انهار
انهار
مطالب خواندنی

كسى كه اصلاً خمس نداده

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 532- شخصى مختصر ملكى موروثى داشته از درآمد آن و زحمت كشى فعلاً به اندازه احتياج خود اموالى فراهم نموده مقدارى زمين خريده خانه خريده، گاو و الاغ، تراكتور، باغ و وسايل زندگى به قدر حاجت و مطالباتى هم دارد و اكنون مى‏خواهد سال خمس تعيين نمايد، وظيفه او را بيان فرمائيد.

جواب:  آنچه كه از مؤونه نيست خمس آن را بدهد و آنچه كه از مؤونه است كه خمس به آن متعلق شده خمس آن را بدهد و آنچه را كه شك دارد مصالحه نموده و عشر بدهد.

سؤال 533- شخصى ملك موروثى داشته است، از درآمد آن و زحمت‏كشى به اندازه احتياج خود اموالى فراهم نموده و مقدارى زمين خريده و خانه و وسايل ديگرى كه بيش از مقدار حاجت نيست، و مطالباتى هم دارد، و اكنون مى‏خواهد سال براى خمس قرار دهد، وظيفه را بيان نمائيد.

جواب:  آنچه از مؤونه نيست خمس آن را بدهد، و آنچه از مؤونه است و به ربحى خريده شده كه خمس به آن تعلق گرفته خمس آن را بدهد، و آنچه را شك دارد مصالحه و عشر بدهد.

سؤال 534- كسى كه فعلاً تعيين سال مى‏كند اما منزل و لوازمات مشكوك است كه از ربح بين سال خريده يا از سالهاى پيش هم هست آيا مصالحه به مختصرى جايز است يا خير؟

جواب:  مصالحه خوب است ولكن نه به آن مختصر بلكه بايد عشر بدهد.

سؤال 535- شخصى به مدت چند سال مبلغى جمع كرده مى‏خواهد سال قرار دهد.

جواب:  بر آنچه از اموال، سال گذشته است خمس آن را بايد بدهد و هر چه مشكوك است با حاكم شرع يا وكيل او، لازم است مصالحه نمايد.

سؤال 537- شخصى كه تاكنون براى خود سال قرار نداده اكنون كه مى‏خواهد سال قرار دهد اگر زايد بر لوازم زندگى، پولى دارد كه يك سال در يَدِ او نبود خمس اين پول را بدهد يا نه؟

جواب:  اگر سال بر ملكيت آن نگذشته باشد خمس ندارد والّا خمس به آن متعلق است اگر چه در دستش نباشد. واللََّه العالم.

سؤال 538- كسى كه براى اموال خودش سال تعيين ننموده و اموالى در نزد او است كه خمس آنان را نداده، و مى‏خواهد به سفر حج برود، آيا بر او واجب است كه آنچه از خمس به ذمه‏اش تعلق گرفته را بررسى كرده و جستجو نمايد و تمام اموالش را از خمس خالى كند، يا اينكه اگر خمس اموالى را كه در حج صرف مى‏نمايد بدهد كافى است؟

جواب:  اگر خمس اموالى را كه در حج مصرف مى‏نمايد بپردازد حجش صحيح خواهد بود ولى بر او واجب است كه با بررسى و جستجو كردن ذمه‏اش را از واجب مالى خالى كند تا اينكه معصيت كار شمرده نشود، و تمام اعمال كه از اين شخص واقع مى‏شود مورد قبول خداوند متعال نمى‏گردد مگر آنكه ذمه‏اش را از هر واجب مالى خالى نمايد بنابر اين اگر نماز صحيحى را با لباسى كه خمس آن را پرداخته بخواند با حجى را با اموالى كه خمس آن را پرداخت نموده بجا آورد و از طرفى اموالى داشته باشد كه خمس آنان را پرداخت ننموده باشد در اين صورت اگر چه نماز او و حجش صحيح است چون به روش صحيح بجا آورده ولى مورد قبول خداوند متعال نيست چون قبولى اين اعمال مشروط است به اينكه واجب مالى بر عهده انسان نباشد.

سؤال 539- كسى كه تا كنون براى خود سال تعيين نكرده است اكنون كه تصميم بر تعيين سال گرفته لوازم زندگى را بايد حساب كند يا نه؟

جواب:  در صورتى كه لوازم زندگى را از ارباح همان سال خريده باشد خمس ندارد ولى اگر از ارباح كه سال بر آن گذشته باشد خريدارى كرده قيمت خريد آنها را تخميس نمايد و چنانچه مشكوك باشد از قيمت كمتر خمس بدهد.

سؤال 540- زيدى سال براى خمس نداشته است و از منافع كه در اثر گذشت چند سال بدست آورده مبلغ سى و پنج هزار تومان منزل براى سكنى تهيه نموده است، آيا اين مبلغ خريد منزل متعلق است يا خير؟

جواب:  بر هر مقدار از آن مبلغ، سال گذشته تا وقت ساكن شدن در آن منزل، بايد خمس آن مقدار را بيرون نمايد. و اگر بر همه آن مبلغ سال گذشته باشد، بايد خمس همه آن را بدهد. واللََّه العالم.

سؤال 541- كسى كه سال خمس ندارد و از درآمد خود به تدريج وسايل و ابزارى خريده است، مثلاً چرخ خياطى و وسيله چوب‏برى و ترازو و سنگ دكان و تلفون و گاز و برق و سرقفلى مشروع آيا خمس اينها را اكنون بايد بدهد يا نه؟

جواب:  در مفروض سؤال آنچه كه از مؤونه كسب نباشد و يا مؤون كسب است مثل امورى كه ذكر شد كه عين او باقى است بايد خمس آن را بدهد، و اما غير از آن اگر بداند كه در اثناى سال ربح خريده خمس ندارد، و آنچه را كه يقين دارد بعد از مضىّ سال خريده خمس آن را مى‏دهد، و اگر شك دارد مصالحه و عشر بدهد.

سؤال 542- اگر اعيانى از درآمد بين سال خريدارى شده و صاحب آن چند سال بعد به فكر تخميس اموالش افتاده است آيا به قيمت خريد آنها را بايد تخميس كرد يا به قيمت سر سال خريد، يا به قيمت زمانى كه در فكر تخميس اموال خود افتاده است (با توجه به اختلاف زياد بين سه قيمت و با توجه به اينكه مشكل بزرگى براى مردم فراهم مى‏شود اگر خواسته باشيم به قيمت حين التخميس حساب كنيم) و بالاخره اگر ميزان قيمت زمان تخيمس باشد آيا راهى جهت تخفيف در بدهكارى وجود دارد يا خير؟

جواب:  بايد خمس قيمت فعلى داده شود.

سؤال 543- كسى از ساليانى كفاره به گردنش است و سال نداشته وقتى كه مى‏خواهد براى خود سال قرار دهد آيا همه كفاره‏ ها جزو مؤونه است يا كفاره‏هايى كه حول قرار مى‏دهد يا اصلاً جزو مخارج حساب نمى‏شود؟

جواب:  بلى مى‏تواند آنها را ادا كند چه آنكه راجع به سال فعلى باشد و يا راجع به سالهاى گذشته باشد، اما كسر و استثنا نمى‏تواند بكند، واللََّه العالم.

سؤال 544- اجناس يا وجوه نقدى از ارباح فعلى كه هنوز سال بر آن نگذشته براى كسى كه مى‏خواهد براى خود سنه شرعى قرار بدهد آيا مورد مصالحه است يا بايد خمس آنها را بدهد؟

جواب:  خمس از اول ظهور ربح متعلق مى‏شود و سال براى ارفاق است، بنابر اين شخصى كه سال نداشته و مى‏خواهد سال قرار بدهد حساب سابق را تصفيه نموده و زمان تصفيه را مبدأ سال قرار بدهد، و آنچه را از ارباحى كه سال بر آن نگذشته و مى‏داند كه در ضمن سال در مؤونه صرف مى‏كند مستثنى مى‏دارد زيرا كه به آنها خمس واجب نيست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -