سؤال 812- زيدى به مكه معظمه رفته و در سعى، از مروه شروع نموده به گمان آنكه بايد از مروه شروع كند و در صفا ختم نموده، يعنى چهار شوط از مروه به صفا رفته و سه شوط از صفا به مروه جاهل به حكم باشد تكليف چيست، عالم به حكم و جاهل به موضوع حكمش چيست؟ و ناسى، حكم جاهل را دارد يا خير؟ سعى در عمره مفرده باشد حكمش چيست؟ و سعى در عمره تمتع باشد حكمش چيست؟ و سعى در حج تمتع حكمش چيست؟
جواب: رجوع به مسئله 349 و 356 و 357 از مناسك چاپهاى عربى و فارسى اخير بنمايند. مفصلاً احكام موارد سؤال ذكر شده اگر چه فى الجمله عدد مسائل فارسى و عربى مختلف است ولى به مراجعه تطبيق مىشود.
سؤال 813- آيا جايز است اختياراً سعى نمودن در گاريهايى كه در سعى يافت ـ مىشود با اينكه مىداند آن كس كه متولى حركت اين گارى است شخص ديگر است وسعى كننده نشسته است فقط؟
جواب: بله جايز است اگر به اختيار خود نشسته باشد.
سؤال 814- حكم كسى كه تأخير بياندازد در عمره يا حج سعى را به روز دوّم يا سوّم بدون عذرى، آيا مترتب مىشود بر او بطلان طواف؟
جواب: بله و بايد اعاده نمايد طواف و نماز آن را قبل از سعى.
سؤال 815- حكم سعى نمودن در طبقه فوقانى مسعى چيست؟
جواب: اگر ما بين دو كوه صفا و مروه واقع نشود مجزى نخواهد بود.
سؤال 816- آيا جايز است قطع نمودن طواف و سعى اختياراً و از اوّل ابتدا نمايد؟
جواب: جايز نيست آن.
س 817- آيا واجب است موالات در سعى و مقدار آن چه قدر است؟
جواب: بله واجب است به مقدار صدق عرفى و مثل آن در طواف است.
سؤال 818- اگر طواف را اول طلوع شمس نموده باشد مىتواند سعى را تا قبل از غروب فردا انجام دهد، و چنانچه اوّل مغرب طواف نموده آيا مىتواند سعى را تا قبل از مغرب فردا انجام دهد؟ و خلاصه تأخير تا اين حد جايز است يا خير؟
جواب: شروع در طواف اگر در روز است در همان روز سعى را انجام دهد و اگر در شب است در همان شب انجام دهد. واللََّه العالم.