انهار
انهار
مطالب خواندنی

وظائف حائض

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل حیض (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
وظائف حائض
کراهت همراه داشتن قرآن
سؤال1033. همراه داشتن قرآن داخل غلاف براى حائض چه حکمى دارد؟
پاسخ:  مکروه است.
کراهت رساندن بدن به حاشیه قرآن
سؤال1034. دست زدن حائض به حاشیه قرآن و بین سطر ها چه حکمى دارد؟
پاسخ:  مکروه است.
لمس قرآن برجسته توسط حائض نابینا
سؤال1035. آیا خانم هاى نابینا به هنگام عادت ماهانه مى توانند قرآن بخوانند؟ با توجه به این که قرآن براى آن ها به صورت برجسته نوشته شده و بایستى آن را براى خواندن لمس کنند.
پاسخ:  لمس مزبور جایز نیست و مى توانند حایلى قرار دهند و یا دستکش به دست کنند و یا به همراه گوش دادن به مثل ضبط صوت به تلاوت بپردازند، البته در غیر سوره هایى که آیه سجده دارد و خواندن بیش از هفت آیه براى آنان مکروه است.
مراد از هفت آیه
 سؤال1036. این که زن حائض مى تواند هفت آیه از غیر سوره هاى سجده دار بخواند، آیا مراد از هفت آیه در مجلس واحد یعنى به نحو مستمر است یا به صورت منفصل مراد است؟
پاسخ:  ظاهرا به نحو مستمر مراد است.
منظور از کراهت قرآن خواندن
سؤال1037. براى خانم ها کراهت قرائت سوره هایى که آیه سجده ندارند را از جهت کم بودن ثواب آن دانستید. آیا تحصیل ثواب کم بهتر است یا اصلاً قرائت را ترک کنند؟
پاسخ:  کراهت خواندن قرآن، کراهت عبادتى است نه حقیقى. پس ترک خواندن نه احوط است و نه بهتر. پس خواندن با ثواب کمتر اولویت دارد.
شرکت حایض در مجالس ختم قرآن
سؤال1038. آیا زن حائض مى تواند در مجالس ختم قرآن که معمولاً در ماه مبارک رمضان تشکیل مى شود شرکت کند و قرآن را گوش بدهد با توجه به این که سوره هاى سجده دار را هم مى خوانند و اگر آیه سجده را استماع کرده اند وظیفه چیست؟
پاسخ: استماع قرآن اشکال ندارد و با شنیدن آیه سجده باید سجده کند و طهارت در آن شرط نیست.
تلاوت سهوى آیه سوره ى سجده دار
سؤال1039. آیه سوره ى سجده دار که در دعاى کمیل یا ادعیه دیگر وارد شده، اگر زن حائض ندانسته یا از روى غفلت تلاوت کند، آیا اشکال دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سوره سجده در دعاها
سؤال1040. خانمى مى داند که اگر دعاى کمیل یا دعاهاى دیگر را شروع کند وقتى به آیه سوره سجده دار رسید، از روى غفلت آن را قرائت خواهد کرد. آیا جایز است اصل دعا را بخواند؟
پاسخ:  آن موضع را علامت بگذارد که آن را نخواند.
تفحص از آیه هاى سوره سجده دار
سؤال1041. آیا بر خانم ها لازم است که قبل از خواندن دعاهاى وارده از و جود آیه یا آیات سوره هاى سجده دار تفحص کنند ویا آیا لازم است اطلاع کامل از متن سوره مذکور داشته باشند تا به جهل تقصیرى به تلاوت آن ها نپردازند؟
پاسخ:  با ندرت وجود آن در ادعیه، ظاهرا فحص لازم نیست.
قرائت زیارت عاشورا در زمان عادت
سؤال1042. آیا زنان در عادت ماهیانه میتوانند زیارت عاشورا بخوانند؟
پاسخ:  بله مى توانند.
رفتن حائض به حرم مطهر ائمه ـ علیهم السّلام ـ
سؤال1043. آیا رفتن زن حائض به رواق هاى اطراف ضریح مطهر امام رضا ـ علیه السّلام ـ اشکال دارد؟ گرچه قبر را ببیند و به ضریح خیلى نزدیک باشد؟
پاسخ:عبور، حتى از خود حرم مطهر اشکال ندارد، و نشستن در حرم شریف جایز نیست و در رواق خلاف احتیاط است

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -