انهار
انهار
مطالب خواندنی

وجوب خمس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 386- اشخاصى كه واجب النفقه ديگرى هستند مثل پدر يا مادرى كه فرزند آنها مخارج زندگى را به آنها مى‏دهد، يا زنى كه از طريق شوهرش مخارجش تأمين مى‏شود و يقين دارند كه پرداخت كننده نفقه خمس نمى‏دهد و سالى ندارد آيا بر خود آنها لازم است كه به مقدار خمس آنچه به آنها مى‏رسد بر ذمه گرفته و پرداخت نمايند يا لازم نيست، و بر خود پرداخت كننده است؟

جواب:  برگيرنده چيزى نيست بلكه به عهده منفق است. واللَّه العالم.

سؤال 387- اگر انسانى با نيّت صادقه نيّت كند كه بعد از بازگشت از سفر حج فوراً خمس را پرداخت كند، مى‏تواند خمس را تا آن وقت تأخير بيندازد يا اينكه حتماً بايد قبل از سفر حج خمس را پرداخت نمايد؟

جواب:  بلى مى‏تواند بعد از سفر حج خمس را پرداخت كند ولى در صحيح بودن حجّى كه لباس احرام و قربانى آن حج به مبلغى كه به آن خمس يا يك واجب مالى ديگر تعلق گرفته، اين پرداخت نمودن بعد از سفر حج، فايده ندارد و حج باطل است، چنانكه عمل درست و صحيح از حج وقتى مورد قبول واقع مى‏شود كه حاجى ذمه‏اش را از هر واجب مالى خالى نمايد.

سؤال 388- زيدى در حال حيات خود از بابت خمس مبلغى دست‏گردان مى‏نمايد كه به تدريج پرداخت كند و رسيد خمس را دريافت دارد، به فوت ناگهانى به رحمت خدا مى‏رود و وصيت ننموده با داشتن بعض از وارث صغير بايد تمام بدهكارى را ورثه كبير بدهند و دفترچه حساب سال هم معلوم نمى‏شود كه آيا از سهم سادات داده است چيزى يا نه، و يا آنكه سهم سادات را مصالحه كند با چيز كمى و آيا اذن حاكم شرع لازم است در پرداخت يا نه؟

جواب:  حال مافى الذمه مزبور حال ساير ديون است كه از مجموع تركه او بيرون آورده مى‏شود و بقيه ارث صغير و كبير مى‏گردد. واللََّه العالم.

سؤال 389- مى‏فرمائيد كسى كه مى‏ميرد سالش تمام است و به عوائد او خمس تعلق مى‏گيرد. بناءاً على ذلك اول كفن و ساير مخارج دفن و همچنين ديون ثابته را بيرون كنند يا خمس را؟

جواب:  در مفروض سؤال كفن و ساير مخارج واجبه تجهيز او از اصل برداشته مى‏شود، سپس بقيه را تخميس نموده از باقى مانده اداى ديون مى‏شود. واللََّه العالم.

سؤال 390- شخصى كه مُرد مى‏فرمائيد سالش منقضى مى‏شود، آيا زراعتى كه مثلاً در بيابان دارد ولى وقت درو نمودن آن نيست و يا ميوه نارس در درخت، چگونه بايد قيمت شود (از لحاظ خمس) به حساب علف در باب زراعت و يا به همين حال در زمين و يا درخت بماند قيمت نمايند و كذا اشجار اعم از مثمره و غيرها.

جواب:  به همان حال در زمين و يا در درخت قيمت مى‏نمايند. واللََّه العالم.

سؤال 391- اجناس كسب من خيلى زير و رو دارد و بر من سخت است كه تمام اجناس دكان را دقيقاً يا اجمالاً حساب كنم يا تخمين بزنم لكن هر سال مقدارى به عنوان خمس مى‏دهم، بفرمائيد همين قدر كه من يقين ندارم كه آيا چيزى ديگر بدهكار هستم يا نه، اين عدم يقين واقعى من براى رفع مسئوليت از من كافى است يا نه؟

جواب:  بلى كافى است اين طريقه. واللََّه العالم.

سؤال 392- آيا در باب خمس جنسى كه دو قيمت دارد و انسان از طرف دولت به قيمت ارزان خريده است ولى بازار آزاد به قيمت بيشتر خريدارى مى‏كنند آيا به قيمت خريد خمس بدهد يا به قيمتى كه بازار پول مى‏دهند در صورتى كه نخواهد از خود جنس خمس بدهد؟

جواب:  به قيمت فعلى بازار آن، خمس خارج كند. واللََّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -