انهار
انهار
مطالب خواندنی

بيتوته در منى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 707- در فرض جواز آمدن شب به منى، آيا جايز است اعمال روز دهم را كه رمى جمره و ذبح و حلق باشد در شب دهم انجام دهند؟

جواب:  در مورد سابق جايز نيست، و در موارد جواز فقط مى‏تواند در شب رمى كند، اما ذبح و حلق را بايد روز بجا آورد. واللََّه العالم.

سؤال 708- در مفروض سؤال آيا جايز است در همان شب به مكه معظمه بروند و بقيه اعمال حج را كه طواف و صلاة و سعى است انجام دهند؟

جواب:  گذشت كه غير از رمى، در شب انجام داده نمى‏شود، پس طواف و صلاة و سعى بعد از انجام ذبح و حلق در روز بجا آورده مى‏شود. واللََّه العالم.

سؤال 709- كسى كه عمداً يا جهلاً بالحكم در روز دوازدهم بعد از انجام رمى به مكه برگشته و تا زوال نمانده است تكليفش چيست؟

جواب:  اگر فرصتى براى ماندن مقدارى قبل از ظهر برايش بود، بايد به منى برگردد تا بعد از ظهر خارج شود و اگر فرصتى برايش نيست خلافى نموده كه تدارك ندارد و چيزى بر او نيست، و در صورت عمد استغفار نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 710- آيا واجب است رجوع به منى قبل از ظهر روز دوازدهم براى كسى كه در مكه بيتوته كرده و مشغول عبادت شده، يا جايز است تأخير رمى تا عصر روز دوازدهم؟

جواب:  بله جايز است تأخير زمان ادراك رمى نمودن در آن روز. واللََّه العالم.

سؤال 711- براى كسى كه جايز است رمى در شب دوازدهم به جاى روز دوازدهم، آيا خارج شدن از منى بعد از نيمه شب به قصد برنگشتن به منى جايز است يا خير؟

جواب:  براى چنين شخصى خروج به نيت عدم عود، كه همان نفر منهىِ [1] قبل از ظهر روز دوازدهم است، جايز نيست. واللََّه العالم.

سؤال 712- نصف شب كه واجب است بودنش در منى آيا تا طلوع آفتاب است يا تا طلوع فجر است؟

جواب:  تا طلوع فجر است نه طلوع آفتاب.

سؤال 713- آيا جايز است تظليل در منى و عرفات و مزدلفه؟

جواب:  بله اشكال ندارد.

سؤال 714- آيا جايز است براى محرم، در منى چتر اخذ نمايد براى تظليل هنگام متوجه شدن به سوى رمى جمرات؟

جواب:  جايز است هر گونه تظليل نمودن.

سؤال 715- اختلافى پيدا شده در بعضى فتاوايى كه به دست ما رسيده نسبت به نصف شب براى مبيت به منى آيا تا طلوع فجر است يا طلوع آفتاب است، آخرين فتواى حضرت عالى را بيان فرمائيد؟

جواب:  معتبر است در مبيت نصف شب تا طلوع فجر.

سؤال 716- كسى كه بيتوته ننمايد در منى بعض شب را يا تمام شب را براى خاطر طواف دادن بعضى حجاج حكم او چه مى‏شود؟

جواب:  اگر اين طواف او عبادت حساب شود، مثلاً همانگونه كه آنها را طواف مى‏دهد براى خودش هم طواف مى‏كند پس چيزى بر او نيست.


[1] نَفْر منهىّ: كوچى كه از آن منع شده


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -