سؤال 799- شخصى نماز طواف را به واسطه ندانستن مسئله بعد از سعى خوانده؟
جواب: مجزى است انشاء اللّه تعالى.
سؤال 800- فصل بين طواف و صلات طواف مبطل حج يا عمره است يا عدم جواز تكليفى محض است؟
جواب: بلى، مبطل طواف است و در صورت عدم تدارك، مبطل حج خواهد شد. واللََّه العالم.
سؤال 801- آيا فاصله شدن نماز جماعت در مسجد الحرام بين طواف و نماز آن مبطل طواف است با اينكه مىداند اين نماز جماعت حدود نيم ساعت طول مىكشد، و آيا فرق است بين قطع نمودن قبل از چهار شوط و بعد از آن؟
جواب: ضرر ندارد اگر مشغول شود به نماز طواف بعد از انقضاء نماز جماعت.
سؤال 802- آيا شرط است نزديك بودن از مقام ابراهيم عليه السلام براى نماز يا خير، پس اگر بخواند دو ركعت طواف را به مقدار سى متر عقب مقام ابراهيم عليه السلام ، آيا اين نماز او صحيح است؟
جواب: بله نزديك بودن به مقام و عقب آن بودن هر اندازه كه مىتواند شرط است و بايد الاقرب فالاقرب را مراعات نمايد، اين در طواف واجب است امّا براى طواف مستحب پس هر جاى مسجد بخواند مجزى است.
سؤال 803- اگر متمكن از نماز طواف نبود عقب مقام مباشرةً، و نماز را دور از آن خواند و قبل از سعى ممكن شد براى او خواندن عقب مقام آيا واجب است براى او اعاده نمايد نماز را؟
جواب: واجب نيست اعاده نمودن.
سؤال 804- اگر كسى خواست دو ركعت طواف را به جماعت بخواند و مىبايست از جايى كه فرادى مىخواند عقبتر بخواند آيا اين نماز جماعت او مجزى است يا خير؟
جواب: قبلاً گفتيم كه جايز نيست اكتفا نمايد به دو ركعت طواف به جماعت فقط، بله در مورد احتياط كه سابقاً ذكر شده لازم است مراعات كند صدق نمودن خلف مقام در مجزى بودن براى او.
سؤال 805- براى نماز طواف مقابل چاه زمزم را تعيين نمودهاند و اكثريت مردم نماز طواف را خارج از مقام ابراهيم مىخوانند، آيا صحيح است يا خير؟
جواب: بايد نماز طواف را پشت مقام خوانده، و اگر ممكن نباشد در جاى ديگر از مسجد بايد خوانده شود. لكن با مراعات الاقرب فالاقرب.
سؤال 806- كسانى كه با ملحون بودن قرائتشان و اهمال در تعلم در ضيق وقت خودشان فرادى نماز خواندهاند و نايب نگرفتهاند حجشان باطل است يا خير؟
جواب: خواندن خودشان مجزى است ان شاء اللّه تعالى. واللََّه العالم.
سؤال 807- فرمودهايد كسى كه قرائت او صحيح نيست بايد خودش نخواند، و جماعت بخواند و نايب اخذ كند براى نمازش، و اين در مكلّفِ مقصر است نه قاصر، پس مردان و زنانى كه در حدود ده روز يا بيشتر در مدينه مىمانند قبل از مراسم حج و آقاى كاروان در صدد تعليم دادن آنها است و مع ذلك اينها ياد نمىگيرند آيا اينها قاصرند يا مقصرند؟
جواب: ظاهراً اينها قاصر باشند اگر به چنين صفاتى باشند.
سؤال 808- زيدى كه قرائت نماز او باطل است مثلاً در تصحيح آن كوتاهى مىكند، آيا مىتواند براى انجام عمره به مكه برود يا نه؟
جواب: مانعى ندارد ولى واجب است تصحيح قرائت كند و در ضيق وقت بايد خودش آنچه مىتواند بخواند و احتياطاً نايب بگيرد و به كسى ديگر كه نماز طواف مىخواند نيز اقتدا كند.
سؤال 809- در مواقع ازدحام گاهى يك نفر نماز مىخواند و جمعى اطراف او حلقه مىزنند و در نتيجه يك نفر جاى چند نفر را براى نماز اشغال مىكند. آيا اين كار جايز و اين نماز صحيح است؟
جواب: نماز مصلى صحيح است. واللََّه العالم.
سؤال 810- در موقع ازدحام گاهى دايره طواف تا پشت مقام منتهى مىشود و بعضى در وسط طائفين نماز مىخوانند و سد راه طائفين مىنمايند. آيا نماز آنها صحيح است يا خير؟
جواب: بلى نمازشان صحيح است از اين جهت. واللََّه العالم.
سؤال 811- آيا انجام طواف مستحب و يا نماز در مقام ابراهيم با علم به اينكه موجب نقصان و يا بطلان اعمال واجبه سائرين مىگردد، جايز است يا خير؟
جواب: جايز نيست. واللََّه العالم.