1- صافي: در حال اختيار
2- و اگر ديگري او را وضو دهد، يا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او كمك نمايد، و ضو باطل است.
بهجت :و منظور، كمك در اصل شستن و مسح كردن است ولي اگر در مقدمات اينها كمك بگيرد مثل اينكه ديگري آب را به صورت او بريزد ولي شخص، خودش صورت را بشويد مانعي ندارد.
مکارم شیرازی : ولي كمك در مقدمات وضو اشكال ندارد.
شبیری زنجانی :و كمك كردن در مقدمات وضو مكروه است بنا براين اگر كسي آب را در كف دست انسان بريزد و انسان با آن آب وضو بگيرد وضو باطل نيست.
فاضل لنکرانی :و اگر ديگري او را وضو دهد يا كمك كند وضو باطل است.
3- شبیری زنجانی : كسي كه به تنهايي نتواند وضو بگيرد بايد با كمك ديگري وضو بگيرد و اگر اين مقدار نيز نمي تواند بايد نايب بگيرد.
4- سيستاني: بايد از ديگري كمك بگيرد هر چند شستن و مسح كشيدن با مشاركت هر دو باشد.
5- خوئي، تبريزي، سيستاني: و مضر به حالش نباشد .
وحید خراسانی : و دادن مزد حرجي نباشد.
6- امام خمینی ، اراكي، گلپايگاني، خوئي، تبريزي، بهجت، وحید خراسانی ، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، صافي، نوري، سبحاني، مظاهري: ولي بايد خود او (وحید خراسانی : و بنا بر احتياط واجب نائب هم) نيت وضو كند و با دست خود مسح نمايد و اگر نمي تواند، بايد نائبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر اين هم ممكن نيست بايد از دست او رطوبت بگيرند و با آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كنند .(امام خمینی ، اراكي: و احتياط واجب در صورت امكان ضم تيمم است - بهجت: احوط اين است كه تيمم هم بنمايد اگر در تيمم كردن محذوري نبوده يا محذور كمتري باشد - مکارم شیرازی : ولي در اين صورت احتياط واجب اين است كه تيمم هم بكند).
سيستاني:ولي بايد خودش نيت وضو كند و با دست خود مسح كند، و اگر مشاركت خودش ممكن نباشد بايد از ديگري بخواهد كه و ضويش دهد و در اين صورت به احتياط واجب هر دو نيت وضو كنند و اگر ممكن نباشد بايد نايبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر ممكن نباشد بايد نائب از دست او رطوبت بگيرد وبا آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كند.
فاضل لنکرانی :ولي بايد بنا براحتياط واجب خود او و نائب، هر دو نيت وضو كنند و با دست خود مسح نمايد و اگر نمي تواند، بايد نايبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر اين هم ممكن نيست بايد از دست او رطوبت بگيرند و با آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كنند و احتياط مستحب در صورت امكان ضم تيمم است.
7- سبحاني:اين مورد را در رساله خود نياورده اند.