انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۳) خلوت با نامحرم {احادیث، احکام و...}

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
احادیث و احکام شرعی خلوت با نامحرم و نماز خواندن دو نامحرم در مکان خلوت
 
فهرست مطالب:
(۱) چند حدیث در باره خلوت با نامحرم
(۲) احکام شرعی خلوت با نامحرم
(۳) خلوت دو نامحرم در جایی كه كسي آنجا نباشد یا نتواند وارد شود
(۴) نماز خواندن دو نامحرم در مکان خلوت
    
(۱) چند حدیث در باره خلوت با نامحرم
از مکانهایی که در آن، فرصت ارتکاب گناه بسیار مهیا است، مکانهایی است که از انظار دیگران به دور است و هیچ نوع مراقبتی جز مراقبت خداوند در آن وجود ندارد و احتمال آلوده شدن به گناه زیاد هست.
 
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) یکی از علل و اسباب فجور را خلوت {با نامحرم} می داند و افراد را از آن پرهیز می دهد.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): سبب الفجور الخلوة
سبب گناه خلوت ها هستند.
غررالحكم، ج 4، ص 123
 لذا برای پیشگیری از وسوسه های شیطانی، اسلام دستور می دهد که زن و مرد نامحرم هیچ گاه در محیط خلوت قرار نگیرند.
 
آقا امام صادق (علیه السلام) فرمود: از مواردی که آقا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در پیمان با زنان با آنها شرط کرد این بود که با مردان در جای خلوت ننشینند.
ان لا يَقعُدَنّ مَعَ الرّجال فى الخَلَا؛ وسائل الشيعه ج 14، ص 133.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ایاکم و محادثة النساء فانه لایخلو رجل بامرأة لیس له محرم الّا همَّ بها.
از گفتگو با زنان نامحرم بپرهیزید، زیرا هروقت مردی با زنی خلوت کند قصد او می نماید.
نهج‏الفصاحه، ص 202.
 قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): لا یخلون رجلٌ بامرأة فما من رجلٍ خلأ بإمرأةٍ کان الشّیطان ثالثهما.
نباید هیچ مردی با زن نامحرم خلوت کند زیرا هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نمی کند، مگر اینکه شیطان سومین آنهاست. تا آنها را آن گونه که می تواند وسوسه کند و به فساد برانگیزد.
دعائم الاسلام، ج 2، ص 214
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ایاک و الخوة بالنساء و الذی نفسی بیده ما خلا رجل بامرأةٍ الّا دخل الشیطان بینهما.
از خلوت کردن با زنان بپرهیزید قسم به خدایی که جانم در دست اوست مردی با زنی خلوت نمی کند مگر اینکه شیطان وارد می شود بین آن دو و وسوسه شان می کند.
مرآت النساء، ص 117
 آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند: هیچ گاه مردی با زن نامحرم در جای خلوت همراه نشود؛ زیرا هنگامی که مرد نامحرم و زن نامحرم در مکان خلوت همراه شوند سوّمین آنها شیطان خواهد بود.
مستدرك ج 14 ص 265
(۲) احکام شرعی خلوت با نامحرم.
آیات عظام: امام خمینی، اراکی: بودن مرد و زن نامحرم در جاي خلوت جايز نيست.
آیات عظام: گلپايگاني، صافي: حرام است.
آیات عظام: خوئي، سیستانی، نوري همدانی: در صورتي  كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام است.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: در صورتي  كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند جایز نیست.
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: اگر احتمال وقوع در معصيت را بدهند حرام، بلكه اگر احتمال هم ندهد، بنابراحتياط حرام است.
آیةالله العظمی جوادی آملی: در صورت احتمال گناه حرام است.
آیةالله العظمی تبریزی: بودن مرد و زن نامحرم در جایی که خلوت است و كسي هم نمي تواند وارد شود يا وارد شونده مانع از ابتلاء به معصيت نمي شود در صورتي كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند جايز نيست.
آیةالله العظمی سبحانی: بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت حرام است.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: اشكال دارد و احتياط واجب ترك آن است.
آیةالله العظمی مظاهری: در جایی که ماندن در آن حرام است، مانند مجلسی که در آن معصیت می شود و زیر سقفی که نزدیک است خراب شود  و بودن مرد و زن نامحرم در جایی که کسی آنجا نیست.
منبع: توضیح المسائل مراجع، م 889.
(۳) خلوت دو نامحرم در جایی كه كسي آنجا نباشد یا نتواند وارد شود
آیات عظام: امام خمینی، نوری همدانی، سبحانی: چنانچه بترسند كه به حرام بيفتند بايد از آنجا بيرون بروند.
آیات عظام: اراكي، گلپايگاني، صافي گلپایگانی: حرام است، چه به ذكر خدا مشغول باشند، يا به صحبت ديگر، خواب باشند يا بيدار.
آیات عظام: خوئي، تبريزي: در صورتي كه احتمال فساد برود  حرام است.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: در صورتي كه احتمال فساد برود جايز نيست.
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: ماندن مرد و زن نامحرم درمحلّ خلوتي كه خطر ارتكاب حرام باشد حرام است.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: در صورت احتمال ارتكاب حرام جایز نیست.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: احتياط واجب آن است كه مرد و زن نامحرم درچنین محلّ خلوتي نمانند.
آیةالله العظمی سيستاني: در صورتي كه احتمال فساد برود حرام است، هر چند طوري باشد كه كس ديگر بتواند وارد شود.
آیةالله العظمی مظاهری: در صورتى كه در معرض اين باشند كه به حرام بيفتند يا احتمال فساد برود، بايد از آنجا بيرون بروند.
منبع: توضیح المسائل مراجع، م 2445.
(۴) نماز خواندن دو نامحرم در مکان خلوت
آیات عظام: امام خمینی، اراکی، مظاهری: اگر نماز خواندند نماز باطل نيست.
آیات عظام: گلپايگاني، صافي، نوری همدانی: نمازشان در آنجا صحيح نيست، ولي اگر يكي از آنان مشغول نماز باشد و ديگري كه با او نامحرم است وارد شود نماز او اشكال ندارد.
آیات عظام: خوئي، سیستانی، وحید خراسانی، جوادی آملی: احتياط مستحبّ آن است كه در آنجا نماز نخوانند.
آیةالله العظمی شبیری زنجاني: نمازشان در آنجا به احتياط  باطل است و اگر مشغول نماز باشد و كسي كه با او نامحرم است وارد شود نيز همين حكم جاري است.
آیةالله العظمی تبریزی: اگر انجا نماز بخواند صحيح است.
آیات عظام: مكارم شیرازی، سبحانی: نماز خواندن در آنجا اشكال دارد.
منبع: توضیح المسائل مراجع، م 889.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -