انهار
انهار
مطالب خواندنی

وظيفه حائض

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: زني هستم كه چند سال قبل به مكّه مشرف شدم، موقعي كه در مدينه بودم در روز ششم عادت زنانگي، خود را پاك ديدم و عادت من هميشه بين هفت تا ده روز بوده است، غسل كردم و عازم مكّه شدم، و در مكّه مشاهده نمودم كه پاك هستم. پس از طواف، لكه خوني ديدم، غسل نموده به عرفات رفتم، و در آنجا محتلم شدم، و غسل كردم، عصر همان روز مجدّداً در عرفات لكه خون ديدم و مجدّداً غسل كردم، لكن نمي‎دانم غسل ما في الذمّه كردم يا نه؟ بفرماييد حج من چه صورت دارد؟

پاسخ: در فرض مسئله كه در ايّام عادت خودتان بين هفت تا ده لكه خون ديده‎ايد حج شما مبدّل به حج إفراد شده، و چنانچه طواف زيارت و طواف نساء را با طهارت انجام داده باشيد حج شما بنابر احتياط صحيح است، و آنچه فعلاً بنابراحتياط بر شما واجب است يك عمره مفرده است، اگر متمكّن شويد خود بجا آوريد و الاّ نايب بگيريد تا براي شما بجا آورد، و احتياط استحبابي آن است كه مجدّداً حج تمتّع را علاوه بر عمره مفرده بجا آوريد.

سؤال: زني به تصوّر اينكه پاك شده است، طواف انجام مي‎دهد، و در اثناء سعي متوجّه مي‎شود كه هنوز پاك نشده است، آيا سعي او نيز باطل است، و اگر بعد از سعي متوجّه شود چگونه است؟

پاسخ: در فرض اول سعي را قطع كند و پس از پاك شدن از حيض، طواف و نماز را اعاده كند، و احتياط آن است كه پس از اعاده طواف و نماز، سعي را اتمام و اعاده نمايد، و در فرض دوم نيز اعاده طواف و نماز لازم، و اعاده سعي مبني بر احتياط است.

سؤال: زني عمره تمتّع را انجام داد، بعد متوجّه شد كه طواف او باطل بوده است، قبل از اعاده طواف ملاحظه نمود كه عذر زنانه دارد، تكليف او چيست؟

پاسخ: هر وقت عذر او مرتفع شد، طواف و نماز را اعاده كند، و اگر قبل از وقوف، پاك نمي‎شود و بطلان طواف از جهت جهل به مسئله باشد، حج او قهراً مبدّل به إفراد شده، و پس از حج بايد عمره مفرده بجاي آورد، و احتياطاً حج را اعاده كند.

سؤال: تكليف زن مضطربه در طواف چگونه است؟

پاسخ: به نحوي كه در نماز عمل مي‎كند، در طواف نيز عمل نمايد.

سؤال: اگر زن در شوط چهارم يا پنجم طواف عمره تمتّع حائض شود، و مي‎داند تا قبل از عرفات پاك نخواهد شد آيا مي‎تواند نايب بگيرد يا حج او مبدّل به افراد مي‎شود؟

پاسخ: بعد از شوط چهارم اگر زن حائض شود عمره تمتّع او صحيح است، و سعي و تقصير را با همان حال حيض انجام دهد، و در موقع حج محرم به احرام حج تمتّع شود، و بعد از پاك شدن، قضاي باقيمانده از طواف عمره را بجا آورد، و اگر تا وقت حركت همراهان از مكّه پاك نشد، و ناچار است با آنها برود، جايز است براي طواف حج و نماز آن و طواف نساء و نماز آن و هم چنين قضاي باقيمانده طواف عمره و نماز آن نايب بگيرد.

سؤال: اگر زن در عمره تمتّع بعد از سه شوط و نيم و قبل از شوط چهارم، حائض شد و تا قبل از رفتن به عرفات، پاك نمي‎شود، وظيفه او چيست؟

پاسخ: طواف را رها نموده، سعي و تقصير را احتياطاً انجام دهد، و تروك احرام را ترك نمايد، و رجاءاً محرم به احرام حج تمتّع شود، و اعمال آن را به قصد ما في الذمّه از تمتّع و إفراد انجام دهد، و روز عيد قربان در مني قرباني كند و پس از پاك شدن، ابتدا طواف ناقص عمره را تكميل نموده، نماز بخواند و سپس بقيه طوافها را بجاي آورد، و احتياطاً عمره مفرده نيز انجام دهد.

سؤال: در صورتي كه زنها بتوانند با خوردن قرص، عادت زنانه را عقب بيندازند تا بتوانند عمره را تمام نموده و محرم به حج شوند، و مجبور نشوند احرام عمره را بدل به احرام حج نمايند، آيا خوردن قرص و عقب انداختن عادت لازم است يا نه؟

پاسخ: تأخير انداختن عادت لازم نيست.

سؤال: زني كه به واسطه خوردن قرص و يا تزريق آمپول جلو عادت زنانه را گرفته، لكن در ايام عادت روزي يك لحظه خون مي‎بيند، آيا طواف و نماز با وضع مذكور صحيح است يا خير؟

پاسخ: بايد اختبار كند، اگر تا سه روز متوالي داخل آلوده به خون است حيض است، و الاّ با انجام اعمال مستحاضه طواف و نماز او صحيح است .

سؤال: زني مسأله را نمي‎دانست، بعد از پاك شدن از حيض، خيال مي‎كرده جُنب است و لذا غسل جنابت را نيّت مي‎كرد و با همين حال حج انجام داد، بفرماييد حج او چگونه است؟

پاسخ: اگر منظور او غسل براي حدثي كه از خون داشته است باشد و اسم آن را جنابت گذاشته، عملش صحيح است.

سؤال: زني كه حيض بوده و نمي‎دانست و اعمال عمره را كلاً بجا آورد، بفرماييد بعد از پاكي بايد دوباره بجا آورد يا كافي است ؟

پاسخ: اگر در وسعت وقت است بايد طواف و نماز و سعي و تقصير را اعاده كند، ولي اگر زماني كه پاك شد وقت ندارد، وظيفه او حج إفراد، و بعد از آن انجام عمره مفرده است.

سؤال: درمواردي كه قرشيه وغير قرشيه بعد از پنجاه‎سال تا شصت‎سال بايد احتياط كند به جمع تروك حائض و اعمال استحاضه، در طواف چكار كند.

پاسخ: در مورد قرشيه به نظر حقير، جاي احتياط نيست و بطور كلي در هر موردي كه قائل به احتياط شديم وظيفه مردّد است بين اتمام عمره تمتّع به ورود در مسجد الحرام و انجام طواف و نماز طواف و سعي و تقصير و سپس احرام براي حج تمتّع و يا بقاء بر همان احرام كه به عنوان عمره انجام داده و قصد حج إفراد و رفتن به عرفات و انجام ساير مناسك تا طواف نساء و نماز آن و سپس انجام عمره مفرده با طواف نساء و نماز آن و چون اكتفاء به يكي از اين دو صورت اكتفاء به امتثال احتمالي است و هر چند در صورت اولي مخالفت احتمالي نيز هست، مع ذلك به نظر مي‎رسد چون عمل به احتياط و يقين به امتثال واجب با ارتكاب مخالفت احتمالي به لحاظ ورود در مسجد الحرام ممكن است و تعيّن صورت ثانيه تحرّزاً عن الوقوع في مخالفة الحرام الاحتمالي معلوم نيست و تحصيل قطع به امتثال واجب به ارتكاب حرام احتمالي مقدّم بر اكتفاء به امتثال احتمالي است به اين ملاحظه وظيفه اين است كه عمره را با دخول در مسجد الحرام و طواف و نماز به قصد احتياط تمام كند و به قصد حج تمتّع احتياطاً محرم شود و اعمال حج را به قصد ما في الذمّه اعم از حج تمتّع يا افراد تمام كند و قرباني بنمايد و سپس احتياطاً عمره مفرده به قصد ما في الذمّه بجا آورد.

سؤال: زني كه براي عمره مفرده رفته و يقين دارد در تمام مدّت يك هفته كه در مكه مي‎ماند حائض است و شخصاً نمي‎تواند طواف و نماز طواف را در مسجد الحرام انجام بدهد چه كند؟ آيا مي‎تواند قصد عمره مفرده بكند؟

پاسخ: در صورت مفروضه مي‎تواند نيّت عمره مفرده نموده و براي طوافها و نمازها نايب بگيرد و سعي را شخصاً بجا آورد و چنانچه قبل از وقت پاك شد احتياطاً طوافها را شخصاً بجا آورد.

سؤال: اگر در حين طواف و قبل از دور چهارم حيض عارض گردد وظيفه چيست؟

پاسخ: اگر قبل از سه شوط و نيم حائض شود و تا گذشتن وقت عمره پاك نشود، حكم حائض شدن قبل از طواف را دارد و عمره تمتع او باطل است و واجب است عدول به حج افراد نمايد بنحوي كه گذشت.

سؤال: اگر صاحب عادت وقتيه يا عدديه كه عددش مثلاً هفت روز است، روز هفتم پاك شد و غسل كرد و اعمال حج را بجا آورد ولي بعداً لك ديد اعمالش چگونه است؟

پاسخ: اگر فقط يكبار لك ديد كه مجموع از ده روز تجاوز نكرد احتياط اين است كه بقصد ما في الذمه از غسل حيض يا استحاضه اگر متوسطه يا كثيره باشد غسل نمايد و وضو بگيرد و الا احتياطاً غسل حيض كند و وضو هم بگيرد و طواف و نماز آن و سعي و تقصير و طواف نساء و نماز آن را اعاده نمايد.

سؤال: زني كه در غير ايام عادت لك ديده و به اعتقاد پاكي طواف و نماز را انجام داده ولي شب بعد با شرائط حيض خون ديد وظيفه‎اش چيست؟

پاسخ: اگر بعد از ديدن لك تا شب پاك بوده حتي مجري هم آلوده نبوده آن لك حكم استحاضه را داشته كه اگر به وظيفه مستحاضه عمل كرده باشد اعمالش صحيح است؟

سؤال: اگر زني بعد از شوط چهارم در طواف عمره تمتع حائض شد و تا وقت وقوف به عرفه پاك نشد وظيفه‎اش چيست؟

پاسخ: اگر بعد از چهار شوط حائض شده واجب است فوراً از مسجد الحرام خارج شود و عمره تمتع او صحيح است، سعي و تقصير را انجام مي‎دهد و از عمره محل مي‎شود و بعد در خارج از مسجد در مكه محرم مي‎شود به احرام حج و پس از مراجعت از مني هر وقت پاك شد پيش از طواف حج آنچه از طواف عمره و نماز باقي مانده آن را بجا آورد و احتياطاً سعي را هم اعاده نمايد هر چند لازم نيست.

سؤال: زني عمره تمتع را انجام داده بعد متوجه شده كه طواف او باطل بوده است پس از اينكه متوجه شد ملاحظه نمود ديد عذر زنانه دارد تكليف چيست؟

پاسخ: هر وقت عذر او مرتفع شد طواف و نماز را اعاده كند و اگر قبل از وقوف پاك نمي‎شود و بطلان طواف از جهت جهل به مسئله باشد، حج او قهراً مبدّل به افراد شده و پس از حج بايد عمره مفرده بجاي آورد و احتياطاً حج را اعاده كند.

سؤال: زني به تصور اينكه از عادت ماهانه پاك شده است طواف انجام مي‎دهد و در اثناء سعي متوجه مي‎شود كه هنوز پاك نشده است، آيا سعي او نيز باطل است، و اگر بعد از سعي متوجه شود چگونه است؟

پاسخ: در فرض اول سعي را قطع كند و پس از پاك شدن از حيض، طواف و نماز را اعاده كند و احتياط آن است كه پس از اعاده طواف و نماز، سعي را اتمام و اعاده نمايد و در فرض دوم نيز اعاده طواف و نماز لازم و اعاده سعي مبني بر احتياط است.

سؤال: هرگاه محرم به احرام عمره تمتع حائض باشد و آب براي او ضرر داشته باشد يا آب ندارد و يا وقت عمره مي‎گذرد آيا طواف و نماز با تيمم كافي و مجزي است؟ يا بايد نايب هم بگيرد؟

پاسخ: احتياط واجب آن است كه صبر كند تا عذرش بر طرف شود. و اگر عذرش تا تنگي وقت بر طرف نشود، بايد براي طواف بدل از غسل يا وضو تيمم كند و احتياطاً نائب هم بگيرد.

سؤال: اگر زني احرام بست و وقتي به مكّه وارد شد به واسطه حيض يا نفاس نتوانست طواف بجا آورد و اگر مي‎خواست بماند تا پاك شود ترس آن داشت كه وقت وقوف به عرفات بگذرد تكليف چيست؟

پاسخ: اگر تا تنگ شدن وقت پاك نشود بايد عدول به حج افراد كند و بعد از اعمال حج، عمره مفرده بجا آورد.

سؤال: ـ زني كه عادت ماهانه وقتيه و عدديه داشت و مثلاً روز هفتم ماه پاك مي‎شد همان روز هفتم پاك شد و غسل كرد و اعمال عمره‎اش را بجا آورد روز بعد لك ديد باز غسل كرد واعمال را انجام داد تا روز دهم و براي عرفات حركت كرد روز يازدهم هم لك ديد آيا حجش افراد است يا تمتع؟

پاسخ: در مورد سوالكه عادت عدديه او هفت روز فرض شده است، عمره تمتع او صحيح است و لك‎هايي كه بعد از روز هفتم ديده، محكوم به استحاضه است.

سؤال: زني روز هشتم ذي الحجة خون ديد خيال كرد حيض است احرامش را تبديل به حج افراد كرد بعد كه به عرفات رفت متوجه شد كه استحاضه است وظيفه او چيست؟

پاسخ: طبق احكام عدول عمل كند بلي اگر وقتي پاك شده باشد كه مي‎تواند به مكه برگردد و اعمال عمره را انجام دهد و براي حج تمتع محرم شود و تا ظهر روز نهم خود را به عرفات برساند بايد چنين كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -