سؤال 638- آيا نايب عمل به تقليد خود يا منوب عنه كند؟
جواب: اگر به وصيّت نائب شود عمل به تقليد ميّت كند، و اگر نمىداند، به تقليد صحيح خود مىتواند اكتفا كند. واللََّه العالم.
سؤال 639- آيا نيابت از زنده در عمره مفرده جايز است مانند حج مستحبى يا نه؟ و نيز آيا مىتواند يك نفر نيابت از دو نفر زنده يا مرده، عمرهء مفرده را يا نه؟
جواب: بلى در عمره مستحبه هم مىتوان از زنده نايب شد و هم به يك عمره از دو نفر يا بيشتر. واللََّه العالم.
سؤال 640- كسى كه حج نيابتى قبول كرده و در همان سال حج بذلى يا استطاعت شخصى پيدا كرده در صورتى كه طرف، شرط نكرده كه در چه سالى نيابت رود آيا مىتواند حج نيابتى را به سال بعد موكول نموده و امسال حج خود را به جاى آرد يا خير؟ لطفاً حكم آنها را مرقوم فرمائيد.
جواب: اگر انصراف به همان سال نداشته باشد مىتواند نيابت را تأخير بيندازد و اگر انصراف به همان سال داشته باشد كما هوالغالب پس حج بر خودش واجب است و اجاره قبلى باطل بوده است. واللََّه العالم.
سؤال 641- كسانى كه به نيابت از ديگرى به حج رفته باشند از نظر اختلاف دو روز در موقف عرفات و مشعر نتوانستهاند به وظيفه خود عمل نمايند، آيا نسبت به حج از طرف منوب عنه برىء الذمّه شدهاند يا خير؟
جواب: در صورتى كه نيابت آنها مقيد به همين سال نبوده، صحيح است و بايد در سالهاى بعد حج را بجا بياورد، و اگر نيابت مقيد به همين سال بوده باطل است و در اين صورت اگر اجاره بر مقدمات و عمل حج هر دو بوده، نسبت به مقدمات مستحق اجرت است و اگر اجاره بر عمل حج فقط بوده مستحق اجرت بر مقدمات نيست و اين فرض در صورتى است كه قطع به خلاف داشته باشد، و امّا در صورتى كه احتمال مطابقت در بين باشد و قطع به خلاف نباشد حج اجير مبرىء ذمّه و مستحق اجرت مىباشد. واللََّه العالم.
سؤال 642- خدمه كاروانها معمولاً در شب عيد، اضطرارى اول شب را درك كرده و به منظور مهيا كردن امور حجاج قبل از فجر به منى كوچ مىكنند، آيا چنين اشخاصى مىتوانند نائب در حج از طرف ديگرى شوند يا خير؟
جواب: اشخاص مزبور نمىتوانند نايب شوند. واللََّه العالم.
سؤال 643- آيا نيابت دادن حج تمتع به كسى كه با عمره مفرده داخل مكه شده است و نمىتواند احرام از ميقات ببندد مگر از حدود حرم، جايز است؟
جواب: بلى جايز است، مگر اينكه نيابت دهنده وكيل از غير باشد كه در اين صورت بايستى از يكى از مواقيت معهوده نايب بگيرد. واللََّه العالم.
سؤال 644- روحانى كاروان كه جهت راهنمايى زائران مكه مشرف مىشود، آيا مىتواند حج نيابى قبول كند يا خير؟ و همچنين كارمندان گروه در صورت عدم امكان، به چه نيت محرم شوند؟
جواب: بلى مىتواند قبول كند و همچنين كارمندان قافله. واللََّه العالم.
سؤال 645- شخص زنده مستطيع اگر از رفتن مكه عاجز شود آيا مىتوان به جهت او حج ميقاتى استيجار نمود يا اينكه بايد از بلد باشد؟
جواب: ميقاتى هم كفايت مىكند. واللََّه العالم.
سؤال 646- اگر براى نايب، در حج پيشآمدى شود آيا مىتواند نايب بگيرد؟ مثلاً در رمى جمره يا ذبح و يا غيره؟ و آيا نايب دوّم قصد از طرف منوب عنه اولى بايد بكند يا امرى كه بايد نايب اوّل انجام دهد قصد كند؟
جواب: بلى مىتواند نايب بگيرد و نايب دوّم از هر كدام قصد كند صحيح است. واللََّه العالم.
سؤال 647- وضوى براى طواف حج و نماز آن نسبت به نايب، آيا قصد نمايد از خودش يا از منوب عنه؟
جواب: بله قصد نمايد از خودش.
سؤال 648- آيا اعمال نايب در حج بايد به نحو تقليد خودش باشد يا تقليد منوب عنه؟
جواب: بايد به نحو تقليد منوب عنه باشد.
سؤال 649- آيا نايب در حج از غير، تقصير و حلق را نيت از خود كند يا از منوب عنه؟
جواب: كليه وظايف حج و عمره را بايد به قصد منوب عنه بياورد غير از كفارات كه سبب آنها خودش شده كه به قصد خود مىآورد.
سؤال 650- اگر كشف شود باطل بودن وضوى نايب از حج از غير خود، يا در عمره بعد از ساليان درازى، اين نايب چه بايد بكند، و اگر اين نايب عاجز شود از رفتن به مكه به خاطر پيرى و غير آن، آيا واجب است بر او برگرداند اجرت را؟ و اگر صاحبان آن اجرت را نداند، يا موجود نباشند چه بايد بكند؟
جواب: بله بايد تدارك كند هر اندازه كه مىتواند، يا اجرت را دفع كند به صاحبان آن و اگر غير موجودند بايد حج بدهد براى او باجرة المثل.
سؤال 651- آيا شخصى كه در اثر ضعف مزاج، قدرت بر عمل حج ندارد و استطاعت مالى دارد، بايد حج بلدى بدهد يا حج ميقاتى كافى است؟ در مفروض سؤال منوب عنه حى است نه ميت.
جواب: بلى حج ميقاتى كافى است. واللََّه العالم.
سؤال 652- شخصى فوت نموده و مبلغ 250000 تومان دارايى بجا گذاشته و به اظهار عيالش، شخصى با تقوا نبوده و مىگفته مىخواهم وجوهات بدهم و حج بكنم و بىوصيت فوت نموده يك مادر و عيال و دو دختر از او باقى مانده. آيا وظيفه ورثه است كه وجوهات بدهند و از طرف او حج كنند يا خير؟ چون يقين ندارند به عين مال، خمس تعلق گرفته باشد، فقط مىدانند كه وجوهات نمىداده.
جواب: آنچه را كه يقين دارند ذمه متوفى مشغول است از اصل تركه بايد بدهند و اگر بدانند ذمه او به حج مشغول است بايد از اصل تركه از ميقات براى او نايب بگيرند.
مقصود اين است كه اجير صاحبان اجرت را نشناسد