انهار
انهار
مطالب خواندنی

نیت فرادی در نماز جماعت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

نیّت فرادا در اثناى نماز

سؤال1258. آیا در بین نماز جماعت مى‏توان نیّت فرادا نمود؟ این کار چگونه انجام مى‏گیرد و در کجاى نماز مى‏توان این عمل را انجام داد؟

پاسخ: انسان در بین نماز جماعتى که خواندن آن به جماعت واجب نیست، بنابر اظهر مى‏تواند نیّت فرادا کند، اگرچه از اوّل قصد فرادا داشته باشد، وفرادا در هر جاى نماز جماعت که باشد اشکال ندارد ولى ممکن است از جهت اخلال به نظم جماعت و اشتباه انداختن مأمومین ممنوع باشد. (جهت اطلاع بیشتر به مسأله‏ى 1143 رساله رجوع شود.)

نیّت فرادا براى درک فضیلت نماز

سؤال1259. شخصى در تشهّد آخر نماز امام جماعت تکبیرة‏الاحرام مى‏گوید و براى درک فضیلت مى‏نشیند، لکن نیّت فرادا نموده نه جماعت ـ یعنى بر خلاف وظیفه عمل نموده است ـ ، آیا نماز او درست است یا اعاده دارد؟

پاسخ: چون نیّت اقتدا داشته و منظور او فرادا بودن تمام رکعات نماز خودش بوده، نماز او درست است.

اهانت آمیزبودن نماز فرادا

سؤال1260. در مسجدى اقامه‏ى نماز جماعت مى‏شود؛ شخصى براى اهانت به امام جماعت و یا این که شاید چنین قصدى نداشته باشد، فرادا نماز مى‏خواند؛ امّا افراد حاضر در مسجد چنین برداشتى مى‏کنند، نماز چنین شخصى چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر اهانت باشد، بدون عذر شرعى حرام است؛ گرچه در هر صورت نماز اگر با قصد قربت باشد، صحیح است.

قصد فرادا و خواندن حمد و سوره از اوّل

سؤال1261. مأمومى که در بین حمد و یا سوره قصد فرادا کرده و نمى‏داند امام تا کجاى حمد یا سوره را خوانده، اگر برگردد و از اوّل حمد بخواند جایز است؟

پاسخ: مانع ندارد و قصد احتیاط داشته باشد.

نیّت فرادا داشتن ولى انجام دادن حرکات و سکنات با جماعت

سؤال1262. اگر در صف نماز جماعت شخصى قصد فرادا داشته باشد ولى در قیام و رکوع و قعود با جماعت هم آهنگ باشد، اشکال دارد یا نه؟

پاسخ: اشکال ندارد ولى احکام شرعى جماعت را نباید اجرا کند؛ مثل تکرار تبعى در تقدّم سهوى و یا رجوع در شک.

جایى که مأموم باید نیّت فرادا بکند ولى این کار را نمى‏کند

سؤال1263. اگر در جایى از نماز مأموم بفهمد که نماز امام باطل است، اگر نیّت فرادا نکند، نماز خودش هم باطل مى‏شود یا نه؟

پاسخ: اگر به قصد وظیفه بقیه نماز را خودش بخواند صحیح است، به خلاف این که به جاى نیّت نکردن فرادا نیّت کند عدم فرادا بودن را.

مأمومى که بین حمد و سوره قصد فرادا مى‏کند

سؤال1264. اگر مأمومى بین حمد و سوره قصد فرادا کند، آیا حمد و سوره‏اش را باید از اوّل بخواند یا از آن جایى که نیّت فرادا مى‏کند، یا لازم نیست بخواند؟

پاسخ: از همان جا که قصد فرادا کرده است بخواند، (مسأله‏ى 1144 رساله).

مأمومى که قصد فرادا مى‏کند و نمى‏داند امام در کجاى قرائت حمد و سوره است

سؤال1265. اگر مأمومى در بین حمد و سوره قصد فرادا بکند و نداند که امام در کجاى قرائت حمد و سوره است، چه تکلیفى دارد؟

پاسخ: اگر قدر متیقّن ندارد، از اوّل حمد به قصد احتیاط بخواند.

آخرین جایى از نماز جماعت که عدول به فرادا امکان‏پذیر است

سؤال1266. تا کجاى نماز جماعت مى‏توان به فرادا عدول کرد که پس از آن دیگر عدول امکان‏پذیر نیست؟

پاسخ: حدّ و مرزى ندارد، (مسأله‏ى 1143 رساله).

جایى که فرادا خواندن باعث توهین به جماعت مى‏شود

سؤال1267. بنده امام جماعتى را عادل نمى‏دانم بنابراین به او اقتدا نمى‏کنم. از طرفى اگر بخواهم فرادا بخوانم، گمان اهانت و بى‏احترامى مى‏رود. از سوى دیگر مى‏خواهم نمازم را اوّل وقت و در مسجد بخوانم، خواهشمندم بفرمایید تکلیف بنده چیست و چگونه باید عمل کنم؟

پاسخ: اگر بى‏احترامى به گونه‏اى است که به حدّ حرمت نمى‏رسد، امر شما با فرض انحصار مسجد، مردّد بین راجح و مرجوح است که مختار هستید و به اختلاف شرایط و خصوصیات انتخاب مى‏کنید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -