت مى روند، در بين راه به مزارعى مى رسند كه آب جارى و حصارى هم در اطراف آب نيست آيا براى وضو گرفتن احراز رضايت مالك، شرط است يا گمان نداشتن به عدم رضايت كافى است؟

جواب: تا وقتى كراهت صاحبان آن احراز نشود، وضو گرفتن اشكالى ندارد.

مقدار جواز استفاده از آب مسجد

سؤال 584. تميز كردن بعضى از اعضاى بدن قبل از وضو با آب مسجد چه حكمى دارد؟

جواب: در حدّ متعارف اشكال ندارد.

وضو گرفتن در مسجد و نماز نخواندن در آن جا

سؤال 585. وضو گرفتن در مسجد و نماز خواندن در مسجد ديگرى يا در مكان ديگر چه حكمى پيدا مى كند؟

جواب: اگر مزاحمت با وضو گرفتن كسانى كه مى خواهند در آن جا نماز بخوانند نداشته باشد، اشكال ندارد. (جهت اطلاع بيشتر به مسأله ى 273 رجوع شود.)

آب با كلر

سؤال 586. اگر آب وضو كه از شير آب مى باشد به علت كلر به رنگ سفيد درآيد، آيا آن آب مضاف است يا خير؟

جواب: اگر عرفا به آن آب اطلاق شود، مضاف نيست و تطهير و وضو با آن جايز است.

وضو با آب قليل

سؤال 587. اگر دست نجس بود و انسان يادش رفت آن را بشويد و با آب قليل وضو گرفت و نماز خواند آيا نماز صحيح است؟

جواب: اگر احتمال ندهد كه دستش را ولو با آب قليل شسته، بايد وضو و نماز را دوباره به جا آورد.

پاك كردن دست با آبى كه كر بودن آن مشكوك است

سؤال 588. در صورتى كه دست نجس بود و آن را با آبى كه كر بودن آن مشكوك است شسته و وضو گرفته، آيا دست پاك شده و وضو صحيح است؟

جواب: دست را اگر قبل از شستن داخل آن آب كرده، بايد دست را آب بكشد ولى وضويش صحيح است.

تصفيه بودن آب وضو

سؤال 589. آيا آب وضو بايد تصفيه شده باشد؟

جواب: ضرورت ندارد، مگر آن كه موادّ محلول، آب را مضاف كرده باشد.

وضو با آب غصبى در صورت جهل و نسيان

سؤال 590. اگر كسى سهوا يا از روى جهل با آب غصبى وضو بگيرد، وضويش صحيح است؟

جواب: صحيح است ولى قيمت آب را ضامن است.

استفاده از آب ميوه براى وضو

سؤال 591. اگر آب ميوه تصفيه و صاف شود مى توان براى وضو استفاده كرد؟

جواب: جايز نيست.

وضو گرفتن از آب هاى معدنى يا گل آلود

سؤال 592. وضو گرفتن از آب هاى معدنى مثل آبگرم مغان و سبلان و سرعين و در كل آب هايى كه آهكى و گوگردى هستند، چه حكمى دارد؟ هم چنين از آب هايى كه گل آلود است ـ مثل رود ارس ـ مى شود وضو ساخت يا خير؟

جواب: تا صدق آب مطلق بر آن ها بكند، اشكال ندارد.

وضو با آب آلوده

سؤال 593. اگر وضو گرفتن فقط با آب آلوده وكثيف امكان داشته باشد آيا وضوى با اين آب صحيح است يا بايد تيمم بگيرد؟

جواب: در صورت مضاف شدن يا نجاست و يا ترس از ضرر رساندن آب آلوده، وضو با چنين آبى صحيح نيست؛ مگر در بعض موارد صورت اخير.

وضو گرفتن از درياچه اروميه

سؤال 594. با توجه به غلظت و شورى درياچه اروميه، آيا وضو گرفتن از آن صحيح مى باشد؟

جواب: بله صحيح است.

اجازه از ميزبان براى طهارت

سؤال 595. آيا ميهمان براى وضو و غسل بايد از ميزبان اجازه بگيرد؟

جواب: لازم نيست.

غصبى بودن آب

سؤال 596. اگر در بين وضو بفهميم كه آب غصبى است، ادامه وضو بنابر اين قصد كه قيمت آب را بپردازيم، چگونه است؟

جواب: نمى توان وضو را ادامه داد، مگر اين كه در همان بين بتوان صاحبش را راضى نمود يا اطمينان به رضايت او داشت؛ هر چند به پرداخت قيمت آب به او.

انشعاب آب بدون مجوّز

سؤال 597. شخصى بدون اطّلاع سازمان آب و فاضلاب انشعاب آب كشيده، وضوى او چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

سؤال 598. شخصى از منزل همسايه و بدون اطلاع سازمان آب لوله فرعى كشيده و پول آب را به همسايه مى دهد وضو و غسلش با آن آب چه حكمى دارد؟

جواب: با اجازه از سازمان آب اشكال ندارد و بدون اجازه حكم آن گذشت.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -