انهار
انهار
مطالب خواندنی

«چادر» حجاب آسان؛ ارمغان «جلابیب» برای زنان ایرانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
(جلابیب = چادر)
... همیشه کوهپیمایی با چادر برایم سخت ترین کار دنیا بود، شاید بارها با چادرم زمین می خوردم ولی حاضر نبودم مثل خیلی از دوستانم آن را در کیفم گذاشته و به راهم ادامه دهم. بارها با خودم تصمیم گرفتم که دیگر به این کوهپیمایی های ماهانه در کنار دوستان خاتمه دهم ولی نمی شد و نمی توانستم...
این کشمکش ها بین من و چادرم ادامه داشت تا اینکه یکروز جمعه در میانه راه چادرم به زیر پایم رفت و من محکم به زمین خوردم و کمی آنسوتر دختری با حجاب نامتعارف شروع به تمسخر من کرد و همین موضوع باعث شد تا مدتی کوهپیمایی را کنار بگذارم نه چادرم را! ولی تحریم کوهپیمایی در آن روزها باعث آشنایی من با «جلابیب» شد؛ چادری که حالا با آن به راحتی کوهپیمایی می کنم، پشت فرمان می نشینم، پسرم را در آغوش می گیرم و حتی صبح ها به راحتی به پیاده روی می روم و در پارک می دوم.
مینا سرمدی امروز در پارک آنچنان از خاطره آشنایی اش با جلابیب برایم می گوید که دلم می خواهد یکی مثل این چادر داشته باشم! هم ظاهرش زیباست، هم حجابش کامل است، هم زییپی برای قرار دادن کیف پول و تلفن همراه دارد و ده ها ویژگی دیگر که در ادامه در گفتگو با معصومه کریمی زاده طراح جلابیب بدان اشاره می کنیم.
معصومه کریمی زاده طراح جلابیب، کارشناس الهیات با گرایش ادیان و عرفان و مربی حفظ قرآن است. وی اصلا طراح لباس نبوده و قبل از طراحی جلابیب، چادر دیگری طراحی نکرده بوده ولی تا به امروز توانسته است 40 طرح در طراحی چادر جلابیب ارائه دهد.
چادری که خودش حجاب مرا حفظ می کند
وی به رجانیوز می گوید: چند سال پیش در زمان دانشجوییم هر دو فرزندم کوچک بودند، فعالیت اجتماعی زیادی نیز داشتم،‌ همیشه آرزو می کردم ای کاش چادری داشتم که با پوشیدن آن نیازی به مقعنه و مانتو نداشته باشم،‌ چادری که خودش بتواند حجاب من را حفظ کند و در عین حال بسیار راحت باشم. به دنبال این احساس نیاز تصمیم گرفتم چنین چادری را برای خودم طراحی کنم و دقت زیادی داشتم که ظاهر آن بسیار شبیه چادر های عادی باشد. با استناد از آیه "ای در قرآن که فرموده است:" یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یو ذین و کان الله غفورا رحیما"،"ای پیامبر به همسرانت، دخترانت و زنان مؤمن بگو جلباب‌های خود را فرو افکنند تا به خوبی شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده و مهربان است."
جلابیب به معنای پوشش سراسری است
این آیه جرقه طراحی جلابیب را در ذهن خانم کریمی زاده روشن می کند، این طراح چادر تصریح کرد: در حال حاضر زنان با مسئولیت مادری و اشتغالی که در خارج از منزل دارند، احتیاج به یک حجاب کامل در چارچوب دین و همراه با عرف جامعه و در عین حال دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی که آسودگی‌هایی را برای او ایجاد کند، دارند.
از او در خصوص انتخاب نام جلابیب نیز سئوال کردیم که گفت: جلابیب از آیه 59 سوره احزاب گرفته شده و به معنای پوشش سراسری است که شامل روسری بلند، مقنعه و پیراهن گشاد می شود. از این آیه معنای علاقه به حجاب و حفظ کردن آن برداشت می شود که به عقیده من جلابیب رسالت خودش را در زمینه پوشش حفظ کرده است.
انواع جلباب؛ جلباب روسری دار مشکی، جلباب رنگی جهت اقامه نماز و جلباب سفید جهت احرام
این طراح چادر در خصوص ویژگی های چادر جلابیب گفت: چادرهای جلابیب 14 قابلیت دارد و در طول چهار سال به چهل طرح رسیده و رتبه های بسیاری را کسب کرده است، در ابتدا که در نمایشگاه قرآن شرکت کردیم تنها 14 نوع جلابیب بود و در عرض یکسال مدلهای دیگری هم به ذهنم رسید.
وی ادامه داد: از این 40 طرح تاکنون سه طرح وارد بازار شده است که شامل جلباب روسری دار مشکی، جلباب رنگی جهت اقامه نماز و جلباب سفید جهت احرام است، فلسفه جیب دار شدن جلابیب به خاطر رمی جمرات احرام بود تا خانم ها در مناسک حج راحت باشند، این چهارده قابلیت کاملا منحصر به فرد بوده و اسکلت اصلی چادر‌های جلابیب بر اساس چادر‌های عادی طراحی شده است.
جلباب نیاز به سرکردن روسری یا مقنعه و پوشیدن مانتو و ساق دست ندارد
کریمی زاده افزود: این چادرها به هیچ عنوان بدن نما،‌ اندامی و چسبان نیست و حتی فاصله بین دست و بدن توسط آستین مخفی که دارای آستین ساق دست و آستین زمستانی است، پوشانده شده. این چادر طوری طراحی شده که نیاز به سرکردن روسری یا مقنعه و پوشیدن مانتو و ساق دست ندارد و خودش به تنهایی حجاب شما را کامل می کند.
این طراح چادر اضافه کرد: جلابیب دارای یک شبه مقنعه است که شما را از سر کردن روسری بی نیاز می کند. این مقنعه کاملا به چادر دوخته شده و با بغل کردن کودک یا در اثر باد، تکان نمی خورد و محکم روی سرتان می ماند و می توانید مقنعه را با توجه به صورت تان تنظیم کنید. آستین چادر هم طوری طراحی شده که خودش ساق دست دارد و با یک زیپ مخفی محکم می شود و نمی گذارد آستین حرکت کند و دست تان پیدا شود.
چادری با آستین زمستانی
کربمی زاده گفت: یک آستین زمستانی هم در چادر تعبیه شده که کمی آزادتر است و به شما این امکان را می دهد که در فصل سرد سال، لباس ضخیمی زیر چادرتان بپوشید. جیبهای مخفی که داخل چادر طراحی شده شما را از کیف دست گرفتن بی نیاز می کند. چون می توانید وسایلی مثل کیف پول و موبایل تان را در آنها جا بدهید و مطمئن باشید که کیف و گوشیتان دزدیده نمی شود.
آسان برای معاینات پزشکی
وی عنوان کرد: زیپی که در فاصله بین مقنعه و چادر قرار دارد، معاینات پزشکی را هم آسان می کند، چون دیگر نیاز نیست چادرتان را درآورید. یک مزیت دیگر این چادر هم آن است که با باز کردن زیپ این چادر می توانید به راحتی به فرزندتان شیر بدهید و قابلیت رو گیری را برای زنان دارد. بیشترین دقت من این بود که در درجه اول پوشش چادر کامل باشد و زیبا شدن این چادر از عنایات خداوند بود.
جلابیب و استقبال زنان و دختران ایرانی
طراح جلابیب از استقبال زنان و دختران از این چادر نیز برایمان گفت: پس از طراحی این چادر، با استقبال بسیار دوستان و آشنایان روبرو شدم،‌ در واقع هر یک از دوستان که این چادر را مشاهده می‌کرد،‌ متقاضی آن برای استفاده در خارج از منزل می‌شد؛ 2 ماه پس طراحی چادرهای جلابیب، برای نخستین بار در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به صورت گسترده، این طرح برای عموم نمایش داده شد که در این نمایشگاه،‌ حدود 200 سفارش قبول شده و همان‌جا بود که چادرهای جلابیب در بین مردم معروف شد.
به گفته وی حجاب باید آسان شود تا رغبت به آن زیاد شود و باعث دل زدگی نشود.
جلابیب تاثیر زیادی در گرایش زنان و دختران به چادر داشته است
کریمی زاده تاکید کرد: جلابیب تاثیر زیادی در گرایش زنان و دختران به چادر داشته است و این مسئله به وفور دیده شده است، طراحی این چادر از ابتدا برای محجبه ها بود و ما در نمایشگاه بین المللی مشاهده کردیم که افراد بسیاری شیفته این چادر می شدند، آن را می خریدند و برای این افراد پوشش راحت و کاربردی چادر مهم بود، علاوه بر این تازه مسلمانان روسی و انگلیسی نیز از این چادر استقبال می کنند.
کریمی زاده ادامه داد: ‌بعد از برگزاری نمایشگاهی که به درخواست دانشگاه ملی زابل برپا شد، طی تماس‌های به اطلاع بنده رساندند که زنانی که تاکنون چادری نبودند و به هیچ نوع طرح چادر علاقه‌ای نشان نمی‌دادند، با دیدن چادرهای جلابیب اظهار خوشحالی کرده و عنوان کرده‌اند این همان چادری بود که می‌خواستند چراکه این چادرها در مقابل بادهای 120 روزه و شدید زابل مقاومت می‌کند.
چه پارچه ای جلابیب را زیباتر می کند؟
وی در خصوص نوع پارچه استفاده شده برای جلابیب نیز گفت: اسکلت اصلی چادر‌های جلابیب بر اساس چادر‌های عادی طراحی شده است بنابراین 5 متر کامل پارچه برای دوخت چادر جلابیب استفاده می‌شود؛‌ پارچه ای که برای دوخت جلابیب عرضه می شود، باید ویژگی هایی داشته باشد. مثلا ضخیم بوده و دوام خوبی داشته باشد. از طرف دیگر نیازی به اتوکشی نداشته باشد و پرز هم ندهد.
افتخارات جلابیب
جلابیب تاکنون رتبه‏ های فراوانی را نیز از آن خود کرده است، در نخستین همایش تجلیل از طلایه داران عفاف و حجاب مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت و تنها حجابی بود که به صورت عملی مورد تجلیل قرار گرفت و تندیس حجاب و عفاف دریافت کرد. در حوزه بین الملل نیز در جشنواره زنان سرزمین من نیز مقام کسب کرده است.
جلابیب در همه استانها نیز شعبه دارد و به راحتی در دسترس زنان ایرانی خواهد بود، کافیست آن ها به نمایندگی این چادر در استان مراجعه کرده و پوششی با این همه کارکرد را تجربه کنند. دوستان ما در تهران نیز می توانند با مراجعه به شعب فروشگاه های دینا و تیام اقدام به خرید جلابیب نمایند.
حالا خانم سرمدی یک گروه راه انداخته و همه با هم جلابیب به سر می کنند و به کوه می روند تا هم فرهنگ عفاف و حجاب را ترویج کرده باشند و هم به کسانی که چادر در دست و پایشان گیر می کند و زمین می خورند، جلابیب را معرفی کنند.
او می گوید خیلی ها با مشاهده جلابیب در مترو، اتوبوس، پارک، کوه و مهمانی از من آدرس مراکز فروش آن را می گیرند و این حجاب آسان، زنان چادری را به داشتن حجاب بهتر و زنان غیر چادری را برای داشتن حجاب برتر ترغیب می کند.
خانم سرمدی پسرش را در آغوش می گیرد و از پارک خارج می شود و من به چادری فکر می کنم که به دور از خودنمایی حجابی کامل را تبلیغ میکند و به دل می نشیند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -