انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز طواف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 799- شخصى نماز طواف را به واسطه ندانستن مسئله بعد از سعى خوانده؟

جواب:  مجزى است انشاء اللّه تعالى.

سؤال 800- فصل بين طواف و صلات طواف مبطل حج يا عمره است يا عدم جواز تكليفى محض است؟

جواب:  بلى، مبطل طواف است و در صورت عدم تدارك، مبطل حج خواهد شد. واللََّه العالم.

سؤال 801- آيا فاصله شدن نماز جماعت در مسجد الحرام بين طواف و نماز آن مبطل طواف است با اينكه مى‏داند اين نماز جماعت حدود نيم ساعت طول مى‏كشد، و آيا فرق است بين قطع نمودن قبل از چهار شوط و بعد از آن؟

جواب:  ضرر ندارد اگر مشغول شود به نماز طواف بعد از انقضاء نماز جماعت.

سؤال 802- آيا شرط است نزديك بودن از مقام ابراهيم عليه السلام براى نماز يا خير، پس اگر بخواند دو ركعت طواف را به مقدار سى متر عقب مقام ابراهيم عليه السلام ، آيا اين نماز او صحيح است؟

جواب:  بله نزديك بودن به مقام و عقب آن بودن هر اندازه كه مى‏تواند شرط است و بايد الاقرب فالاقرب را مراعات نمايد، اين در طواف واجب است امّا براى طواف مستحب پس هر جاى مسجد بخواند مجزى است.

سؤال 803- اگر متمكن از نماز طواف نبود عقب مقام مباشرةً، و نماز را دور از آن خواند و قبل از سعى ممكن شد براى او خواندن عقب مقام آيا واجب است براى او اعاده نمايد نماز را؟

جواب:  واجب نيست اعاده نمودن.

سؤال 804- اگر كسى خواست دو ركعت طواف را به جماعت بخواند و مى‏بايست از جايى كه فرادى مى‏خواند عقب‏تر بخواند آيا اين نماز جماعت او مجزى است يا خير؟

جواب:  قبلاً گفتيم كه جايز نيست اكتفا نمايد به دو ركعت طواف به جماعت فقط، بله در مورد احتياط كه سابقاً ذكر شده لازم است مراعات كند صدق نمودن خلف مقام در مجزى بودن براى او.

سؤال 805- براى نماز طواف مقابل چاه زمزم را تعيين نموده‏اند و اكثريت مردم نماز طواف را خارج از مقام ابراهيم مى‏خوانند، آيا صحيح است يا خير؟

جواب:  بايد نماز طواف را پشت مقام خوانده، و اگر ممكن نباشد در جاى ديگر از مسجد بايد خوانده شود. لكن با مراعات الاقرب فالاقرب.

سؤال 806- كسانى كه با ملحون بودن قرائتشان و اهمال در تعلم در ضيق وقت خودشان فرادى نماز خوانده‏اند و نايب نگرفته‏اند حجشان باطل است يا خير؟

جواب:  خواندن خودشان مجزى است ان شاء اللّه تعالى. واللََّه العالم.

سؤال 807- فرموده‏ايد كسى كه قرائت او صحيح نيست بايد خودش نخواند، و جماعت بخواند و نايب اخذ كند براى نمازش، و اين در مكلّفِ مقصر است نه قاصر، پس مردان و زنانى كه در حدود ده روز يا بيشتر در مدينه مى‏مانند قبل از مراسم حج و آقاى كاروان در صدد تعليم دادن آنها است و مع ذلك اينها ياد نمى‏گيرند آيا اينها قاصرند يا مقصرند؟

جواب:  ظاهراً اينها قاصر باشند اگر به چنين صفاتى باشند.

سؤال 808- زيدى كه قرائت نماز او باطل است مثلاً در تصحيح آن كوتاهى مى‏كند، آيا مى‏تواند براى انجام عمره به مكه برود يا نه؟

جواب:  مانعى ندارد ولى واجب است تصحيح قرائت كند و در ضيق وقت بايد خودش آنچه مى‏تواند بخواند و احتياطاً نايب بگيرد و به كسى ديگر كه نماز طواف مى‏خواند نيز اقتدا كند.

سؤال 809- در مواقع ازدحام گاهى يك نفر نماز مى‏خواند و جمعى اطراف او حلقه مى‏زنند و در نتيجه يك نفر جاى چند نفر را براى نماز اشغال مى‏كند. آيا اين كار جايز و اين نماز صحيح است؟

جواب:  نماز مصلى صحيح است. واللََّه العالم.

سؤال 810- در موقع ازدحام گاهى دايره طواف تا پشت مقام منتهى مى‏شود و بعضى در وسط طائفين نماز مى‏خوانند و سد راه طائفين مى‏نمايند. آيا نماز آنها صحيح است يا خير؟

جواب:  بلى نمازشان صحيح است از اين جهت. واللََّه العالم.

سؤال 811- آيا انجام طواف مستحب و يا نماز در مقام ابراهيم با علم به اينكه موجب نقصان و يا بطلان اعمال واجبه سائرين مى‏گردد، جايز است يا خير؟

جواب:  جايز نيست. واللََّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -