1- مجری حدود الهی
سؤال:با توجّه به وضع کنونى افغانستان،چه کسانى عهده دار اجراى احکام و حدود الهى هستند؟
پاسخ:هر مجتهد عادلى که در آن منطقه است مى تواند اقدام کند و در صورت نبودن مجتهد، علما عادل که نمایندگى از طرف مجتهد جامع الشرایط داشته باشند مى توانند مجرى حدود شوند.
2- شرط تعدد اقرار در زنای به عنف
سؤال: در اثبات حدّ زنا و لواط تعدّد اقرار شرط است. آیا در صورت به عنف بودن امور فوق، نیز تعدّد اقرار شرط است؟
پاسخ: آرى تعدّد اقرار شرط است.
3- شرایط اجرای حد تازیانه در ملاء عام
سؤال: با توجّه به آیه شریفه ى «... وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُما طآئفَةٌ مِنَ المؤمنین»: لطفاً به سؤالات زیر در مورد حدّ تازیانه پاسخ فرمایید:
الف) منظور از «طائفه» چیست؟ آیا حضور چند نفر در یک محیط بسته کفایت مى کند، یا باید در ملأعام باشد؟
ب) «مؤمنین» چه کسانى هستند؟ ایمان به معناى خاص، یا به معناى عام؟
ج) آیا رعایت شروط فوق الذّکر شرعاً واجب است؟ یا مستحب مى باشد؟ د) آیا حکم آیه شریفه مذکور، به شلاّق تعزیرى نیز سرایت مى کند؟
پاسخ: الف) لازم نیست در ملأعام باشد، ولى در مواردى که توده مردم از وقوع جرم با خبر شده باشند، و اجراى مجازات در ملأعام اثر مطلوبى داشته باشد، اولى آن است که در ملأعام صورت گیرد.
ب) منظور ایمان به معناى عام است.
ج) حضور جمعى از مؤمنین الزامى است.
د) در مورد شلاق تعزیرى حکم به وجوب حضور طائفه مشکل است; ولى جواز آن در صورتى که براى تنبیه مردم مفید باشد، بى اشکال است.
4- بی حس کردن عضو هنگام اجرای حد
سؤال: آیا هنگام اجراى حدود مى توان موضع را بى حس کرد؟ آیا تفاوتى بین حدّ قطع در سرقت، با قطع در محاربه، و همچنین حدّ قطع با سایر حدود از قبیل: جلد، رجم و قتل وجود دارد؟
پاسخ: در حدود اشکالى ندارد; ولى بى حس کردن در جلد جایز نیست.