انهار
انهار
مطالب خواندنی

قضا و کفاره

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 657 ـاگـر کـسـى روزه اش را با تربت سیدالشهداء ( ع ) در ماه رمضان عمدا افطار کند آیا کفاره جمع واجب مى شود ؟ و آیاافطار به حرام کرد ؟

پاسخ:بسمه تعالى اسـتشفاء به تربت حضرت سیدالشهداء ( ع ) جائز است اگر به این قصد خورده

سؤال 658 ـ اگـر کسى در ماه رمضان ابتدا با یک شى ء حلال روزه اش رابخورد و بعد بلافاصله یک فعل حرام انجام داده آیا کفاره جمع تعلق مى گیرد ؟

پاسخ: بسمه تعالى در غـیر جماع کفاره جمع در فرض مذکور واجب نیست و درصورت جماع حرام احتیاط در کفاره جمع است , واللّه العالم .

سؤال 659 ـ کـسـى که بالغ شده لکن جاهل به علائم بلوغ بوده و در ماه مبارک رمضان افطار نموده آیا کفاره دارد ؟
پاسخ:بسمه تعالى کفاره ندارد ولى قضا واجب است , واللّه العالم .

سؤال 660 ـ در ماه رمضان شخصى که از شب نیت دارد که فردا قبل ازظهر مسافرت کند ایا واجب است کـه از طـلوع فجر تا وقتى که به حد ترخص برسد روزه باشد و نیت روزه بکند و یا اینکه وظیفه اش فقط مجرد امساک از مفطرات است و قصد روزه نباید بکند ؟

پاسخ: بسمه تعالى واجب است نیت روزه کند , واللّه العالم .

سؤال 661 ـ شـخـصـى مـکـلفى در روز ماه رمضان قبل از ظهر از وطن خود خارج شد و به سفر رفت .
سفرى که موجب قصر نمازاست و در همان روز از سفر برگشت و قبل از زوال به وطن خود رسید و از طـلوع فجر تا ان وقت هیچ مفطرى غیر از سفرانجام نداده ایا واجب است بر این شخص که در ان روز روزه بگیرد بدون اینکه قضاء روزه ان روز بر او واجب شود یانه ؟

پاسخ:بسمه تعالى واجب است روزه بگیرد و قضا ندارد , واللّه العالم .

سؤال 663 ـ اگر مستحاضه کثیره براى نماز مغرب و عشاء غسل ننمودولکن براى نماز شب غسل کرد آیا روزه او صحیح است ؟

پاسخ: بسمه تعالى بنابر احتیاط آن روز را روزه بگیرد و بعد قضا کند , واللّه العالم .

سؤال 671 ـآیـا بـراى فدیه روزه ماه رمضان مى شود غیر از گندم , جو ,خرما و کشمش از بقیه طعامها مثل برنج و گوشت و حبوبات داد ؟ و آیا مى شود نان داد , با این که وزن نان نسبت به گندم کمتر است ؟

پاسخ:بسمه تعالى هر چه به آن طعام گفته شود کفایت مى کند چه نان و چه غیرنان , ولى احتیاط در ترک گوشت خام است , واللّه العالم .

سؤال 672 ـ اگر کسى بعد از ماه رمضان بفهمد که غسلهایى که انجام مى داده مطابق فتواى مجتهدش نبوده و او هم خیال مى کرده این طور صحیح است , آیا باید روزه ها را قضا نماید ؟

پاسخ:بسمه تعالى قضا ندارد , واللّه العالم .

سؤال 675 ـکـسـى که کفاره رمضان دو ماه روزه به گردن اوست ونتوانسته تاکنون بگیرد ایا به روزه سال بعد ضرر مى رساند ؟

پاسخ:بسمه تعالى به روزه رمضان سال بعدى ضرر ندارد اگر چه چند سال فاصله شود , واللّه العالم .

سؤال 686 ـ کسى که هنگام حمل نمى تواند روزه بگیرد و حالش بهم مى خورد .و پس از حمل هم تا یک سال بچه شیر مى دهد , آیاقضاى روزه بر او واجب است ؟ هم چنین کفاره دارد یا نه ؟

پاسخ: بسمه تعالى قضا دارد و کفاره ندارد , ولى باید براى هر روز یک مد ( 750 گرم )طعام بدهد , واللّه العالم .

سؤال 689 ـ کسى که در ماه رمضان غسل جنابت کرده و مدتى روزه گرفته و نماز خوانده است .بعد از چند روز فهمیده غسل باطل بوده تکلیف روزه او چیست ؟

پاسخ:بسمه تعالى روزه هایش صحیح است , ولى نمازهایش را باید قضا نماید ,واللّه العالم .

سؤال 692 ـ آیا با ساعت مى توان سحرى خورد یا افطار کرد هرگاه خلاف افق باشد , چه باید کرد ؟

پاسخ: بسمه تعالى باید قضاى آن را هم بگیرد .و نظر به ساعت حکم نظر به افق راندارد , واللّه العالم .

سؤال 695 ـ فردى دو ماه رمضان را پى در پى مریض بوده و در آن مریضى از دنیا رفته آیا قضاى روزه بر پسر بزرگش واجب است در حالى که فدیه هم نداد ؟ آیا از اصل مال کم شود ؟

پاسخ:بسمه تعالى قضا ندارد .و فدیه را بدون وصیت لازم نیست از ثلث یا اصل ترکه خارج کنند , واللّه العالم .

سؤال 703 ـزنـى به خاطر باردارى یا مرض روزه نگرفته و بیش از یک سال از آن مى گذرد که ذمه اش مشغول است , آیا باید دو فدیه یکى براى گذشتن وقت آن , و دیگرى براى قضاى روزه بپردازد ؟

پاسخ: بسمه تعالى چنانچه ترک قضا تا ماه رمضان بعد از روى عذر بود , یک فدیه کافى است , واللّه العالم .

سؤال 700 ـ اگـر شـخصى مکلف شد و پدر و مادرش با روزه گرفتن اومخالفت کردند به این دلیل که سلامتى فرزند

به خطر مى افتد ,آیا علاوه بر قضاى روزه ها کفاره هم بر او مى باشد ؟

پاسخ:بسمه تعالى اگـر احـتمال مى داد به واسطه تشخیص پدر و مادر مى شود روزه را افطار کرد کفاره ندارد , ولى باید آن روزه ها را قضا کند , واللّه العالم .

سؤال 712 ـ شخصى 5 روز روزه قضا دارد , و 5 روز هم به رمضان سال بعدى مانده , آیا مى تواند مسافرت کند ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگـر نـاچـار بـه سفر نباشد احتیاط آن است که قضاى روزه را به سال آینده تاءخیر نیندازد , واللّه العالم .

سؤال 713 ـ این جانب روزه نذرى دارم , آن هم روز معین .در آن روزروزه بودم به اجبار دوستانم روزه را افطار نمودم , آیا قضا وکفاره دارد ؟

پاسخ: بسمه تعالى قضاى آن روز لازم است و اگر مضطر یا مکره نبوده کفاره هم دارد , واللّه العالم

سؤال714 ـشـخـصى در یک ماه رمضان همه روزه براى این که به علتى خود یا فرزندش نمى توانستند روزه بـگـیـرنـد ـ ظـاهرا به علت ضعف بوده ـ از تهران به قصد سفر خارج مى شده و از حدترخص مـى گـذشته , ولى اقطار نمى کرده مجددا به تهران برمى گشته ـ البته قبل از ظهر ـ و در منزل افـطـار مـى کـرده حال بفرمایید با توجه به جهل به مسئله , آیا نامبرده بایستى کفاره عمد بپردازد یـعـنـى بـراى هـر روز 60 مسکین را طعام دهد ؟ یاحکم دیگرى دارد ؟ نیز چنانچه کفاره عمد به عـهـده اش آیدبایستى روزانه 60 نفر مسکین را یک چارک نان بدهد یا هرچند نفر که مقدور بود و بـفـرمـایـیـد آیـا مـى شـود در مدت یک سال براى اداى کفاره عمد یک ماه 1800 نفر را به تناوب اطعام نمود ؟

پاسخ: بسمه تعالى کفاره ندارد , و در کفاره عمد اگر براى هر روز شصت نفر مسکین را ولو هر چند نفر را در یک روز اطعام کند کفایت مى کند و براى روز دیگر نیز مى تواند همان شصت نفر را اطعام نماید , واللّه العالم .

سؤال 724 ـ اگر کسى که روزه دار است کارى انجام دهد و فکر کندروزه اش باطل شده و نهار بخورد یا کار باطل کننده روزه راانجام دهد , در صورتى که بعدا به اشتباه خود پى ببرد که روزه باطل نشده آیا باید قضاى روزه را بگیرد یا با یک کفاره بدهد ؟

پاسخ: بسمه تعالى اگـر کـارى را انجام داد که مى داند حرام است و خیال کرد روزه اش باطل شده و کارى که باطل کـنـنـده اسـت انـجـام داد هـم قضا و هم کفاره دارد و اگر عمل اول حرام نبود فقط قضا دارد , واللّه العالم .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -