انهار
انهار
مطالب خواندنی

رمى جمرات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 717- مسئله رمى جمره كه خيلى مشكل است بر حسب فتواى سركار، كه بايد از پايين زد، با اين ازدحام و عدم قدرت، يا عسر و حرج كه حتى گفته شد كه چند نفر مردند براى اين عمل، خصوصاً اگر ازدحام تمام روز باشد، مثل روز عيد چه بايد كرد؟

جواب:  اگر از ضعفا باشد، مجاز است در شبِ روزى كه رمى واجب مى‏شود رمى كند، و اگر به واسطه كثرت جمعيت نتواند پس خود در روز از بالا رمى كند و نايب هم براى رمى از زير در روز بگيرد. على الاحوط. واللََّه العالم.

سؤال 718- دولت سعودى به جهت ازدحام جمرات سه گانه را در دو طبقه نموده است، و در طبقه بالا سنگ انداختن صحيح است يا خير؟

جواب:  قسمت بالا بنا بر احتياط واجب مجزى نيست، و اگر كسى متمكن از رمى قسمت پايين نباشد شخصى را كه متمكن از آن باشد نايب بگيرد و خودش هم احتياطاً قسمت بالا را رمى نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 719- اخيراً دولت سعودى جمرات را دو طبقه نموده است جهت رفاه زائرين و سهولت امر، آيا از طبقه دوّم رمى صحيح است؟ بر فرض عدم صحت كسانى كه در سال گذشته از طبقه دوّم رمى كردند تكليف آنها چيست؟

جواب:  در صورتى كه متمكن است از طبقه پايين رمى كند، از طبقه بالا اشكال دارد و اگر متمكن نيست احتياطاً هم نايب بگيرد كه از طبقه پايين رمى كند و هم خودش از طبقه دوّم رمى كند و آنهايى كه در سال گذشته چنين كارى كردند احتياطاً امسال نايب بگيرند كه از طرف آنها از طبقه پايين رمى نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 720- در جمره عقبه از سه طرف رمى مى‏شود آيا جايز است در موقع ازدحام به پشت جمره كه رامى رو به قبله باشد رمى نمايد؟

جواب:  بلى جايز است. واللََّه العالم.

سؤال 721- در رمى جمرات همراه بودن زنها و بعضى از مردان ضعيف باعث ناراحتى مى‏شود، چه بسا خوف گم شدن يا تلف شدن از ازدحام جمعيت باشد، آيا اجازه دارد شوهرش يا كسى ديگر نيابت كند از همان خيمه‏ها در موقع رمى يا نه؟

جواب:  در صورت مفروضه مانعى ندارد كه از طرف آنها نيابتاً رمى جمرات بجا آورند. واللََّه العالم.

سؤال 722- در جمره عقبه اگر از طبقه بالا به طورى سنگ را بزند كه اصابت به طرف بالاى جمره از پايين باشد يعنى به جمره بخورد؟

جواب:  اگر مورد اصابت، بقيه از جمره سابق است كافى است. واللََّه العالم.

سؤال 723- اگر از روى جهل به مسئله رمى جمرات را در طبقه بالا انجام داده است آيا كفايت مى‏كند يا نه؟ ولو بعد از كوچ كردن از منى علم پيدا كند.

جواب:  كفايت نمى‏كند، بنابر احتياط و احكام ذكر شده در مسئله 384 در مناسك بر او جارى است. واللََّه العالم.

سؤال 724- آيا در جمره عقبه از پشت او كه ديوار صافى است كفايت مى‏كند يا بايد از آن طرف كه روى جمره است بزند؟

جواب:  در صورتى كه آن ديوار خود جمره باشد پشت آن مانند روى آن جايز است، و اگر چيزى باشد، غير ديوار جمره به آن گفته شود، كفايت نمى‏كند رمى به آن، از رمى بر روى جمره.

سؤال 725- شك در اصل رمى يا مقدار آن بعد از ذبح يا سر تراشيدن چه حكمى دارد؟

جواب:  حكم آن بنا بر وجود مشكوك، و عدم اعتناى به شك است.

سؤال 726- در حال رمى جمره اگر از كثرت ازدحام كه بيم خطر دارد ريگها را به طرف جمره مى‏اندازد ولى در اصابه آن ترديد داشت، تكرار لازم است يا نه؟

جواب:  بايد احراز كند كه ريگ به جمره اصابه نموده و با ترديد، مجزى نيست. واللََّه العالم.

سؤال 727- با ريگهاى غصبى، يا ريگهاى مسجد خيف، يا مسجد ديگر، رمى مجزى است يا خير؟

جواب:  در فروض مزبور مجزى نيست. واللََّه العالم.

سؤال 728- رمى با ريگهاى مشكوك الاستعمال پاى جمرات يا غير آن مجزى است يا خير؟

جواب:  بلى مجزى است. واللََّه العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -