بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عَینَ الحَیاة
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصَالِحین
نقش قرآن در زندگی
فهرست احادیث:
{۱} هنگام فتنه سراغ قرآن بروید
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ ...
و لَهُ ظَهْرٌوَ بَطْنٌ فَظاهِرُهُ حُكْمٌ وَ باطِنُهُ عِلْمٌ ...
فيهِ مَصابيحُ الْهُدى وَ مَنارُ الْحِكْمَةِ وَ دَليلٌ عَلَى الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ.
هنگامى كه فتنه ها چون پاره هاى شب تار بر شما مشتبه شود ، به قرآن روبیاوريد ...
براى قرآن ظاهرى و باطنى است، ظاهر آن حكمت و باطن آن دانش است ...
در قرآن چراغ هاى هدايت و نشانه هاى حكمت و راهنماى معرفت هست، براى كسى كه ويژگى اش را شناخت.
کافی ج ۲ ص ۵۹۹ ح ۲.
{۲} مزایای با قرآن بودن
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): وَاعْلَمُوا أنَّ هَذا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِی لا یَغُشُّ وَالْهادِی الَّذِی لا یُضِلُّ، وَالْمُحَدِّثُ الَّذِی لا یَکْذِبُ، وَ ما جالَسَ هَذا الْقُرْآنَ أحَدٌ إِلا قامَ عَنْهُ بِزِیادَةٍ أوْ نُقْصانٍ: زِیادَةٍ فِی هُدىً، وَ نُقْصَانٍ مِنْ عَمىً.وَاعْلَمُوا أنَّهُ لَیْسَ عَلى أحَدٍ بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فاقَةٍ، وَ لا لِأحَدٍ قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً، فاسْتَشْفُوهُ مِنْ أدْوائِکُمْ، وَاسْتَعِینُوا بِهِ عَلَى لَأوَائِکُمْ، فَإِنَّ فِیهِ شِفاءً مِنْ أکْبَرِ الدَّاءِ،وَ هُوَ الْکُفْرُ وَالنِّفاقُ وَالْغَیُّ وَالضَّلالُ، فَاسْاءَلُوا اللَّهَ بِهِ، وَ تَوَجَّهُوا إِلَیْهِ بِحُبِّهِ، وَ لا تَسْاءَلُوا بِهِ خَلْقَهُ، إِنَّهُ ما تَوَجَّهَ الْعِبادُ إِلَى اللَّهِ تَعالى بِمِثْلِهِ. وَاعْلَمُوا أنَّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ، وَ قائِلٌ مُصَدَّقٌ، وَ أنَّهُ مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ شُفِّعَ فِیهِ، وَ مَنْ مَحَلَ بِهِ الْقُرْآنُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ صُدِّقَ عَلَیْهِ، فَإِنَّهُ یُنادِی مُنادٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ: «ألا إِنَّ کُلَّ حارِثٍ مُبْتَلى فِی حَرْثِهِ وَ عاقِبَةِ عَمَلِهِ غَیْرَ حَرَثَةِ الْقُرْآنِ» فَکُونُوا مِنْ حَرَثَتِهِ وَ أتْباعِهِ، وَاسْتَدِلُّوهُ عَلَى رَبِّکُمْ وَاسْتَنْصِحُوهُ عَلَى أنْفُسِکُمْ، وَاتَّهِمُوا عَلَیْهِ آرَاءَکُمْ، وَاسْتَغِشُّوا فِیهِ أهْوَاءَکُمْ.
آگاه باشید! همانا این قرآن پنددهنده اى است که نمى فریبد، و هدایت کننده اى است که گمراه نمى سازد، و سخنگویى که هرگز دروغ نمى گوید. کسى با قرآن همنشین نشد مگر آنکه بر او افزود یا از او کاست، افزودن در هدایت و کاهش از کوردلى و گمراهى.
آگاه باشید کسى با داشتن قرآن، نیازى ندارد، و بدون قرآن بى نیاز نخواهد بود، پس درمان خود را از قرآن بخواهید، و در سختیها از قرآن یارى بطلبید، که در قرآن درمان بزرگترین بیماریها یعنى کفر و نفاق و سرکشى و گمراهى است، پس به وسیله قرآن خواسته هاى خود را از خدا بخواهید، و با دوستى قرآن بخدا روى آورید، و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزى نخواهید، زیرا وسیله اى براى تقرب بندگان بخدا، بهتر از قرآن وجود ندارد.
آگاه باشید، که شفاعت قرآن پذیرفته شده، و سخنش تصدیق مى گردد، آن کس که در قیامت، قرآن شفاعتش کند بخشوده مى شود، و آن کس که قرآن از او شکایت کند محکوم است، در روز قیامت ندادهنده اى بانگ مى زند که: «آگاه باشید امروز هر کس گرفتار بذرى است که کاشته و عملى است که انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن.»
پس شما در شمار عمل کنندگان به قرآن باشید، از قرآن پیروى کنید، با قرآن خد ا را بشناسید، و خویشتن را با قرآن اندرز دهید، و راى و نظر خود را برابر قرآن متهم کنید، و خواسته هاى خود را با قرآن نادرست بشمارید.
نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶.
{۳} همنشینی با قرآن موجب فزونی و کاستی
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی .
هیچ کس با این قرآن همنشین نشد ، مگر آن که چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود؛ فزونی در هدایت، و کاستی ازکوردلی.
نهج البلاغه خطبه ۱۷۶.
{۴} سخن خدا استوارترین راهنما
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا ، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم .
هر کس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد ، به استوارترین راه ها هدایت می شود .
نهج البلاغه خطبه ۱۴۷.
{۵} هدایت فقط در قرآن
قال الرّضا (علیه السلام): لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا.
هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد .
امالی صدوق ۴۳۸.
{۶} قرآن برترین سخن
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): یاعَلی ! سَیِّدُ الکَلامِ القُرآنُ.
ای علی ! برترین سخن، قرآن است .
تفسیرابی الفتوح ۲/۳۱۹.
{۷} موجب توانمندی و رفع فقر
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اَلقُرآنُ غِنًی لاغِنی دونَهُ وَ لا فَقرَ بَعدَهُ .
قرآن، توانمندی است که هیچ توانی جایگزین آن نمی شود وپس از آن هیچ فقری باقی نمی ماند.
تفسیرابی الفتوح ۱/۱۹.
{۸} برتری سخن قرآنی
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ کَفَضلِ اللهِ عَلی خَلقِهِ
برتری قرآن بر سایر سخنان، همانند برتری خداوند است بر بندگانش .
جامع الاخبار۴۷.
{۹} راستی و رسایی و نیکوپی در قرآن
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اَصدَقُ القَولِ وَ اَبلَغُ المَوعِظَةِ وَ اَحسَنُ القَصَصِ، کِتابُ اللهِ .
راست ترین گفتار و رساترین پندها و نیکوترین قصه ها کتاب خداست .
امالی صدوق ۳۹۴.
{۱۰} قرآن برترین ذکر
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): اَفضَلُ الذِّکرِ القُرآنُ بِهِ تُشرَحُ الصُّدورِ وَ تَستَنیرُ السَّرائِرِ.
برترین ذکر، قرآن است، به وسیله آن سینه ها گشوده وپوشیده ها روشن شود.
شرح غررالحکم ۲/۴۵.
{۱۱} دل فقط با قرآن جلا میابد
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ .
قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست .
نهج البلاغه خطبه ۱۷۶.
{۱۲} قرآن ظظاهرش شگفت و باطنش ژرف
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): اِنَّ القُرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ .
ظاهر قرآن شگفت انگیز و زیبا و باطنش ژرف و عمیق است .
اصول کافی ۲/۵۹۹.
{۱۳} حاملان قرآن در بهشت معروفند
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): حَمَلةُ القُرآنِ عُرَفاءُ اَهلِ الجَنَّةِ.
حاملان قرآن معروف ترین اهالی بهشت هستند .
اصول کافی ۲/۶۰۶.
{۱۴} حاملان قرآن شریفان امتند
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اَشرافُ اُمَّتی حَمَلةُ القُرآنِ .
شریفان امت من حاملان قرآنند .
خصال صدوق ۱/۷.
{۱۵} اهل قرآن خاصان درگاهند
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اَهلُ القُرآنِ اَهلُ اللهِ وَخاصَّتُهُ .
اهل قرآن اهل خدا و خاصان بارگاه اویند .
مجمع البیان ۱/۱۵.
{۱۶} قرآن ادبستان است
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدَبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدَبَتَهُ مَا استَطَعتُم .
این قرآن ادبستان خداوند است پس تا آنجا که می توانید از این ادبستان بیاموزید.
مجمع البیان ۱/۱۶.
{۱۷} قرآن ضیافت خدا
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم .
این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید.
مجمع البیان ۱/۱۶.
{۱۸} بهترین شما اهل تعلیم و تعلّم قرآن
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ .
بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد .
مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵.
{۱۹} پاداش تعلیم قرآن
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): مَن عَلَّمَ آیَةً فی کِتابِ اللهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجرُها ما تُلِیَت .
هر که آیه ای از کتاب خدا را به دیگری بیاموزد، پاداش آن آیه، تا زمانی که خوانده می شود به او نیز می رسد.
مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵.
{۲۰} قرآن نیکوترین سخن
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): تَعَلَّمُوا القُرآنَ ؛ فَاِنَّهُ اَحسَنُ الحَدیثِ .
قرآن را فرا گیرید، زیرا که قرآن نیکوترین سخن هاست.
نهج البلاغه خطبه ۱۱۰.
{۲۱} مؤمن از دنیا نمی رود مگر با قرآن
قال الصادق (علیه السلام): یَنبَغی لِلمُؤمِنِ اَن لا یَموتَ ، حَتّی یَتَعَلَّمَ القُرآنَ ، اَو یَکونَ فی تَعلیمِهِ .
شایسته است که مؤمن از دنیا نرود، مگر آن که قرآن را فرا گیرد ویا در حال آموختن آن باشد.
اصول کافی ۲/۶۰۷.
{۲۲} فرزندانتان را قرآن بیاموزید
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اَدِّبوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِیِّکُم وَ حُبِِّ اَهلِ بَیتِهِ وَ قِراءَةِ القُرآنِ .
فرزندان خود را برسه خصلت تربیت کنید، دوستی پیامبرتان و دوستی اهل بیتش و قرائت قرآن.
ینابیع المودة /۲۷۱.
{۲۳} حق فرزند آموختن قرآن به اوست
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ .
حق فرزند برپدر این است که: او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد.
نهج البلاغه حکمت ۳۹۹.
{۲۴} آموختن قرآن موجب آمیختن گوشت و خون با قرآن است
قال الصادق (علیه السلام): مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ .
هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند ، قرآن با گوشت وخونش آمیخته گردد .
اصول کافی ۲/۶۰۳.
{۲۵} قرآن مانع عذاب قلب
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ .
خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمی کند .
امالی طوسی ۱/۶.
{۲۶} قلب بی قرآن مانند خانه ویران
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اَلقَلبُ الَّذی لَیسَ فیهِ شَیءٌ مِنَ القُرآنِ کَالبَیتِ الخَرِبِ .
قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، هم چون خانه ویران است .
کشف الاسرار میبدی ۷/۴۰۵.
{۲۷} قرآن برترین عبادت
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اَفضَلُ العِبادَةِ قَراءَةُ القُرآنِ .
برترین عبادت، خواندن قرآن است.
مجمع البیان ۱/۱۵.
{۲۸} قرآن خانه را نورانی کند
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): نَوِّروا بُیوتَکُم بِتِلاوَةِ القُرآنِ .
خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید .
اصول کافی ۲/۶۱۰.
{۲۹} در هر حال باید قرآن بخوانید
فی وَصیَّةِالنَّبیِّ لِعَلٍّی (عَلَیهِما وَ آلِهِمَا السَّلام): وَ عَلَیکَ بِتِلاوَةِالقُرآنِ عَلی کُلِّ حالٍ .
یا علی! برتو باد که در همه حال قرآن تلاوت کنی.
اصول کافی ۷/۷۹.
{۳۰} قرآن موجب داشتن خانه در بهشت گردد
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): مَن کانَ القُرآنُ حَدیثَهُ وَ المَسجِدُ بَیتَهُ، بَنَی اللهُ لَهُ بَیتًا فِی الجَنَّةِ .
هر که قرآن سخنش باشد و مسجدخانه اش، خداوند برای او خانه ای در بهشت بنا کند .
امالی صدوق /۴۰۵.
{۳۱} قلب با قرآن جلا پیدا میکند
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اِنَّ هذِهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَةُ القُرآنِ .
براستی این قلبها زنگار می گیرد، همان طور که آهن زنگار می گیرد، جلای قلب ها قرائت قرآن است.
ارشاد القلوب / ۷۸.
{۳۲} قرآن خواندن با خدا صحبت کردن است
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): اِذا اَحَبَّ اَحَدَکُم اَن یُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلیَقرَءِ القُرآنَ.
هرگاه یکی از شما دوست بدارد با پروردگارش سخن بگوید، قرآن بخواند .
کنزالعمال ۱/۵۱۰.
{۳۳} قرائت قرآن موجب فزونی برکت و آمدن فرشتگان و دور شدن شیاطین گردد
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): اَلبَیتُ الَّذی یُقرَآُ فیهِ القُرآنُ وَ یُذکَرُ اللهُ – عَزَّ وَ جَلَّ – فیهِ تَکثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِکةُ وَ تَهجُرُهُ الشَّیاطینُ .
خانه ای که در آن قرآن خوانده شود و خدا را به یاد آرند، برکتش فزونی یابد و فرشتگان به آن خانه درآیند و شیاطین از آن دوری جویند.
اصول کافی ۲/۶۱۰.
{۳۴} قرآن پیمان خداوند
قال الصادق (علیه السلام): اَلقُرآنُ عَهدُ اللهِ اِلی خَلقِهِ فَقَد یَنبَغی لِلمَرءِ المُسلِمِ اَن یَنظُرَ فی عَهدِه وَ اَن یَقرَأَ مِنهُ فی کُلِّ یَومٍ خَمسینَ آیَةً .
قرآن پیمان خداوند است با بندگانش، شایسته آن است که انسان مسلمان در پیمان خود نظر کند و هر روز پنجاه آیه از آن را بخواند.
اصول کافی ۲/۶۰۹.
{۳۵} قرآن رها شده
قال الصادق (علیه السلام): ثَلاثَةٌ یَشکُونَ اِلَی اللهِ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ مَسجِدٌ خَرابٌ لا یُصَلّی فیهِ اَهلُهُ وَ عالِمٌ بَینَ جُهّالٍ وَ مُصحَفٌ مُعَلَّقٌ قَد وَقَعَ عَلَیهِ الغُبارُ لا یُقرَاُ فیهِ.
سه گروه نزد خدا شکایت می برند : مسجد ویرانی که مردم در آن نماز نخوانند، عالمی که بین جاهلان تنها بماند و قرآن رها شده و غبار گرفته ای که خوانده نمی شود.
اصول کافی ۲/۶۱۳.
{۳۶} قرآن را از رو بخوانید
قال الصادق (علیه السلام): قِراءَةُ القُرآنِ فِی المُصحَفِ تُخَفِّفُ العَذابَ عَنِ الوالِدَینِ وَ لَو کانا کافِرَینِ.
خواندن قرآن از روی آن، عذاب را از والدین سبک می سازد ؛ اگر چه آن دو کافر باشند .
اصول کافی ۲/۶۱۳.
{۳۷} صدای خوش زیور قرآن
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): لِکُلِّ شَیءٍ حِلیَةٌ وَ حِلیَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسنُ.
هرچیزی را زیوری باشد و زیور قرآن صدای خوش است.
اصول کافی ۲/۶۱۵.
{۳۸} قرآن علم اول و آخر
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ، فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ.
هر که علم اولین و آخرین را می خواهد، باید آن را در قرآن بجوید.
کنزل العمال ج۱ ص۵۴۸.
{۳۹} پاداش مساوی قاری و مستمع قرآن
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): قارِئُ القُرآنِ وَ المُستَمِعُ فِی الأَجرِ سَواءٌ.
قاری قرآن و گوش کننده آن درپاداش مساوی هستند.
مستدرک الوسائل ۴/ ۲۶۱.
{۴۰} خیر تدبّر در قرآن است
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): اَلا لا خَیرَ فی قِراءَةٍ لَیسَ فیها تَدَبُّرٌ .
آگاه باشید در قرآن خواندنی که تدبر در آن نباشد، خیری نیست .
اصول کافی ۱/۳۶.
{۴۱} فضیلتهای شگفت انگیز قرآن
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): يَا سَلْمَانُ عَلَيْكَ بِقِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ؛
فَإِنَّ قِرَاءَتَهُ كَفَّارَةٌ لِلذُّنُوبِ وَ سِتْرٌ فِي اَلنَّارِ وَ أَمَانٌ مِنَ اَلْعَذَابِ
وَ يُكْتَبُ لِمَنْ يَقْرَؤُهُ بِكُلِّ آيَةٍ ثَوَابُ مِائَةِ شَهِيدٍ
وَ يُعْطَى بِكُلِّ سُورَةٍ ثَوَابَ نَبِيٍّ وَ يَنْزِلُ عَلَى صَاحِبِهِ اَلرَّحْمَةُ وَ يَسْتَغْفِرُ لَهُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ اِشْتَاقَتْ إِلَيْهِ اَلْجَنَّةُ وَ رَضِيَ عَنْهُ اَلْمَوْلَى
وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ إِذَا قَرَأَ اَلْقُرْآنَ نَظَرَ اَللَّهُ إِلَيْهِ بِالرَّحْمَةِ وَ أَعْطَاهُ بِكُلِّ آيَةٍ أَلْفَ حُورٍ
وَ أَعْطَاهُ بِكُلِّ حَرْفٍ نُوراً عَلَى اَلصِّرَاطِ
فَإِذَا خَتَمَ اَلْقُرْآنَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ ثَوَابَ ثَلاَثِمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ نَبِيّاً بَلَّغُوا رِسَالاَتِ رَبِّهِمْ
وَ كَأَنَّمَا قَرَأَ كُلَّ كِتَابٍ أَنْزَلَ اَللَّهُ عَلَى أَنْبِيَائِهِ
وَ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ وَ لاَ يَقُومُ مِنْ مَقَامِهِ حَتَّى يَغْفِرَ اَللَّهُ لَهُ وَ لِأَبَوَيْهِ
وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ بِكُلِّ سُورَةٍ فِي اَلْقُرْآنِ مَدِينَةً فِي اَلْجَنَّةِ اَلْفِرْدَوْسِ كُلُّ مَدِينَةٍ مِنْ دُرَّةٍ خَضْرَاءَ فِي جَوْفِ كُلِّ مَدِينَةٍ أَلْفُ دَارٍ فِي كُلِّ دَارٍ مِائَةُ أَلْفِ حُجْرَةٍ فِي كُلِّ حُجْرَةٍ مِائَةُ أَلْفِ بَيْتٍ مِنْ نُورٍ عَلَى كُلِّ بَيْتٍ مِائَةُ أَلْفِ بَابٍ مِنَ اَلرَّحْمَةِ عَلَى كُلِّ بَابٍ مِائَةُ أَلْفِ بَوَّابٍ بِيَدِ كُلِّ بَوَّابٍ هَدِيَّةٌ مِنْ لَوْنٍ آخَرَ وَ عَلَى رَأْسِ كُلِّ بَوَّابٍ مِنْدِيلٌ مِنْ إِسْتَبْرَقٍ خَيْرٌ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا وَ فِي كُلِّ بَيْتٍ مِائَةُ دُكَّانٍ مِنَ اَلْعَنْبَرِ سَعَةُ كُلِّ دُكَّانٍ مَا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ وَ فَوْقَ كُلِّ دُكَّانٍ مِائَةُ أَلْفِ سَرِيرٍ وَ عَلَى كُلِّ سَرِيرٍ مِائَةُ أَلْفِ فِرَاشٍ مِنَ اَلْفِرَاشِ إِلَى اَلْفِرَاشِ أَلْفُ ذِرَاعٍ وَ فَوْقَ كُلِّ فِرَاشٍ حَوْرَاءُ عَيْنَاءُ اِسْتِدَارَةُ عَجِيزَتِهَا أَلْفُ ذِرَاعٍ وَ عَلَيْهَا مِائَةُ أَلْفِ حُلَّةٍ يُرَى مُخُّ سَاقَيْهَا مِنْ وَرَاءِ تِلْكَ اَلْحُلَلِ وَ عَلَى رَأْسِهَا تَاجٌ مِنَ اَلْعَنْبَرِ مُكَلَّلٌ بِالدُّرِّ وَ اَلْيَاقُوتِ وَ عَلَى رَأْسِهَا سِتُّونَ أَلْفَ ذُؤَابَةٍ مِنَ اَلْمِسْكِ وَ اَلْغَالِيَةِ وَ فِي أُذُنَيْهَا قُرْطَانِ وَ شَنْفَانِ وَ فِي عُنُقِهَا أَلْفُ قِلاَدَةٍ مِنَ اَلْجَوْهَرِ بَيْنَ كُلِّ قِلاَدَةٍ أَلْفُ ذِرَاعٍ وَ بَيْنَ يَدَيْ كُلِّ حَوْرَاءَ أَلْفُ خَادِمٍ بِيَدِ كُلِّ خَادِمٍ كَأْسٌ مِنْ ذَهَبٍ فِي كُلِّ كَأْسٍ مِائَةُ أَلْفِ لَوْنٍ مِنَ اَلشَّرَابِ لاَ يُشْبِهُ بَعْضُهُ بَعْضاً فِي كُلِّ بَيْتٍ أَلْفُ مَائِدَةٍ وَ عَلَى كُلِّ مَائِدَةٍ أَلْفُ قَصْعَةٍ وَ فِي كُلِّ قَصْعَةٍ مِائَةُ أَلْفِ لَوْنٍ مِنَ اَلطَّعَامِ لاَ يُشْبِهُ بَعْضُهُ بَعْضاً يَجِدُ وَلِيُّ اَللَّهِ مِنْ كُلِّ لَوْنٍ مِائَةَ لَذَّةٍ
يَا سَلْمَانُ اَلْمُؤْمِنُ إِذَا قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَبْوَابَ اَلرَّحْمَةِ
وَ خَلَقَ اَللَّهُ بِكُلِّ حَرْفٍ يَخْرُجُ مِنْ فَمِهِ مَلَكاً يُسَبِّحُ لَهُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ
وَ إِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ بَعْدَ تَعَلُّمِ اَلْعِلْمِ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ مِنْ قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ
وَ إِنَّ أَكْرَمَ اَلْعِبَادِ إِلَى اَللَّهِ بَعْدَ اَلْأَنْبِيَاءِ اَلْعُلَمَاءُ ثُمَّ حَمَلَةُ اَلْقُرْآنِ
يَخْرُجُونَ مِنَ اَلدُّنْيَا كَمَا يَخْرُجُ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ يُحْشَرُونَ مِنْ قُبُورِهِمْ مَعَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ يَمُرُّونَ عَلَى اَلصِّرَاطِ مَعَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ يَأْخُذُونَ ثَوَابَ اَلْأَنْبِيَاءِ
فَطُوبَى لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ وَ حَامِلِ اَلْقُرْآنِ مِمَّا لَهُمْ عِنْدَ اَللَّهِ مِنَ اَلْكَرَامَةِ وَ اَلشَّرَفِ
وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَضْلُ اَلْقُرْآنِ عَلَى سَائِرِ اَلْكَلاَمِ كَفَضْلِ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ
وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْقُرْآنُ غِنًى لاَ غِنَى دُونَهُ وَ لاَ فَقْرَ بَعْدَهُ
وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْقُرْآنُ مَأْدُبَةُ اَللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اِسْتَطَعْتُمْ
إِنَّ هَذَا اَلْقُرْآنَ هُوَ حَبْلُ اَللَّهِ وَ هُوَ اَلنُّورُ اَلْمُبِينُ وَ اَلشِّفَاءُ اَلنَّافِعُ فَاقْرَءُوهُ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَأْجُرُكُمْ عَلَى تِلاَوَتِهِ بِكُلِّ حَرْفٍ عَشْرَ حَسَنَاتٍ أَمَا إِنِّي لاَ أَقُولُ الم حَرْفٌ وَاحِدٌ وَ لَكِنْ أَلِفٌ وَ لاَمٌ وَ مِيمٌ ثَلاَثُونَ حَسَنَةً
وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلْقُرْآنُ أَفْضَلُ كُلِّ شَيْءٍ دُونَ اَللَّهِ
فَمَنْ وَقَّرَ اَلْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اَللَّهَ وَ مَنْ لَمْ يُوَقِّرِ اَلْقُرْآنَ فَقَدِ اِسْتَخَفَّ بِحُرْمَةِ اَللَّهِ
وَ حُرْمَةُ اَلْقُرْآنِ عَلَى اَللَّهِ كَحُرْمَةِ اَلْوَالِدِ عَلَى وُلْدِهِ
وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَمَلَةُ اَلْقُرْآنِ هُمُ اَلْمَحْفُوفُونَ بِرَحْمَةِ اَللَّهِ اَلْمَلْبُوسُونَ نُورَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
يَا حَمَلَةَ اَلْقُرْآنِ تَحَبَّبُوا إِلَى اَللَّهِ بِتَوْقِيرِ كِتَابِهِ يَزِدْكُمْ حُبّاً وَ يُحَبِّبْكُمْ إِلَى خَلْقِهِ يُدْفَعُ عَنْ مُسْتَمِعِ اَلْقُرْآنِ شَرُّ اَلدُّنْيَا وَ يُدْفَعُ عَنْ تَالِي اَلْقُرْآنِ بَلْوَى اَلْآخِرَةِ وَ اَلْمُسْتَمِعُ آيَةً مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ خَيْرٌ مِنْ ثَبِيرٍ ذَهَباً وَ لَتَالِي آيَةٍ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ خَيْرٌ مِنْ تَحْتِ اَلْعَرْشِ إِلَى تُخُومِ اَلسُّفْلَى
وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنْ أَرَدْتُمْ عَيْشَ اَلسُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ اَلشُّهَدَاءِ وَ اَلنَّجَاةَ يَوْمَ اَلْحَسْرَةِ وَ اَلظَّلَلَ يَوْمَ اَلْحَرُورِ وَ اَلْهُدَى يَوْمَ اَلضَّلاَلَةِ فَادْرُسُوا اَلْقُرْآنَ فَإِنَّهُ كَلاَمُ اَلرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِي اَلْمِيزَانِ.
جامع الأخبار سبزواری ص ۱۱۳.
* مرحوم آیات عظام: خویی و گلپایگانی در سن پیری قرآن را حفظ کردند.
* مرحوم آیةالله العظمی بروجردی در سن پیری احساس فقر میکردند با حفظ قرآن غنی شدند.
* دستور آقا امام زمان علیه السلام به مرحوم آیةالله العظمی مرعشی نجفی به:
خواندن سوره یس بعد از نماز صبح
خواندن سوره نبأ بعد از نماز ظهر
خواندن سوره عصر بعد از نماز عصر
خواندن سوره واقعه بعد از نماز مغرب
خواندن سوره ملک بعد از نماز عشا
برگرفته از وصیت نامه مرحوم آیةالله مرعشی
* قرآن بهترین پاداش و عنایت الهی به فرد محبوب کربلای کاظم ساروقی.
* شیخ طبرسی در تفسیر «مجمع البیان» خبری را چنین نقل کرده است که: زمانی پیغمبر (صلی الله علیه وآله و سلّم) می خواست سپاهی را برای جنگ مأموریت دهد.
برای تعیین سپهدار یکایک ایشان را پیش خود می خواند و از هر کدام می پرسید از قرآن چه مقدار آموخته اید؟
نوبت به جوانی رسید که سنّش از همه کمتر بود. فرمود: از قرآن چقدر آموخته ای؟
عرض کرد: فلان و فلان سوره و سوره بقره را.
فرمان داد حرکت کنید که این جوان امیر شماست.
عرض کردند: این جوان از همه ما کوچکتر است!
در جواب فرمود: ولی به همراه او سوره بقره است. (او صاحب این امتیاز است.)