سؤال 726 ـ نظر جنابعالى در باره این که ماه طوق داشته باشد معلوم مى شود که ماه در شب سابق بوده است یا خیر ؟
پاسخ: بسمه تعالى بعید نیست که با داشتن طرق ثابت شود که شب سابق شب اول بوده است , واللّه العالم .
سؤال 727 ـ مگر مى شود در یک ماه دو عید داشته باشیم و یا در یک ماه دو شب قدر که از نظر ماه مثلا در عربستان امروز عید باشدو ایران فردا ؟
پاسخ:بسمه تعالى بنابر نظر کسانى که قائل به لزوم اتفاق در افق هستند روز عیدو شب قدر نسبى است و نسبت بهر یـک روز عید و شب قدر غیراز روز عید و شب قدر در شهر دیگرى است که در افق اتفاق ندارند .ولى این قول مخالف ظاهر ادله است , واللّه العالم .
سؤال 728 ـ عـده اى از مـقلدان حضرت آیة اللّه خوئى ( ره ) به دلیل ناآگاهى از فتواى ایشان , بر مبناى رؤیـت هـلال در ایـران رفـتارکرده و روزه گرفته اند .اکنون حکم روزه هایى که قضا شده وروزه نگرفته اند چیست ؟ و آیا کفاره هم دارد ؟
پاسخ:بسمه تعالى در صـورتـى کـه مـحـرز شود , آن روزى را که روزه نگرفته اند ازماه رمضان بود و رؤیت هلال در بعضى از بلاد ثابت شده بود ,روزه آن روز را باید قضا نماید و کفاره ندارد , واللّه العالم .
سؤال 729 ـآیـا گـفـته رادیوهاى کشورهاى عربى مبنى بر رؤیت هلال ,براى اثبات کافى است یا اقامه بینه لازم است
پاسخ: بسمه تعالى بـه مـجرد گفته آنها رؤیت هلال ثابت نمى شود باید رؤیت هلال به طرقى که در رساله بیان شده است ثابت شود , واللّه العالم .
سؤال 730 ـ بـرخى در زمان حیات مرحوم آیة اللّه خوئى ( ره ) درخصوص مساءله رؤیت هلال به مجتهد دیگر رجوع کرده اند آیااین رجوع صحیح است ؟
پاسخ: بسمه تعالى آنچه ایشان نسبت به آن احتیاط داشتند , عدم ثبوت رؤیت هلال به حکم حاکم بود , ولى در کفایت ثبوت رؤیت هلال در بعضى ازبلاد نسبت به بلاد دیگر ایشان فتوى داشتند .و بنابر این جاى رجوع به مجتهد دیگر نبود , واللّه العالم .
سؤال 731 ـ در فتواى علماء است که : (( اگر هلال ماه رمضان و یا هلال ماه شوال در شهرى ثابت شود , در شهر دیگر ثابت نمى شود ,مگر افق یکى باشد )) معناى یکى بودن افق یعنى چه ؟
پاسخ: بسمه تعالى اشتراک در افق این است که طورى باشد که اگر در یکى ماه دیده شد در دیگرى هم دیده مى شود , اگـرچه نظر ما این است که اشتراک در قسمتى از شب کافى است براى ثبوت هلال در شهرى به جهت رؤیت در شهر دیگر , واللّه العالم .
سؤال 732 ـشـهـرى کـه اکثریت با اهل سنت است و شیعه ها در اقلیت هستند در عید قربان و عیدفطر اگر قطع به خلاف نداشته باشیم مى توانیم با آنها عید بکنیم .و اگر در نجف اشرف ماه راببینند و 29 روز روزه مى گیرند , ولى در استانبول چون سنى هاماه را نمى بینند سى روز روزه مى گیرند , یعنى یک روز بعد ازنجف .وظیفه ما شیعه ها چیست ؟
پاسخ:بسمه تعالى در عید کردن با آنها باید به حسب مذهب شیعه اول ماه ثابت شود و حکم قاضى آنها ولو با عدم علم به خلاف اعتبارى ندارد ,واللّه العالم .
سؤال 733 ـاگر هلال ماه رمضان در شهرى دیده شود و در شهرهاى دیگرى که افق آنها یک ساعت و یا دو ساعت فرق دارند اول ماه ثابت مى شود یا نه ؟
پاسخ:بسمه تعالى ثابت مى شود , واللّه العالم .
سؤال 734 ـ بلند بودن ماه و دیر غروب کردن افتاب آیا مى تواند دلیل بر شب دوم بودن باشد ؟
پاسخ:بسمه تعالى بـلـند بودن و دیر غروب کردن ماه دلیل بر شب دوم بودن ماه نیست ولى تطویق علامت شب دوم مى باشد , واللّه العالم