انهار
انهار
مطالب خواندنی

حلق و تقصير

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 750- آيا حلق نمودن براى صروره به نحو احتياط وجوبى است يا استحابى؟

جواب:  به نظر ما احتياط استحابى است.

سؤال 751- حلق را كه بر صروره واجب مى‏دانيد، حلق بعض سر كفايت مى‏كند يا خير؟

جواب:  حلق را بر او واجب تخييرى گفته‏ايم و در صورت اختيار آن، تراشيدن بعض از موى سر كافى نيست. واللََّه العالم.

سؤال 752- اگر بعد از قربانى قبل از سر تراشيدن، تقصير كند بعداً سر بتراشد جايز است يا خير؟ و بر فرض وقوع اين امر آيا كفاره تقصير دارد؟

جواب:  اگر قصد فريضه خود كه احلال به آن است داشته بود همان كافى از حلق شده و اگر قصد آن نداشته لغو است و با علم به حكم و عمد موجب كفاره نيز مى‏باشد. واللََّه العالم.

سؤال 753- اگر كسى از روى نسيان يا جهل به مسئله بعد از غروب آفتاب تقصير كند و بعد از تقصير محلّ شود تكليف او چيست؟

جواب:  در مورد جهل و نسيان كفاره‏اى بر او نيست، ولى لازم است در وقت شرعى آن، آن را اعاده نمايد و تا اعاده نكرده، به مجرد فهميدن مسئلهء غلط بودن تقصير، بايستى از پوشيدن دوختنى‏ها بپرهيزد. واللََّه العالم.

سؤال 754- حكم حلق يا تقصير نمودن شب يازدهم از ماه ذى‏الحجه چيست، و آيا واجب است بر او اعاده نمودن روز يازدهم، و آيا كفاره بر او هست يا خير؟

جواب:  احوط اعاده نمودن است و عدم كفاره در صورت جهل به تقصير در شب.

سؤال 755- اگر محرم متمكن نباشد از حلق و تقصير در روز دهم ذى‏الحجه آيا جايز است براى او حلق و تقصير نمودن در شب يازدهم ماه يا خير و اگر كسى جهلاً شب يازدهم حلق و تقصير نمود آيا اعاده نمايد در روز يازده يا دوازدهم يا خير و آيا فرق است بين زن و مرد در اين مسئله؟

جواب:  بله لازم است اعاده نمودن بنابر احوط و فرقى نيست بين زن و مرد در اين مسئله.

سؤال 756- اگر كسى بعد از ذبح قربانى در همان قربانگاه كه خارج از حدود منى است تقصير كند، چه آن شخص عارف يا جاهل به مسئله باشد، آيا چيزى در ذمه او مى‏شود يا خير؟

جواب:  اگر عالم به مسئله بوده و در غير منى تقصير كرده بايد كفاره بدهد، و اگر جاهل به مسئله بوده كفاره بر او نيست و در هر صورت لازم است وظيفه تقصير را در وقت آن در منى اعاده نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 757- اگر كسى اشتباهاً در غير منى مثلاً وادى محسّر تقصير و يا حلق نموده بعداً متوجه شد اعاده تقصير براى او واجب است يا نه؟

جواب:  بلى بايد اعاده كند مگر در صورتى كه در همان وقت توانايى از تقصير در منى نداشته باشد.

سؤال 758- اگر كسى حلق و تقصير نمايد خارج منى و نداند كه در خارج منى حلق نموده تا آنكه به وطن خود باز گردد حكم او چيست؟

جواب:  بايد حلق نمايد در هر جا كه هست و موها را بفرستد به سوى منى.

سؤال 759- چنانچه حلق در خارج منى مجزى نباشد چنانچه در سؤال آمده بود آيا مترتب مى‏شود بر او بطلان حج و ما بعد آن يا خير؟

جواب:  ضرر نمى‏زند اگر حلق نمايد و موها را بفرستد به منى.

سؤال 760- غير واجد هدى و واجد ثمن آن آيا مى‏تواند قبل از ايداع ثمن نزد ثقه تقصير كند يا خير؟

جواب:  بلى مى‏تواند. واللََّه العالم.

سؤال 761- غير واجد هدى و ثمن آن در صورتى كه سه روز روزه را به واسطه عدم تمكن يا تسامح نگرفته باشد تا روز عيد و پس از رجوع از منى تصميم دارد بگيرد، آيا مى‏تواند روز عيد پس از رمى جمره تقصير كند؟

جواب:  بلى مى‏تواند روز عيد تقصير كند. واللََّه العالم.

سؤال 762- اگر كسى كه عمره مفرده بسته است تقصير نمود آيا جايز است براى او عقد نكاح و ساير استمتاعات غير از جماع يا خير؟

جواب:  بله بر او جايز است غير از جماع تا آنكه فارغ شود از طواف نساء.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -