انهار
انهار
مطالب خواندنی

ثبوت اول ماه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 726 ـ نظر جنابعالى در باره این که ماه طوق داشته باشد معلوم مى شود که ماه در شب سابق بوده است یا خیر ؟

پاسخ: بسمه تعالى بعید نیست که با داشتن طرق ثابت شود که شب سابق شب اول بوده است , واللّه العالم .

سؤال 727 ـ مگر مى شود در یک ماه دو عید داشته باشیم و یا در یک ماه دو شب قدر که از نظر ماه مثلا در عربستان امروز عید باشدو ایران فردا ؟

پاسخ:بسمه تعالى بنابر نظر کسانى که قائل به لزوم اتفاق در افق هستند روز عیدو شب قدر نسبى است و نسبت بهر یـک روز عید و شب قدر غیراز روز عید و شب قدر در شهر دیگرى است که در افق اتفاق ندارند .ولى این قول مخالف ظاهر ادله است , واللّه العالم .

سؤال 728 ـ عـده اى از مـقلدان حضرت آیة اللّه خوئى ( ره ) به دلیل ناآگاهى از فتواى ایشان , بر مبناى رؤیـت هـلال در ایـران رفـتارکرده و روزه گرفته اند .اکنون حکم روزه هایى که قضا شده وروزه نگرفته اند چیست ؟ و آیا کفاره هم دارد ؟

پاسخ:بسمه تعالى در صـورتـى کـه مـحـرز شود , آن روزى را که روزه نگرفته اند ازماه رمضان بود و رؤیت هلال در بعضى از بلاد ثابت شده بود ,روزه آن روز را باید قضا نماید و کفاره ندارد , واللّه العالم .

سؤال 729 ـآیـا گـفـته رادیوهاى کشورهاى عربى مبنى بر رؤیت هلال ,براى اثبات کافى است یا اقامه بینه لازم است

پاسخ: بسمه تعالى بـه مـجرد گفته آنها رؤیت هلال ثابت نمى شود باید رؤیت هلال به طرقى که در رساله بیان شده است ثابت شود , واللّه العالم .

سؤال 730 ـ بـرخى در زمان حیات مرحوم آیة اللّه خوئى ( ره ) درخصوص مساءله رؤیت هلال به مجتهد دیگر رجوع کرده اند آیااین رجوع صحیح است ؟

پاسخ: بسمه تعالى آنچه ایشان نسبت به آن احتیاط داشتند , عدم ثبوت رؤیت هلال به حکم حاکم بود , ولى در کفایت ثبوت رؤیت هلال در بعضى ازبلاد نسبت به بلاد دیگر ایشان فتوى داشتند .و بنابر این جاى رجوع به مجتهد دیگر نبود , واللّه العالم .

سؤال 731 ـ در فتواى علماء است که : (( اگر هلال ماه رمضان و یا هلال ماه شوال در شهرى ثابت شود , در شهر دیگر ثابت نمى شود ,مگر افق یکى باشد )) معناى یکى بودن افق یعنى چه ؟

پاسخ: بسمه تعالى اشتراک در افق این است که طورى باشد که اگر در یکى ماه دیده شد در دیگرى هم دیده مى شود , اگـرچه نظر ما این است که اشتراک در قسمتى از شب کافى است براى ثبوت هلال در شهرى به جهت رؤیت در شهر دیگر , واللّه العالم .

سؤال 732 ـشـهـرى کـه اکثریت با اهل سنت است و شیعه ها در اقلیت هستند در عید قربان و عیدفطر اگر قطع به خلاف نداشته باشیم مى توانیم با آنها عید بکنیم .و اگر در نجف اشرف ماه راببینند و 29 روز روزه مى گیرند , ولى در استانبول چون سنى هاماه را نمى بینند سى روز روزه مى گیرند , یعنى یک روز بعد ازنجف .وظیفه ما شیعه ها چیست ؟

پاسخ:بسمه تعالى در عید کردن با آنها باید به حسب مذهب شیعه اول ماه ثابت شود و حکم قاضى آنها ولو با عدم علم به خلاف اعتبارى ندارد ,واللّه العالم .

سؤال 733 ـاگر هلال ماه رمضان در شهرى دیده شود و در شهرهاى دیگرى که افق آنها یک ساعت و یا دو ساعت فرق دارند اول ماه ثابت مى شود یا نه ؟

پاسخ:بسمه تعالى ثابت مى شود , واللّه العالم .

سؤال 734 ـ بلند بودن ماه و دیر غروب کردن افتاب آیا مى تواند دلیل بر شب دوم بودن باشد ؟

پاسخ:بسمه تعالى بـلـند بودن و دیر غروب کردن ماه دلیل بر شب دوم بودن ماه نیست ولى تطویق علامت شب دوم مى باشد , واللّه العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -