سؤال 588- اگر وكيل مرجع تقليدى خمس يك چيز را بگيرد و معلوم شود كه در آن چيز خمس واجب نبوده آيا جايز است آن مقدارى كه به عنوان خمس گرفته شده از او مطالبه نمود؟ و آيا بر وكيل واجب است كه اين مقدار را پس بدهد؟ و آيا قبل از آنكه مالكش مطالبه آن چيز را بنمايد برگرداندنش واجب است يا اينكه بعد از مطالبه پس دادنش واجب مىشود؟
جواب: اگر همان چيزى را كه به عنوان خمس گرفته شده موجود باشد مطالبه نمودنش جايز است، و اگر موجود نباشد و از بين رفته باشد و وكيل مىدانسته كه به آن چيز خمس تعلق نگرفته وكيل مرجع تقليد ضامن است، و بر او بازگرداندن آن چيز واجب است.
سؤال 589- زيدى مبلغى بابت خمس مىپردازد ولى بعداً متوجه مىشود كه يا به كلى بدهكار به ارباب خمس نبوده و اشتباه در حساب كرده، و يا اينكه بدهكارى او كمتر از آن مبلغ بوده، بفرمائيد آيا اين مبلغ پرداختى را مىتواند در سال آينده بابت خمس حساب نمايد يا نه؟
جواب: در صورتى كه گيرنده اطلاعى از اشتباه دهنده نداشته است حق حساب كردن در سال آينده ندارد، بلى اگر عين آن موجود نزد گيرنده باشد، مىتواند حساب كند.
سؤال 590- اگر زيدى اشتباهاً به عنوان سهم امام و سادات به نماينده مجتهد زيادتر داده باشد، آيا آن نماينده كه به مصرف رسانده مىتواند از وجوه ديگر بپردازد و يا طلبكار باشد در سال آينده حساب كند، و يا آنكه گيرنده مديون نيست؟
جواب: نماينده در صورت مفروضه نمىتواند از وجوه ديگر بپردازد و پرداخت كننده طلبكار نمىباشد. واللََّه العالم.
سؤال 591- يك نفر طلبهاى كه مجاز و مقلد است به يك نفر مجتهد اعلم كه در اخذ سهم امام عليه السلام استحقاق را شرط نمىداند بلكه اشتغال و خدمت را كافى مىداند، ولى كسى كه سهم مىدهد مجتهد آن شخص استحقاق را در اخذ و ردّ سهم مبارك ملاك مىداند آيا در اين صورت طلبه فوق الذكر مىتواند از آن شخص سهم بگيرد يا نه؟
جواب: در مفروض سؤال مىتواند بگيرد، واللََّه العالم.
سؤال 592- مردم وجوهاتى كه نزد حقير مىآورند از خمس و زكات و ردّ مظالم و كفارات و غيره حسابش در دفتر جداگانه محفوظ و نوشته مىشود اما از براى حفظش گاهى مخلوط با پول شخصى حقير مىشود و گاهى هم در حال نماز حمل مىشود با قصد پرداخت به مستحقين به موقع مقتضى، آيا جايز است يا خير؟
جواب: حمل امانات مزبوره در نماز مانعى ندارد براى صحت نماز، و همچنين اختلال با غير آن در غير زكات در صورتى كه از صاحبان امانت مأذون در وقوع اين حال براى خود باشيد، و در زكات بدون اذن حاكم جايز نيست. واللََّه العالم.