انهار
انهار
مطالب خواندنی

شك در وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شك در هنگام خروج حدث

سؤال 559. شخصى كه مى داند يك وضو و يك حدث از او سر زده وظيفه اش چيست؟

جواب: اگر نداند كدام جلوتر بوده است، چنان چه پيش از نماز است بايد وضو بگيرد، و اگر بين نماز است، بايد نماز را رها كند و وضو بگيرد، و اگر بعد از نماز است، نمازى كه خوانده صحيح است و براى نماز بعد وضو بگيرد.

شك در باطل شدن وضو

سؤال 560. شخصى با وضو بوده و يك نماز خوانده، حالا شك دارد قبل از نماز حدث سر زده يا بعد از نماز، آيا نمازش صحيح است؟

جواب: نمازش صحيح است.

تجديد وضو و شك در هنگام حدث

سؤال 561. اگر شخصى وضو گرفت و سپس آن را تجديد كرد و بعد از نماز متوجه شد كه يكى از اين دو وضو قبل از نماز باطل شده، حكم نمازى كه خوانده و نماز بعدى را بيان فرماييد.

جواب: نمازى كه خوانده صحيح است و براى نماز بعدى بايد وضو بگيرد.

شك در خروج باد شكم

سؤال 562. شك در خروج باد از شكم چه حكمى دارد؟

جواب: اعتبارى ندارد.

شك بعد از وضو

سؤال 563. اگر بعد از وضو گرفتن، در وضو شك كنيم، حكم آن چيست؟

جواب: اعتنا نكنيد.

شك در وضو هنگام نماز

سؤال 564. وظيفه كسى كه در بين نماز شك كند، وضو گرفته يا نه، چيست؟

جواب: بنابر احوط اگر ممكن است بدون انجام اعمالى كه با نماز منافات دارد ـ مثل پشت كردن به قبله ـ وضو بگيرد و نماز را تمام كند و سپس اعاده نمايد و اگر ممكن نيست به اميد مطلوبيّت نماز را تمام كند و سپس وضو بگيرد و نماز را اعاده نمايد.

شك در رسيدن آب به لاى انگشتان

سؤال 565. شخص جاهل مقصّرى در موقع وضو گرفتن تا مچِ دست، آب مى ريخته و دست را بر آن مى كشيده است و يقين ندارد كه آب به لاى انگشتان مى رسيده يا نه، و دست به لاى انگشتان و بالاى آن ها هم نمى كشيده است، چون فكر مى كرده با شستن دست قبل از صورت نياز، به شستن مجدّد نمى باشد، آيا نمازهايى كه خوانده قضا دارد؟

جواب: در صورتى كه با همان آب ريختن به قصد وظيفه، تمام عضو شسته مى شده نياز به دست كشيدن ندارد، در غير اين صورت در مواردى كه مى داند شسته نشده، بايد نمازهايش را قضا كند.

ملاك وسواس

سؤال 566. حكم شرعى كثير الشك در اصل وضو و ملاك وسواس عمومى و خصوصى را بيان فرماييد.

جواب: كسى كه در اصل وضو كثير الشك است، اگر به حدّ وسواس برسد بايد به آن اعتنا نكند و شك در اصل فعل، مثل شك در اعضاى وضو و اجزا است. شك در يك چيز، سه مرتبه پياپى، اوّلين حدّ وسواس خصوصى است كه اين وسواس از مقدّمات وسواس عمومى مى باشد.

وسواس در وضو

سؤال 567. شخصى هستم كه نسبت به متعارف مردم وقت بيشترى صرف وضو گرفتن مى كنم، راهنمايى ام كنيد كه براى يقين پيدا كردن به شستن اعضاى وضو چه كنم؟

جواب: با دقت، هر محلى از عضو وضو را يك مرتبه بشوييد، ولى به هيچ وجه تكرار نكنيد.

چگونگى عمل به ظنّ شخص وسواسى

سؤال 568. آيا افراد وسواسى بايد به ظنّ خود مانند شك عمل كنند يا خير؟ اگر ظنّ قوى باشد چه طور؟

جواب: اگر ظنّ واقعى باشد بايد بر طبق آن عمل كنند، به خلاف آن كه ظنّ صورىِ ناشى از وسوسه باشد.

باطل شدن وضوى كثيرالشك

سؤال 569. شخصى بعد از اين كه وضو مى گيرد، احساس مى كند بادى از او خارج شده و مرتب وضو مى گيرد تا جايى كه براى هر نماز چند مرتبه وضو مى گيرد، آيا اين گونه مسايل و تلقين ها باعث بطلان وضو نمى شود؟

جواب: خير، به اين احساس و خيالات توجه نكند.

شك در شستن عضو يا صحّت آن

سؤال 570. شك در اين كه آيا عضوى از وضو را شسته يا نه، و يا صحيح شسته يا نه، چه حكمى دارد و اگر زياد شك كند تكليفش چيست؟

جواب: به مسأله ى 304 و 307 رساله رجوع شود.

زيارت و قرائت قرآن شخص كثيرالشك

سؤال 571. كسى كه در وضو كثيرالشك است، آيا مى تواند به مسجد يا زيارت معصومين برود و يا قرآن بخواند؟

جواب: اشكالى ندارد، هر چند تكليفا بايد از شك پرهيز كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -