انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام نماز در مكه و . . .

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 819- حجاجى كه در مكه قصد اقامه نموده‏اند بعضى خانه‏شان تا عرفات كمتر از چهار فرسخ است و بعضى بيشتر چگونه در عرفات نماز بخوانند؟ و در صورتى كه بايد جمع بخوانند آيا مى‏توانند نماز را به جماعت بخوانند؟

جواب:  آنكه از منزلش كمتر از چهار فرسخ است تمام مى‏خواند، و در تمام صور از عرفات و مشعر و منى و آنكه بيشتر است قصر كند در رباعيات و در حال جماعت نيز. واللََّه العالم.

سؤال 820- در مفروض سؤال آيا فرق است بين كسانى كه فاصله منزلشان به عرفات چهار فرسخ يا كمتر است كه در منزل محرم شوند يا در مسجد الحرام؟

جواب:  آنكه كمتر است بايد از مسجد الحرام يا مكه متيقنه براى حج محرم شود.واللََّه العالم.

سؤال 821- آيا شخصى كه قبلاً در مكه ده روز اقامت كرده و پس از بازگشت به منى قصد عشره در مكه ندارد نماز او در عرفات و مشعر و منى و پس از رجوع به مكه يا در خود مكه چه حكمى دارد؟

جواب:  بنا به فرض بالا وظيفه او در مفروض سؤال تمام است. واللََّه العالم.

سؤال 822- حجاج از عرفات به طرف مكه كوچ مى‏كنند و قصد اقامه در مكه را ندارند و قبل از رفتن به عرفات قصد كرده بودند، حاليه نمازشان را در مكه، در غير مسجد الحرام چگونه بخوانند؟

جواب:  در مسجد و بيرون آن از امكنه متيقّنه مكه، مخير است مانند قبل از خروج به عرفات بدون قصد اقامت ده روز. واللََّه العالم.

سؤال 823- اگر قبلاً ده روز در مكه نمانده بود ولى بنا دارد بعد از خاتمه اعمال منى در مكه ده روز بماند، آيا اگر روز دهم به مكه آمد و تنها شب را در منى بيتوته كرد، حكم نماز او در منى ليالى 11 و 12 ماه، و نماز او در مكه در همين ايام چيست؟

جواب:  در صورت مفروضه، حكم مقيم در مكه، از روز (10) دهم، بر او بار نيست. واللََّه العالم.

سؤال 824- اگر روز عيد از منى به مكه آمد و دو مرتبه از مكه به منى مراجعت كرد با اينكه قبلاً در مكه ده روز اقامت كرده بود، در منى حكم نماز او چيست؟

جواب:  حكم او تمام است در همه فروض در صورتى كه مسافت بين عرفات و مكه كمتر از چهار فرسخ باشد. واللََّه العالم.

سؤال 825- اگر در فروض سابق بعد از مراجعت از منى نيز قصد اقامت ده روز را دارد حكم نماز او چيست؟

جواب:  تمام است. واللََّه العالم.

سؤال 826- كسى كه در مكه معظمه قصد عشره كرده است آيا در عرفات و منى با توجه به اينكه از زمان رسول اللّه صلى الله عليه و آله هم بزرگتر شده است، نماز را شكسته مى‏خواند يا تمام؟

جواب:  بايد در عرفات و منى - در فرض مسافت بودن راه فعلى از مكه به عرفات - قصر بخواند. واللََّه العالم.

سؤال 827- مسافت فعلى بين عرفات و آخرين خانه مكه كمتر از چهار فرسخ است، آيا باز هم شخص خارج الى العرفات (از اهل مكه يا مقيم عشره ايام) محكوم به قصر است عملاً به ظاهر اطلاق الروايات يا به تمام؟

جواب:  در فرض مزبور محكوم به تمام است. واللََّه العالم.

سؤال 828- حجاجى كه به محض ورود به مكه قصد اقامه عشره نموده‏اند بدون توجه به اينكه بايد به عرفات و مزدلفه و منى رفته، و چند شبى در آنجاها باشند، و بعد از مراجعت هم قصد عشره جديده را ندارند آيا نمازشان در عرفات و منى و همچنين بعد از مراجعت از آنجا به مكه از حيث قصر و اتمام چگونه است؟ با توجه به مسئله 433 منهاج الصالحين (يشترط وحدة محل الاقامه فإذا قصد الاقامه عشرة ايام فى النجف الاشرف ومسجد الكوفه مثلاً بقى على القصر).

جواب:  در مكه معظمه بدون قصد اقامه عشره هم اداى نماز تمام صحيح است و مجزى است و با قصد عشره متعين مى‏شود و با خارج شدن به عرفات حكم سفر برايش تجديد مى‏شود كه بايد در آن ايام نماز رباعى را شكسته در عرفات و منى بجا آورد و چون به مكه برمى‏گردد باز مخيّر بين قصر و تمام است، در خود مكه مكرمه البته نه در محله‏هاى دور فعلى آن، كه شك در لحوق آن به مكه باشد. واللََّه العالم.

سؤال 829- در استفتاى قبل براى نماز تمام خواندن در مكه و استظلال، جملة (مكّهء متيقنِ سابق) مرقوم فرموده‏ايد، آيا مراد از مكه متيقن سابق، زمان معصومين عليهم السلام است؟ كه قبرستان ابوطالب خارج شهر بوده، و يا آنكه سنوات اخير است؟

جواب:  بلى، متيقن زمان معصومين عليهم السلام است.

سؤال 830- حكم نماز خواندن فريضه يا مستحب در مقام اسماعيل عليه السلام چيست؟

جواب:  خواندن هر دو، در مقام اشكالى ندارد.

سؤال 831- آيا صحيح است آنچه گفته مى‏شود از عدم جواز نماز در حجر اسماعيل چه فريضه باشد و چه نافله؟

جواب:  اين گفتار صحيح نيست و صحيح است خواندن فريضه و نافله در حجر.

سؤال 832- آيا سبب جايز نبودن نماز در حجر اسماعيل براى خاطر دفن هفتاد پيغمبر يا سبب ديگر است؟

جواب:  مانعى ندارد از نماز خواندن در حجر چنانچه سابقاً دانستيد، و علت آورده شده از اينكه نمى‏شود طواف نمود از داخل حجر به خاطر دفن هفتاد پيغمبر.

سؤال 833- زيدى بعد از بجا آوردن اعمال عمره تمتع در مكه مريض شده و در مستشفى بسترى بوده و موفق به انجام اعمال حج نشده و بعد از عيد قربان در مريض‏خانه فوت شده، در صورتى كه معلوم نيست آيا سال اول استطاعتش بوده و يا اينكه قبلاً مستطيع شده، بفرمائيد تكليف ورثه از جهت نايب گرفتن چيست؟

جواب:  در مفروض سؤال آنچه بجا آورده شده مجزى است، و ورثه تكليفى ندارد. واللََّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -