انهار
انهار
مطالب خواندنی

درباره ما

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
«انسان» برای قرار گرفتن در مسیر بندگی خدا و عمل به وظیفه ای که خالق متعال به عهده او نهاده است، باید تلاش کند تا از سرمایه ارزشمند عمر خویش بهترین و بیشترین استفاده را ببرد و عمر کوتاه دنیای خود را رایگان هدر ندهد و بی هدف زندگی نکند، زیرا بی هدف بودن بزرگترین ظلم به خویش هست و انسان زمانی به هدف درست موفق میشود که: به ندای فطرتش لبیک بگوید و راه درست سلوک إلی الله را با راهنمائی قرآن و اولیاء دین (علیهم السلام) طی کند.
با مطالعه و بررسی زندگانی و سلوک انبیاء عظام، اولیاء دین (علیهم السلام)، مؤمنان، وارستگان و متقیان؛ معلوم می شود همگی سعی در عبودیت و بندگی خدا و تقرب به حضرت سبحان «جلّ جلاله» داشته اند و معلوم میشود تنها راه ارزشمند هر شخص، سلوک معنوی و عبادت پیشگی اوست. و با مطالعه دستورالعمل اولیاء دین (علیهم السلام) معلوم می شود:
1- زندگی جز دین و دینداری نیست؛[1]
  -2دین سبب نورانیت و روشنایی انسانی است؛[2]
3- مقام بلند انسان در قیامت دینداری و ریزبینی و دقت در امر دینش می باشد؛[3]
4- دین سبب عزت انسان است؛[4]
5- دین شریف ترین نسب ها است.[5]
بنابراین برای رسیدن به خیر دنیا و آخرت تنها وظیفه؛ عبودیت و بندگی خداوند است به گونه ای که: تمام امور و مشغله های خود را در غالب سلوک و بندگی خدای سبحان قرار دهیم.
اینجانب نیز پس از انجام خدمات ناچیز علمی و تحقیقات مختصر فقهی، با تأسیس پایگاه اینترنتی أنهار (در 25 اردیبهشت 1388 هجری شمسی 2 روز قبل از ارتحال مرحوم آیةالله العظمی بهجت) سعی در ایجاد فضای مجازی برای آشنائی مؤمنان با احکام نمودم تا زمینه ای مساعد و آسان، برای آگاهی از وظایف شرعی مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید در زمینه احکام شرعی فراهم شود تا گامی هر چند ناچیز دیگر نیز در راه خدمت به دین و انجام وظیفه شرعی خویش بردارم و خود را مشمول دعای مؤمنین قرار دهم.
انشاءالله این خدمت ناچیز ذخیره قبر و قیامت خود، والدین، اساتید و مربیانم قرار گیرد. و از دعاها و الطاف بیکران حضرت بقیةالله الاعظم (ارواحنا فداه) بهره مند گردم و از عموم مؤمنین در این زمینه انتظار دعا برای موفقیت خویش دارم.
خدمات پایگاه إینترنتی أنهار:
1) پاسـخگویی به سـؤالات کوتاه احکام شرعی؛
2) ایجاد زمینه مناسب برای استفاده از رساله ها و استفتائات مراجع عظام تقلید؛
3) ایجاد پیوندها برای ورود به سایت هر یک از مراجع عظام تقلید.
تقاضا دارم مؤمنین، بویژه اهل علم و فضل عظام؛ پیشنهادهای خود را در جهت بهبود خدمات بهتر از ما دریغ نفرمایند.

[1] قال علی علیه السلام: لا حیاة الّا بالدین (میزان الحکمه مترجم، 14/174 از بحارالانوار)
[2] قال علی علیه السلام: الدین نور. (غررالحکم)
[3] قال علی علیه السلام: من دقّ فی الدین نظره جل یوم القیامة خطره.( (غررالحکم)
[4] قال علی علیه السلام: الدین عزّ... (غررالحکم)
[5] قال علی علیه السلام: الدین اشرف النسبین. (غررالحکم)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -