سؤال 513- كسى كه پول از ديگران قرض كرده، و مقرض از مقترض ربا گرفته چنانچه بخواهد آن مبلغ اضافى (ربا) را استرداد نمايد پرداخت خمس آن واجب است يا نه؟
جواب: بلى پس از استرداد اگر از ارباح خمس نداده بوده بايد خمس آن را بدهد.
سؤال 514- شخصى در بين سال خود پولى قرض نموده و زمين خريده است و اكنون قيمت آن زياد شده است، وظيفه او را بيان فرمائيد.
جواب: در مفروض سؤال تعلق خمس بر زايد بعد از فروش است.
سؤال 515- شخصى كه مىخواهد اموال خود را مخمس كند و ديونى از قبيل ديون مؤونه يا تجارتى از قبيل زكات يا رد مظالم قطعى يا احتياطى دارد آيا مىتواند همه يا بعض اين ديون را استثنا كند و بقيه را تخميس نمايد يا نه و در فرض استثنا اگر چه اموال مؤونه احتياج به تخميس ندارد ولكن در شمول آن ديون به اين اموال فرقى مابين اموال مؤونه و اموال سرمايه در اين باب است يا نه؟
جواب: اما ديون مؤونه چنانچه قبل از ظهور ربح بوده لازم است تخميس شود، و اگر بعد از ظهور ربح باشد مورد تعلق خمس نيست، و اما ديون تجارت اگر دين همين سال باشد استثنا مىشود و مورد تعلق خمس نيست، كسى كه زكات مديون است لازم است تخميس نموده تأديه نمايد، و رد مظالم چه قطعى و چه احتياطى اگر نسبت به سال فعلى باشد استثنا مىشود و تخميس لازم نيست، اما اموال سرمايه اگر سرمايه به مقدار مؤونه يك سال بوده كه اگر آن را صرف مؤونه مىكرد زايدى نداشت، مورد تخميس نيست، و اگر زايد بر اين مقدار بوده تخميس لازم است.
سؤال 516- زيدى براى مؤونه امسال مبلغى قرض كرده و مبلغى هم كه مساوى با قرض است در اثناى همين سال كسب كرده بفرمائيد مىتواند از منافع مذكوره خمس ندهد و به اصطلاح وضع كند يا بايد ادا كند كه اگر اداى دين نكرد خمس منافع را بدهد فرع فوق الذكر همان مسئله 1795 رساله توضيح است منتهى بعضى از مؤمنين احتياج دارند به توضيح، تقاضا مىشود بفرمائيد معنى قرض را كه بعد از منفعت باشد يا نباشد چيست؟ مثلاً اگر مختصرى نفع برده و بعد به قرض زيادى مبتلا شده باز هم به قدر موجودى قرض را مىتواند وضع كند يا خير؟
جواب: در جواب سؤال اول ذكر شد كه به مقدارى كه ربح داشته حين الصرف مجال كسر است نه زيادتر از آن.
سؤال 517- زيدى از ربح سال جارى مىتواند مؤونه سال آينده را از قبيل خوراك، لباس مهمانى، ماشين، منزل، جهيزيه دختر كسر كند و از مازاد خمس بدهد يا خير؟
جواب: شخص مىتواند در اثناى سال مايحتاج خود را از ربح آن سال تهيه كند و اگر نكرد، نمىتواند آخر سال كسر كند بلى اگر قرض كرده و در اين مصارف مصرف كرده از ربحى كه پيش از خريد تحصيل كرده مىتواند در آخر سال كسر كند.
سؤال 518- شخصى در آخر سال مقدارى ربح دارد آيا مىشود دين مؤونه كه از سال مذكور دارد از ربح استثنا كند اگر چه فعلاً آن دين را نمىپردازد يا لازم است آن دين را بپردازد و الّا نمىتواند استثنا كند.
جواب: در صورتى كه دين مزبور بعد از ظهور ربح بوده مقدار او را مىتواند از ربح استثنا نمايد اگر چه دين را نداده باشد.
سؤال 519- در مسئله 1795 توضيح فرمودهايد فرضى كه مىشود از ربح سال داد بايد بعد از بودن منفعت باشد بسيارى از كسبه هاى ضعيف هستند كه مجبورند در اوايل سنه براى مخارج قرض بنمايند و همچنين عملهجات و كارگران روزانه، آيا منفعت يك روز آنها كه در حدود 5 تا 10 تومان است كفايت در صدق بودن مىكند يا نه؟ و در صورت عدم كفايت مستدعى است تحديد منفعت بفرمائيد؟
جواب: اگر قرض را بعد از حصول عايد نموده مىتواند از عايد ادا كند و اگر قرض را قبل از حصول عايد كرده و صرف در چيزى نموده كه عينش باقى است مانند فرش و منزل و امثال اينها چنين قرض را مىتواند از عايد بعدى ادا نمايد. واللََّه العالم.
سؤال 520- در منهاج الصالحين باب خمس ص333 مسئله 44 در عبارت: «نعم إذا لم يؤدّ دينه إلى أن انقضت السنة وجب الخمس من دون استثناء مقدار وفاء الدين، إلّاأن يكون الدين لمؤنة السنة وبعد ظهور الربح فاستثناء مقداره من ربحه لا يخلو من وجه»، بفرمائيد دين مهريه و دين منزل و امثال اينها كه هنوز داده نشده است داخل در استثنا عبارت فوق است كه مىتواند از ربح كسر نمايد يا خير؟ آنچه نظر مبارك است مرقوم فرمائيد كه در فهم اين عبارت اختلاف بعضى دارند.
جواب: در مسئله اخيره دين مهريه زن و غير آن در صورتى كه قبل از تمام شدن سال ربح آن را ادا كند مانند ديون مؤونه سنه است كه خمس آن مقدارى كه ادا كرده بر او لازم نيست ولى اگر تا آخر سال ربح آن را ادا نكند نمىتواند مقدار آن را بدون دادن خمس استثنا نمايد و در اين صورت مانند ديون مؤونه سنه نيست كه مىتواند استثنا كند آن را اگر چه تا آخر سال ربح ادا نكرده است.
سؤال 521- در مسئله 44 خمس منهاج كه فرمودهايد: أداء الدين من المؤنة سواء كانت الاستدانة فى سنة الربح أم قبلها. متمنى است بفرمائيد مراد اين است كه لحاظ بعديّت ظهور ربح هم در آن شده باشد يا اين شرط در آن معتبر نيست؟
جواب: اين شرط در اداى دين در سنه ربح معتبر نيست بلى اگر بخواهد آن را آخر سال استثنا كند در اين فرض بايد دين براى مؤونه باشد و بعد از ظهور ربح باشد.
سؤال 522- فرمودهايد اداى ديون من المؤونه است حال اگر كسى قرض دارد چون دسترسى به دائن ندارد و يا دسترسى دارد لكن مسامحه مىكند و مبلغ قرض را قبل از رسيدن سر سال كنار مىگذارد آيا از جمله اداى مؤونه است كه خمس ندارد و يا چون نداده بايد خمس را بدهد؟
جواب: بايد خمس آن را بدهد مگر آنكه براى مؤونه قرض كرده باشد همان وقت هم آن مقدار ربح داشته باشد كه در اين صورت خمس آن مقدار واجب نيست.
سؤال 523- به طورى كه در عروه و منتخب فرموده ايد اداى ديون سابق از ربح سالهاى بعدى محل اشكال است، آيا بر آن فتوا هستيد تا براى تسهيل امور رجوع به غير شود يا نه؟
جواب: از احتياط سابق عدول نمودهام و لهذا اداى ديون سابق از ربح سالهاى بعدى اشكال ندارد.