انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقات حیض

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل حیض (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
متفرقات حیض
پزشک باید احکام زنان را بداند
سؤال1021. پزشک زنان (اعم از متخصص زنان و ماما و...) که بانوان دچار خونریزى نامنظم رحمى را تحت درمان قرار مى دهند آیا لازم است احکام مربوطه را بیاموزند تا بیماران خود را راهنمایى کنند؟
پاسخ:  در حد ابتلا باید مسایل را بیاموزد.
نظر متخصص زن و ماما در حکم خون هاى زنانه
 سؤال1022. آیا نظر پزشک زنان (اعم از متخصص زنان و ماما و...) که بانوان دچار خونریزى نامنظم رحمى را تحت درمان قرار مى دهند، در تشخیص موضوعات مربوطه براى زنان مى تواند حجیّت داشته باشد؟
پاسخ:  اگر قولشان موجب اطمینان باشد، حجت است.
روش هاى به یاد خدا بودن در زمان حیض
سؤال1023. در ایام عادت که خانم ها از عبادت محرومند، چه اعمالى مى توانند انجام دهند تا از خدا غافل نمانند؟
پاسخ:  مستحب است حائض در اوقات نماز پنبه را تعویض کند، وضو بگیرد و به مقدار نماز خود رو به قبله مشغول ذکر خداوند شود.
حرمت عبادات بر حائض
سؤال1024. چه عباداتى بر حائض جایز نیست؟
پاسخ:  نماز، روزه، طواف، اعتکاف و نماز احتیاط بر حائض جایز نیست و اگر انجام دهد، باطل است.
نماز میّت توسط زن حائض
سؤال1025. زن حائض مى تواند نماز میّت بخواند؟
پاسخ:  زن حائض اگر نماز میّت را به جماعت مى خواند، در صفى تنها بایستد.
نماز احتیاط و سجده سهو
سؤال1026. خانمى پس از اتمام نمازش حیض شده در حالى که باید نماز احتیاط و سجده سهو به جا آورد، در این صورت مى تواند حال نماز احتیاط و سجده سهو را انجام دهد؟
پاسخ:  نماز احتیاط را در حال حیض نمى تواند بخواند اما بنابر احتیاط واجب هم سجده سهو را بلافاصله در حال حیض به جا آورد و هم پس از پاک شدن دوباره تکرار کند.
وجوب قضاى روزه
سؤال1027. آیا قضاى روزه بر حائض واجب است؟
پاسخ: بله، بنا بر اقوى قضاى روزه هاى واجب چه رمضان یا روزه هاى واجب دیگر مانند: روزه ى نذر بر حائض؛ پس از پاک شدن واجب است.
روزه
سؤال1057. پس از پاک شدن از حیض اگر تا اذان صبح غسل نکنیم روزه صحیح است؟
پاسخ:  یکى از شرایط درست بودن روزه باقى نماندن بر حیض و نفاس تا اذان صبح (در صورتى که پاک شده است) و دیگر آن که در تمام روز حیض و نفاس نشود، اگرچه مقدار کمى از روز باشد
عدم وجوب قضاى نماز بر حائض
سؤال1028. آیا قضاى نماز بر حائض واجب است؟
پاسخ:  قضاى نمازهاى واجب یومیّه واجب نیست اما قضاى نمازهاى واجب غیر یومیّه مانند: نماز آیات و نماز نذر و نماز طواف ـ اگر اقوى نباشد بنابر احتیاط واجب ـ لازم است.
حیض شدن پس از وقت نماز
سؤال1029. خانمى پس از گذشتن مقدارى از اذان حیض شده آیا باید نمازش را قضا کند؟
پاسخ: اگر مقدارى از وقت نماز گذشته که مى توانسته بر حسب حال خودش که مسافر بوده یا نبوده وضو و غسل (مثلاً جنابت) یا تیمم کند و نماز بخواند باید آن نماز را قضا کند. اگرچه احتیاط مستحب است که اگر وقت کافى براى سایر شرایط را نداشته اما مى توانسته با طهارت نماز بخواند آن نماز را قضا کند. فکر مى کرد وقت نداشته
سؤال1030. خانمى که حیض بوده و در اواخر وقت پاک شده و فکر مى کرده وقت کافى براى غسل و نماز ندارد، ولى بعد متوجه شده وقت داشته؛ آیا نماز را باید قضا کند؟
پاسخ:  بله، قضاى آن نماز بر او واجب است.
کسى که فکر مى کرد براى دو نماز وقت دارد
سؤال1031. اگر پس از پاکى فکر مى کرد براى هر دو نماز وقت داشته اما بعد متوجه شد فقط براى نماز دوم وقت داشته قضاى هر دو بر او واجب است؟
پاسخ:  قضاى نماز دوم واجب است.
کسى که فکر مى کرد براى دو نماز وقت ندارد
سؤال1032. خانمى پس از پاکى فکر مى کرد براى هر دو نماز وقت ندارد و نماز دوم را به جا آورد آیا نماز دوم صحیح است؟
پاسخ:  بله نماز دوم صحیح است و نماز اوّل را هم باید به جا آورد و اگر وقت گذشته، قضا نماید.
قصد اقامت زن حائض مسافر
 سؤال1056. زن مسافر در مقصد، با این که ایام عادت او است، مى تواند قصد ده روز کند و یا باید صبر نماید تا پاک شود و در ابتداى ورودش به مقصد، اگر مثلاً پنج روز عادت او است، این پنج روز جزو عشره، محسوب است یا نه؟
پاسخ:  مجرد قصد ده روز، کافى است؛ اگرچه در تمام آن، حائض باشد که بعدا اگر یک روز هم بماند باید نماز را تمام بخواند به شرط آن که قبل از خواندن نماز، از قصد اقامه ده روز، برنگشته باشد.
حناگذارى در زمان عادت زنانه
سؤال1058. آیا حنا گذاشتن به خاطر مریضى در ایام عادت مکروه است؟
پاسخ:  به طور کلى خضاب کردن با حنا یا چیز دیگر براى حائض کراهت دارد.
روزه نذرى مصادف با حیض
سؤال1080. اگر خانمى نذر کند که در هر هفته، مثلاً روز جمعه را روزه بگیرد، چنان چه در یکى از جمعه ها حائض شد، چه وظیفه اى دارد؟
پاسخ:  باید آن روز را روزه نگیرد، بلکه قضاى آن را به جا آورد.
قطع خون سر 3 روز، دو باره دیدن در 10 روز
 سؤال1081. هرگاه خون سر سه روز قطع شود ودر بین ده روز باز، دیده شود و قطع شود، حکمش چیست؟
پاسخ:  تمامى خون و پاکى وسط، حیض است.
حائض شدن در نماز
سؤال1082. حائض شدن در نماز چه حکمى دارد؟
پاسخ:  اگر بین نماز، حائض شود، حتى اگر حرفى از تشهد مانده باشد نماز باطل است، بلکه هم چنین است پیش از تمام نمودن سلام واجب؛ و اگر در نماز باشد وگمان نماید که حائض شده، دست خود را داخل کند و به موضعى که خون بیرون مى آید بمالد، پس اگر خون بیرون آمده باشد، از حالت نماز بیرون رود وگرنه نماز را تمام نماید، لکن ظاهر این است که اگر چنین نکند ونماز را تمام کند عیبى ندارد و اگر بعد از نماز، حائض شدن، ظاهر نشود یا معلوم نشود پیش تر بودن حیض بر تمام بودن نماز، نماز او صحیح است.
عدم جواز اعتکاف کسى که مى داند در 3 روز حیض مى شود
سؤال1083. خانمى مى خواهد معتکف شود ولى مى داند قبل از 3 روز حیض مى شود اعتکافش چه حکمى دارد؟
پاسخ:  جایز نیست، اعتکاف براى کسى که مى داند به عید فطر و قربان برخورد مى کند و نمى تواند روزه بگیرد.
اوّل، وسط و آخر حیض
سؤال1062. اوّل، وسط و آخر حیض را بیان فرمایید.
پاسخ:  زنى که مدتش مثلاً شش روز است، روز اوّل ودوم آن، اوّل حیض است و روز سوم و چهارم، وسط حیض است وروز پنجم و ششم، آخر حیض است.
حیض حامله و زن شیر ده
سوال1019. خونى که زن حامله وزنى که بچه شیر مى دهد مى بیند چه حکمى دارد؟
پاسخ:  زن حامله وزنى که بچه شیر مى دهد ممکن است حیض ببیند بنا بر اقوى ، ولى اگر بیست روز از ایام عادت دیرتر بود، احتیاطا هم وظیفه حائض وهم مستحاضه را انجام دهد.
خون قبل از سقط
سؤال1020. اگر زن حامل بر اثر ترسیدن یا ضربه اى که به او اصابت کرده چند روز خون ببیند و بعد سقط کند. خون قبل از سقط چه حکمى دارد؟
پاسخ:  به مسأله ى 407 و 401 رساله و به جواب سؤال قبلى مراجعه شود

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -