انهار
انهار
مطالب خواندنی

نزدیکی در حال حیض

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل حیض (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
نزدیکی در حال حیض
نزدیکى در ایام حیض
سؤال1059. در زمان حیض، نزدیکى نمودن در مهبل حائض، چه صورت دارد؟
پاسخ:  در زمان حیض نزدیکى نمودن در مهبل حائض با علم به آن حرام است، و درباره هر یک از مرد وزن، موجب فسق مى شود على المعروف، اگرچه معلوم نیست از گناهان کبیره باشد، بلى حلال شمردن آن، با علم به حرمت آن موجب کفر است.
نزدیکى مرد با همسر حایض
سؤال1060. هر گاه شوهر با همسر خود در زمان حیض نزدیکى نمود، آیا کفاره بر زن واجب است یا نه؟
پاسخ:  واجب نیست، هر چند زن راضى به همبسترى باشد. بلکه وجوب آن بر شوهر هم، معلوم نیست، و اظهر استحباب است و احتیاطا ترک کفاره نشود.
مقدار کفاره
سؤال1061. کفاره نزدیکى، چه قدر است؟
پاسخ:  کفاره عبارت است از یک دینار، (یعنى اشرفى هجده نخودى) که یک مثقال شرعى است. واین مقدار کفاره، در اوّل حیض است ، و در وسط آن، نصف اشرفى است، و در آخر آن، ربع آن.
کفاره نزدیکى با کنیز در زمان حیض
 سؤال1063. کفاره نزدیکى با کنیز در زمان حیض چه قدر است؟
پاسخ:  سه مد گندم یا جو که به مسکین بدهد، هر چند آخر آن باشد، ولى تفریق بر سه مسکین، دلیلى ندارد. بلکه احوط جمع است در کنیز بین دینار وامداد مذکوره، به سه مسکین، یا ده مسکین، اگرچه به بیش از سه مد باشد، و شاید به دادن یک دینار، مثلاً به ده مسکین، در کنیز احتیاط حاصل شود.
نزدیکى با زنى که با استفاده از قرص حیض نمى بیند
سؤال1064. نزدیکى با زنى که با قرص از حیض جلوگیرى مى کند چه حکمى دارد؟
پاسخ:  اگر خون خارج نشود، حکم حیض را ندارد و نزدیکى اشکال ندارد.
قول زن در حیض و پاکى
سؤال1065. قول زن در حائض بودن وپاک شدنش، مسموع است یا نه؟
پاسخ:  بلى مسموع است، اگرچه مظنون باشد که خبرش دروغ است. پس اگر بگوید حائضم، نزدیکى با او حرام است و اگر بگوید پاکم نزدیکى با او حلال است. و هر گاه خبر دهد که در یک ماه، سه حیض دیده، جمیع احکام حیض نسبت به هر زمانى که مى گوید زمان حیض است، جارى است، واگر احتمال ضعیف برود که راست مى گوید، احوط است.
در حال نزدیکى متوجه حیض شود
سؤال1066. به گفته همسرم مبنى بر پاک شدن، اطمینان پیدا کردم و اقدام به مجامعت کردم و متوجه شدم که پاک نشده و من سریعا خود را کنار کشیدم، آیا عمل من کفاره دارد؟
پاسخ:  در فرض سؤال کفاره ندارد.
نزدیکى قبل از غسل حیض
سؤال1067. آیا نزدیکى کردن با زن پس از قطع شدن خون حیض و قبل از غسل جایز است یا خیر؟
پاسخ:  در جایز بودن نزدیکى غسل شرط نیست، هر چند قبل از غسل مکروه است و نیز بهتر است در نزدیکى قبل از غسل، ظاهر مهبل را شستشو نماید.
جنابت زن حائض به غیر نزدیکى
سؤال1068. در زمان عادت ماهانه اگر زن به طریقى غیر از جماع ـ مثلاً با استمتاع زوج ـ جنب شود، آیا اشکال دارد؟
پاسخ:  در مورد مزبور اشکال ندارد.
جماع با حایض از پشت
سؤال1069. نزدیکى کردن در دبر (پشت) زن در ایام عادت ماهانه آیا جایز است و بر فرض عدم اطلاع آیا کفاره دارد؟
پاسخ:  بنابر احتیاط واجب جایز نیست و بر فرض جهل کفاره ندارد.
در حال آمیزش حیض شدن
سؤال1070. اگر نداند همسرش عادت ماهانه است و بعد در حال آمیزش متوجه شود یا این که در ابتداى آمیزش حیض نبوده و بعدا شده چه وظیفه اى دارد؟
پاسخ:  واجب است فورا خود را کنار بکشد.
حکم سایر لذت ها غیر نزدیکى
سؤال1071. حکم مادون الجماع چیست؟
پاسخ:  نزدیکى در حال حیض هم بر زن هم بر مرد حرام است ولى بوسیدن و لذت هاى دیگر جایز است و لذّت بردن از مابین ناف تا زانو مکروه است.
حرمت، به زن دایم اختصاص ندارد
سؤال1072. آیا حرمت نزدیکى به همسر دایم اختصاص دارد؟
پاسخ:  نزدیکى در حال حیض حرام است، چه زن دایم باشد یا غیر دایم یا زن آزاد باشد یا کنیز.
حرمت نزدیکى با حائض
سؤال1073. نزدیکى با زن حائض به چه مقدار حرام است؟
پاسخ:  نزدیکى کردن در مهبل، هم براى مرد حرام است و هم براى زن، اگرچه به مقدار ختنه گاه داخل شود و منى هم بیرون نیاید.
نزدیکى در ایامى که حیض قطعى نیست
سؤال1074. آیا نزدیکى با زنى که حیضش قطعى نیست جایز است؟
پاسخ:  نزدیکى کردن در روزهایى که حیض زن قطعى نیست، ولى شرعا باید براى خود حیض قرار دهد حرام است؛ پس زنى که بیشتر از ده روز خون مى بیند و باید به دستورى که قبلاً ذکر شده روزهاى عادت خویشان خود را حیض قرار دهد، شوهرش نمى تواند در آن روزها با او نزدیکى نماید.
حکم فرزندى که نطفه اش در زمان حیض به وجود مى آید
 سؤال1075. اگر در حال حیض کسى با زن خودش جماع کند و فرزندى متولد شود حکمش چیست؟
پاسخ:  هر گاه مرد در روزه ماه رمضان یا در حال حیض با زن نزدیکى کند معصیت کرده، ولى اگر بچه اى از آنان به دنیا بیاید، حلال زاده است.
عرق کسى که با حائض نزدیکى کرده
سؤال1076. آیا نزدیکى در حال حیض حکم جنب از حرام را دارد که اجتناب از عرق واجب شود؟
پاسخ:  اگر در زمانى که نزدیکى با زن حرام است (مثلاً در روزه ماه رمضان یا در حال حیض) با زن خود نزدیکى کند، در صورتى که عرق او خشک نشده واگر وظیفه اش تیمم باشد تیمم نکرده، بنا بر احتیاط واجب باید از عرق خود، در حال نماز، اجتناب نماید. و اگر تیمم کرده، بنا بر اظهر اجتناب از عرقى که بعد از تیمم فوق حاصل شده، حتى اگر خشک نشده باشد، لازم نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -