انهار
انهار
مطالب خواندنی

استعمال آب برایش ضرر نداشته باشد

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 


1-  چنانچه درمسائل تيمم خواهدآمد.

2- سيستاني: وظيفه ندارد وضو بگيرد.

 فاضل لنکرانی : و چنانچه وضو بگيرد، وضويش بنا براحتياط واجب باطل است.

3- امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی ، سبحاني: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضررداشته است، وضويش صحيح است، (امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی : اگر چه احتياط مستحب آن است كه با آن وضو نماز نخواند و تيمم كند و چنانچه با آن وضو نماز خوانده دوباره اعاده نمايد).

خوئي، تبريزي: ولي اگر نداند كه آب برايش ضرر دارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضرر داشته، ولي ضرر به حدي است كه شرعا حرام است نبوده باشد وضو ي او صحيح است.

گلپايگاني، صافي: و اگر نداند كه آب براي او ضرردارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضرر داشته احتياط واجب آن است كه علاوه بر وضو تيمم نيز بنمايد و اگر با آن وضو نماز را بجا آورده تيمم نيز بنمايد و نماز را اعاده كند و اگر بعد از وضويي كه با جهل به ضرر گرفته ضرر رفع شد، احتياطا دوباره وضو بگيرد.

بهجت: و اگر نداند كه آب برايش ضرر دارد و ترس استعمال آب هم نداشته باشد و وضو بگيرد، اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته، وضوي او صحيح است و اگر ترس ضرر داشت ولي به اميد ضرر نداشتن وضو گرفت و بعد بفهمد ضرر نداشته وضويش صحيح است.

سيستاني: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضو بگيرد اگر واقعا ضرر داشته وضوي او باطل است.

شبیری زنجانی : كسي كه مي ترسد كه اگر وضو بگيرد تشنه بماند نمي تواند وضو را ترك كند و احتياط مستحب آن است كه تيمم هم بنمايد بلي اگر مي ترسد وضو بگيرد مبتلا به مرض صعب العلاج شود، نبايد وضو گرفته و بايد تيمم كند و چنانچه به اين حد نرسد، ولي وضو براي او مشقتي داشته باشد كه متعارف مردم آن را تحمل نمي كنند مي تواند وضو را ترك كند و تيمم نمايد اما اگر مشقت را تحمل نمود و وضو گرفت وضوي او صحيح است و اگر نداند كه وضو براي او ضرر شديد دارد و و ضو بگيرد و بعد بفهمد ضررشديد داشته، صحت وضوي او محل اشكال است.

وحید خراسانی : كسي كه مي ترسد كه اگر وضو بگيرد مريض شود نبايد وضو بگيرد، و كسي كه مي ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه مي ماند، چنانچه آن عطش موچب مرضي بشود نبايد وضو بگيرد و اگر موجب مرضي نشود مخير است كه وضو بگيرد يا تيمم كند، و اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضوبگيرد، اگر چه بعد بفهمد ضررداشته ولي ضرر، ضرر حرام نبوده وضوي او صحيح است.

مکارم شیرازی : و اگر وضو بگيرد بعد بفهمد آب براي او ضررداشته، وضوي او صحيح است.

نوري: بلكه اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضررداشته احتياط واجب آن است كه تيمم كند و با آن وضو نماز نخواند و اگر با آن وضو نمازي بجا آورده، دوباره بايد آن را انجام دهد.

مظاهري: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و ضو بگيرد ولي اگر وضو بگيرد، وضوي او صحيح است، گر چه احتمال دهد يا يقين داشته باشد كه براي او ضرر دارد.

4-  مکارم شیرازی : يا مثلا اگر آب سرد ضرر دارد بايد آب را گرم كند.

 مظاهري اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -