انهار
انهار
مطالب خواندنی

خوردن و آشامیدن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 647 ـ اگـر دندان روزه دار خون بیاید و کم باشد آن را فرو بردچگونه است ؟ و اگر زیاد باشد چه حکمى دارد ؟

پاسخ: بسمه تعالى فـرو بردن آن جایز نیست بلکه حتى اگر در آب دهان مستهلک باشد بنابر احتیاط فرو نبرد , با تف کردن آن را بیرون بریزد وشستن دهان لازم نیست اگر بواسطه تف کردن ظاهر لبها نجس شد آن ظاهر را تطهر کند , واللّه العالم .

سؤال 688 ـآیا آمپولها و سرمها , چه تقویتى و چه غیر آن در حال روزه اشکال دارد ؟

پاسخ: بسمه تعالى تزریق آمپول روزه را باطل نمى کند , ولى بنابر احتیاط واجب باید از به کار بردن سرم ـ چه غذایى باشد چه تقویتى ـ در حال روزه اجتناب شود , واللّه العالم .

سؤال 697 ـلـوزه هـاى شـخصى سوراخ شده است بعد از خوردن سحرى , گاهى مقدارى از غذا در آن مى ماند و

در روز بیرون مى آید , فرو دادنش چه حکمى دارد ؟

پاسخ:بسمه تعالى اگر ملتفت باشد باید آن را بیرون بریزد . و اگر بدون اختیار فرورفت روزه را باطل نمى کند , واللّه العالم

سؤال 701 ـ اگر با عطسه کردن خلط سینه به فضاى دهان بیاید , فروبردن آن چگونه است ؟

پاسخ: بسمه تعالى اشکال دارد , واللّه العالم .

سؤال 705 ـ کـسـى کـه در حـال نـماز اخلاط سینه اش به فضاى دهان رسیده و حفظ روزه ماه رمضان متوقف , بر باطل کردن نمازباشد و در صورتى که وقت نماز هم تنگ باشد , آیا نماز راباطل کند یا روزه را ؟

پاسخ:بسمه تعالى بلع خلط کند و نماز را ادامه دهد اگر فرض مذکور محقق شود ,واللّه العالم .

سؤال 706 ـ حکم غرغره کردن براى روزه دار ـ با توجه به این که آب به حلق مى رسد , ولى فرو نمى رود ـ چیست
پاسخ: بسمه تعالى اگر به هیچ وجه آب از حلق به جوف منتقل نشود , روزه صحیح است , ولى این فرض بعید است و غیر واقع مى باشد , واللّه العالم .

سؤال 715 ـ آیا فرو بردن چرک گلو باعث باطل شدن روزه مى گردد ؟

پاسخ: بسمه تعالى چنانچه وارد فضاى دهان شده باشد بنابر احتیاط فرو بردن آن روزه را باطل مى کند , واللّه العالم .

سؤال 716 ـ چـنانچه دکتر مریضى را از گرفتن روزه منع نماید ـ با توجه به این که بعضى از دکترها در مسائل شرعى ناآگاهند ـ آیا نظردکتر در این مورد قابل اجرا است و به ان مى توان عمل کرد ؟

پاسخ:بسمه تعالى چـنانچه از دکترى که حاذق و ثقه است خبر دهد که روزه گرفتن براى مریض ضرر دارد , قولش مسموع است , واللّه العالم .

سؤال 717 ـ آیـا فـروبردن وسائل غیر خوراکى ( مانند وسائل معاینات پزشکى ) در دهان در هنگام روزه باعث ابطال روزه مى گردد ؟

پاسخ:بسمه تعالى اگر به حلق برسد یا از حلق پائین رود اشکال دارد , واللّه العالم .

سؤال 719 ـ شخص روزه دار اگر یقین کند که دود به حلقش نمى رسد ,آیا مى تواند سیگار بکشد ؟

پاسخ: بسمه تعالى براى روزه دار احتیاط واجب آن است که سیگار نکشد , واللّه العالم .

سؤال 720 ـ اگـر روزه دار یـقین کند که خمیر مسواک به حلق نمى رسد ,آیا مى تواند همراه مسواک از خمیر استفاده نماید ؟

پاسخ: بسمه تعالى مانعى ندارد , واللّه العالم .

سؤال 721 ـ آیا روزه دار آدامسى که مزه شیرینى دارد مى تواندبجود ؟

پاسخ:بسمه تعالى اگر شیرینى داشته باشد اشکال دارد , واللّه العالم .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -