انهار
انهار
مطالب خواندنی

سایر اقسام روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
نذر روزه بدون حاجت
سؤال:آیا نذر روزه حتماً باید به واسطۀ طلب حاجتی باشد یا شخصی می‌تواند بدون هیچ درخواستی فقط نذر کند که فلان روز را روزه بگیرد؟
پاسخ: نذر متوقف بر طلب حاجت نیست.
گرفتن روزۀ نذری، استیجاری یا مستحبی در صورت داشتن روزۀ قضای واجب
سؤال:کسی که روزۀ قضای واجب داشته باشد آیا می‌تواند روزۀ نذری، استیجاری یا مستحبی بگیرد؟
پاسخ:می‌تواند.
روزۀ مستحبی با وجود بر عهده بودن روزۀ واجب
سؤال: کسی که روزۀ واجبی بر عهده دارد؛ مثل قضای روزۀ ماه رمضان و روزۀ نذر و ...، آیا می‌تواند روزۀ مستحبّی بگیرد؟
پاسخ: می‌تواند، بلکه روزۀ استیجاری هم می‌تواند بگیرد. ولی این کار را نکند بهتر است.
افطار روزۀ استیجاری
سؤال: شخصی که برای قضای روزۀ ماه رمضان اجیر شده و بعد از ظهر افطار کرده، آیا کفاره دارد؟
پاسخ:ندارد
اجیر کردن همزمان چند نفر برای روزه‌های میّت
سؤال: آیا می‌شود برای گرفتن قضای روزة میّت، چند نفر را هم‌زمان اجیر کرد؟ مثلاً آیا می‌شود اگر میت، سه سال روزه بدهکار است، سه نفر را در یک ماه اجیر کنند که روزه‌های او را بگیرند؟
پاسخ:اشکال ندارد.
اجیر کردن برای گرفتن روزه‌های شخص زنده
سؤال:اینجانب در جوانی محل خدمتم در پالایشگاه آبادان بود و به‌ علّت شرایط نامساعد روزه نگرفته‌ام و اکنون به علت پیری و بیماری قادر به روزه گرفتن نیستم. آیا در زمان حیات می‌توانم برای جبران به افرادی که روزۀ استیجاری انجام می‌دهند واگذارم؟ چون این خطر هست که بعد از فوت وکیل و وصی از انجام آن طفره ‌رود. لطفاً نظر خود را مرقوم فرمایید؟
پاسخ:جایز نیست.
افطار بعد از ظهر روزۀ استیجاری یا قضا
سؤال: آیا  افطار کردن روزۀ استیجاری و یا قضا در بعد از ظهر کفاره دارد؟
پاسخ: ندارد.
روزۀ فرزند برای پدر، قبل از بلوغ
سؤال:فرزندی که پدرش فوت کرده و هنوز به سن بلوغ نرسیده است، آیا می‌تواند قضای روزۀ پدر را بگیرد و آیا پدر او بریء الذمه می‌شود؟
پاسخ:می‌تواند.
تقدم روزۀ نذر بر قضا در تنگی وقت
سؤال: شخصی برای گرفتن روزۀ نذری و روزۀ قضا وقت کافی ندارد و مثلاً 10 روز تا ماه رمضان مانده و او مجموعاً 15 روزۀ قضا و نذر دارد که وقت نذر هم در دهۀ آخر شعبان است. ابتدا باید کدام یک را نیت کند؟ روزۀ قضا را نیت نماید یا روزۀ نذری را؟
پاسخ: روزۀ نذر ـ چون وقت آن تمام می‌شود ـ مقدم است
اختیار در گرفتن روزه‌های نذر و قضا در صورت داشتن وقت
سؤال: کسی که هم روزۀ قضا و هم روزۀ نذری دارد، کدام یک را باید اول بگیرد؟
پاسخ: اگر روزۀ نذر وقت معین ندارد، مخیّر است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -