سؤال 702- آيا جايز است به جهت ازدحام در شب دهم، موقف اضطرارى مشعر را حجاج با گفتن چند تسبيح درك بنمايند و به منى بروند؟
جواب: مجرد ازدحام، كافى در جواز نيست بلكه مورد جواز، نساء و ضعفا از قبيل پيرى و مرض است.
سؤال 703- كسانى كه كوچ نمودن آنها از مزدلفه پيش از طلوع فجر و رمى نمودن در شب بر آنها جايز است مثل زن و غير آن، آيا مىتوانند نيابت از غير كنند يا نه؟
جواب: بلى مىتوانند. واللََّه العالم.
سؤال 704- كسى كه نيت كند وقوف به عرفه يا مزدلفه را قبل از وقت و تمام وقت را در خواب به سر برد حكم او چيست؟
جواب: اين وقوف براى او مجزى نيست.
سؤال 705- اگر بداند كه موقف روز عرفه مخالف است قطعاً، و شما فرمودهايد كه وقوف اضطرارى در مزدلفه مجزى است، اين وقوف اضطرارى آيا روز نهم انجام شود كه روز عيد است نزد آنها، يا اينكه روز دهم انجام شود كه روز يازدهم است نزد آنها؟
جواب: مجزى است وقوف اضطرارى در روزى كه تكليف واقعى او است در آن روز و آن روز يازدهم نزد آنها است.
سؤال 706- شخصى ديگر كه راننده است در حال احرام تصادف كرد و به زندان رفت، وقوف عرفات و مشعر را درك نكرد ولى براى طواف آوردند و خودش روز طواف را نمىدانست، تكليف وى چيست؟
جواب: در همه فروض مذكوره، حج او فاسد است و احرام آنها باطل است و در آنجا تكليفى بر آنها نيست، فقط حج را در آينده تدارك كند. واللََّه العالم.