انهار
انهار
مطالب خواندنی

نمازهاى واجب يوميّه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نمازهای واجب شش است: 1 اوّل- نماز یومیه2. دوم- نماز آیات. سوم- نماز میّت3. چهارم- نماز طواف واجب خانه کعبه4. پنجم- نماز قضای پدر5 که بر پسر بزرگتر واجب است6. ششم- نمازی که بواسطه اجاره و نذر و قسم و عهد 7واجب می شود8.
1- مظاهری: پنج است...
سیستانی: نمازهای واجب در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شش تا است:
2- خویی، سیستانی، زنجانی، وحید:  و نماز جمعه از نمازهای روزانه است .
3- وحید: بنابر اینکه اطلاق نماز بر آن به نحو حقیقت باشد، هر چند در هر صورت واجب است...
4- فاضل: مانند نماز طواف در عمره تمتع و عمره مفرده و نماز طواف در حج تمتع و نماز طواف نساء...
5- گلپایگانی، مکارم، صافی، نوری، مظاهری، زنجانی: پدر و مادر...
فاضل، سبحانی: پدر و بنابراحتیاط واجب مادر...
6- مکارم: به شرحی که می آید...
سیستانی: بنابراحتیاط ، واجب است ...
مظاهری: پنجم: نماز قضای پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است.[پایان مسأله].
7- وحید: و شرط در ضمن عقد...
8- سیستانی: و نماز جمعه از نمازهای روزانه است.
زنجانی: ششم: نمازی که بواسطه اجاره یا شرط یا نذر و قسم و عهد و امری که اطاعت آن لازم است بر انسان واجب می شود.
مکارم: ششم: نماز نافله ای که بواسطه نذر و عهد و قسم واجب شده است.
فاضل: لازم به تذکر است که نمازهایی که بواسطه اجاره و نذر و قسم و عهد واجب می شود خود نماز واجب نیست بلکه وفای به عقد اجاره و نذر و قسم و وفای به عهد واجب است.
*****
بهجت: نمازهای واجب به شرح ذیل می باشد:
1- نماز یومیه و آنچه ملحق به آن است، مانند نماز جمعه، نماز احتیاط، نماز قضا و نمازی که نمازگزار دوباره آن را اعاده می کند، که احکام هریک گفته خواهد شد. 2- نماز آیات که شامل زلزله و خسوف و کسو ف و مانند اینها می شود. 3- نماز میت. 4- نماز طواف واجب خانه کعبه برای حج و عمره ای که واجب شده باشند. 5- نماز قضای والدین بر پسر بزرگ. 6- نمازی که به سبب اجیر شدن یا نذر و قسم و عهد واجب می شود.

جوادی آملی: نمازهای واجب، شش‌تاست: یكم. نماز شبانه‌روز و آنچه ملحق به آن است؛ مانند نماز احتیاط، نماز قضا و نمازی که باید اعاده شود؛ دوم. نماز آیات؛ سوم. نماز میّت؛ چهارم. نماز طواف واجب خانه خدا؛ پنجم. نماز قضای پدر (و به احتیاط واجب نماز قضای مادر)؛ ششم. نمازی كه به وسیله اجاره یا نذر و عهد و سوگند تعهّد نموده است که در این فرض، اصل نماز، با نذر و مانند آن، واجب نمیشود؛ بلکه وفای به عقد اجاره و نذر و سوگند و وفای به عهد واجب است. نماز جمعه، از نمازهای شبانه‌روزی است كه در ظهر روز جمعه خوانده میشود.

امام خامنه ای رساله نماز و روزه مسأله (۱): نمازهای واجب عبارت است از:
۱- نمازهای یومیه، ۲- نماز طواف که پس از طواف واجب خانه کعبه خوانده می شود، ۳- نماز آیات که هنگام خورشید گرفتگی ,ماه گرفتگی, زلزله و مانند آنها خوانده می‌شود، ۴- نماز میت که بر بدن مسلمانی که از دنیا رفته، خوانده می شود، ۵- نماز قضای پدر و بنابر احتیاط واجب مادر که بر پسر بزرگ واجب است، ۶- نمازی که به واسطه ی عهد، نذر و قسم و یا به واسطه ی اجاره {*} واجب است {**} خوانده شود.
{*} برای آگاهی از تعریف و احکام نماز استیجاری به مسأله ۶۴۳ و بعد از آن مراجعه نمایید.
{**} در واقع آنچه واجب است عمل به نذر, عهد و قسم و اجاره می باشد نه اینکه نماز مستحب تبدیل به نماز واجب شده باشد.
نمازهای واجب یومیه
نمازهای واجب یومیه 1پنج است: ظهر و عصر، هر کدام چهاررکعت، مغرب سه رکعت، عشا چهاررکعت، صبح دو رکعت2.
1- وحید: غیر از جمعه...
2- صافی: و نماز جمعه هم از نمازهای روزانه است.
امام خامنه ای رساله نماز و روزه مسأله (۳): نمازهای واجب شبانه روز هفده رکعت است که عبارتند از: نماز صبح (دو رکعت) نماز ظهر (چهار رکعت) نماز عصر (چهار رکعت) نماز مغرب (سه رکعت) نماز عشا (چهار رکعت).
(مسأله 728) در سفر۱ باید نمازهای چهار رکعتی را با شرایطی که گفته می شود دو رکعت خواند.
۱- وحید: و خوف...
مسائل اختصاصی
بهجت: مسأله 611- نمازگزار برای بجا آوردن نماز صحیح چند شرط را باید قبل از نماز رعایت کند؛ اوّل: طهارت، که مسائل آن گذشت. دوم: وقت هر نماز . سوم: قبله. چهارم: پوشش در حال نماز و شرایط آن. پنجم: مکان نمازگزار و مسائل مربوط به آن؛  و تفصیل هر یک از شرایط و سایر مستحبات بیان خواهد شد.
امام خامنه ای رساله نماز و روزه مسأله (۲): نمازهای شبانه روز «یومیه» از واجبات بسیار مهم شریعت اسلامی و بلکه ستون دین است و در هیچ حالی نباید ترک شود.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -